Stageflaske strop
Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 22-09-06 09:08

Hej NG!
Jeg har lige anskaffet mig en 7 liters stageflaske og skal nu til at sætte
en strop på, så den let kan på- og afmonteres på mit harness.
Kan det betale sig selv at lave et, eller skal man bare købe et færdigt sæt?
Hvilken type er mest velegnet, flade remme, snore, metalspændebånd eller
flaskebånd?
Håber jeg kan høste lidt gode råd til opsætningen af mit stage kit.
Mvh
Morten Mandrupsen

Fra : Johnny Christensen

Dato : 22-09-06 10:19

Du kan købe noget, eller du kan lave det selv. Resultatet er faktisk det
samme.
2 passende karabinhager.
Lidt snor / reb 6-10mm
Et stor diameter rustfri spændebånd.

Der laves en løkke med en karabinhage i hver ende af snoren. Den ene løkke
trækkes over flaskeventilen / halsen. Den anden fikseres under spændebåndet.

Enkelt, hurtigt og billigt

--
www.johnnychristensen.com
Inspiration til nordisk dykning

Fra : AAroevej

Dato : 22-09-06 17:33

Som ekstra luxsus kan snoren mellem de 2 karbinhager trækkes gennem en
stump haveslange som så bruges til håndtag.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-09-06 21:48

"AAroevej" <lars.bock@sletdetteGMAIL.COM> skrev i en meddelelse
> Som ekstra luxsus kan snoren mellem de 2 karbinhager trækkes gennem en
> stump haveslange som så bruges til håndtag.

Det er en ret dårlig idé at bruge det som håndtag, det er ikke specielt
stærkt og bliver slapt efter du har hevet i det nogle gange, du kan lige så
godt bruge ventilen.

mvh
Jonas

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-09-06 22:07

Jonas Lüttichau skrev i Message-ID:
<45144c00$0$75037$14726298@news.sunsite.dk>:

> Det er en ret dårlig idé at bruge det som håndtag, det er ikke
> specielt stærkt og bliver slapt efter du har hevet i det nogle gange,
> du kan lige så godt bruge ventilen.

Jeps. Det er kun til under vand. Ydermere er der større sandsynlighed
for at flasken lander på ventilen (og det har man sikkert ikke lyst til)
i forhold til hvis man bærer den i ventilen.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Poul Olesen

Dato : 24-09-06 15:30

On 22-09-2006 22:47 Jonas Lüttichau wrote:

> Det er en ret dårlig idé at bruge det som håndtag, det er ikke specielt
> stærkt og bliver slapt efter du har hevet i det nogle gange, du kan lige så
> godt bruge ventilen.

Nu er det jo ikke haveslangen der bliver belastet, man putter jo snoren
eller remmen ind i slangen og bruger blot slangen så snoren er bedre at
løfte i. Jeg kan heller ikke se nogen særlig risiko for at flasken
skulle lande på ventilen. Man får meget bedre fast i flasken end hvis
man løfter den i ventilen, så risikoen er mindre for at tabe flasken.

Med venlig hilsen
Poul

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 24-09-06 20:29

"Poul Olesen" <aquarius-nospam@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lande på ventilen. Man får meget bedre fast i flasken end hvis man løfter
> den i ventilen, så risikoen er mindre for at tabe flasken.

Jeg er ikke så bange for at tabe flasken, der er bare ingen fordel ved at
bære den i snoren fremfor i ventilen, der er derimod den ulempe at snoren
bliver slap.

mvh
Jonas

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 22-09-06 10:26

Du kan f.eks. læse lidt om det på
http://www.gue.com/Equipment/Config/index.html
under "Stage/Decompression Bottles!"

Personligt har jeg altid købt Halcyons Stagekit til mine stageflasker og
skiftet de to karabinhager til nogle større, men du kan da sagtens lave et
magen til. OMS og DiveRite har noget tilsvarende.

Til at håndtere en, to eller tre stages kan jeg varmt anbefale AG's
"Technical DVD" fra 5thD-X:
http://www.breakthrudiving.com/index2.html
Se f.eks.
http://www.breakthrudiving.com/xducation/dvds/video/3BottleStageMoveDemo-1.mov
/Sune

Fra : TT

Dato : 25-09-06 10:00

"Sune Jorgensen" <sune.jorgensen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> skiftet de to karabinhager til nogle større, men du kan da sagtens lave
> et magen til. OMS og DiveRite har noget tilsvarende.

Hvordan skifter du karabinerne på Halcyon, sidder det ikke syet rundt om ?

-TT

Fra : Sune Jorgensen

Dato : 25-09-06 10:34

Nope Halcyon's karabiner er bare bundet fast med nogle knuder.
Derimod har oms nogle alternativer løsninger med syninger eller boltet fast:
http://www.omsdive.com/cyl_band.html
/Sune

Fra : TT

Dato : 25-09-06 11:06

> Nope Halcyon's karabiner er bare bundet fast med nogle knuder.
> Derimod har oms nogle alternativer løsninger med syninger eller boltet
> [...]

Øv - jeg var ellers af det indtryk at mine var Halcyon, og der var en smart
løsning til at skifte, karabinerne er nemlig for små - hmmm. så må
symaskinen frem.

-Torben

Fra : Oxe

Dato : 22-09-06 10:46

Hej Morten.

Jeg sender dig en vejledning med billeder.

]

Fra : AK

Dato : 22-09-06 11:59

Hej,

Jeg bruger selv Halcyon/Dir-zone rigging på nogle af mine 2 af mine
stages, og de er 100% lige så gode om end ikke bedre end den jeg selv
har lavet.
du kan se en vejledning her.
http://www.dir-diver.com/en/equipment/stagebottle_rigging.html

detter er selvfølgelig ikke den eneste måde at gøre det på, men det
virker.¨

Anders Knudsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 22-09-06 15:14

"Morten Mandrupsen" <mmandrupsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvilken type er mest velegnet, flade remme, snore, metalspændebånd eller
> flaskebånd?

Dirzone leverers med nogle karabinhager du kan få selv tørhandsker igennem
hvilket er ret smart når man skal håndterer stageflasker under vandet. Dog
skal du tilpasse dem.

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 26-09-06 07:27

Hej NG!
Tak for de mange gode indslag, jeg har besluttet mig for at lave et selv ud
fra vejledningen.
Mvh
MNM