Hævesække
Fra : phillpl

Dato : 21-09-06 11:12

Hej,

Nu har jeg gået od funderet meget over det her og snakket med mine
dykker makkere... Når man skal hæve noget og man bruger en lukket
hævesæk som pustes op med en lavtryks slange fra enten tørdragten
eller BCD'en hvordan sørger de for ikke at komme og sammen med sække
de hænger jo fast. Jeg ved godt at man skal svømme op med sit løft
men hvad nu hvis noget går galt eller der er for meget luft i sækken
når emnet er kommet fri af bunden.

Håber jeg kan få et svar for nu begynder jeg og blive irriteret!
HEHE, for mig og se er det en rimlig farlig affære!

MVH

Fra : Morten Saabye

Dato : 21-09-06 11:30

"phillpl" <phillip_lovgren@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Håber jeg kan få et svar for nu begynder jeg og blive irriteret!
> HEHE, for mig og se er det en rimlig farlig affære!

Normalt på fx decobøjer, så "mangler" den lille rille på han-delen
(studsen), således at selve connectoren på slangen ikke kan "gå i lås".
Det vil sige, at man skal trykke slangen på studsen for at den giver
luft, og når man slipper igen falder slangen af..

/Morten

Fra : Allan Jensen

Dato : 21-09-06 13:32

Uanset hvad du bruger til at fylde sækken med og om den er åben eller
lukket, så er det en god ide´ ikke at fylde sækken helt, men skal vi sige
til 80-90 % løfteevne på bunden, afhængig af dybden. Herefter fører du en
snor til båden/overfladen, som er fastgjort i emnet som skal hæves.

Når du så er i overfladen løfter du emnet i snoren og inden længe, vil du
kunne mærke at luften i sækken er ekspanderet så meget, at den selv kommer
op.

Du har på denne måde bedre kontrol og det er også langt sikrere, end at
opholde sig i vandet sammen med hævesæk, liner og evt. tungt gods, som kan
lave mange ulykker.

mvh. Allan Jensen

Fra : phillpl

Dato : 21-09-06 17:04

Ok, kan jeg godt se at det er en lækker teknik! Den vil jeg bruge
næste gang vi skal hæve noget. Men bare lige for at høre hvad er
jeres mening omkring hævesække både lukket og åbne?

MVH