Dykning med dobbeltsæt
Fra : Ole Bro

Dato : 19-09-06 21:52

Hej Gruppe,
Efter en hyggelig klubaften, sidder nu og funderer lidt over dykning
med dobbeltsæt.
Flaskerne har jo hver deres ventil der er forbundet med et mellemstykke
og en isolationsventil.

Hvordan er det lige, at ventilerne skal stå for at give færrest
problemer?

Begge flaskeventiler skal være åbne, så der er luft på begge
andentrin. Men skal isolationsventilen være åben eller lukket ? Jeg
var overbevist om at den skulle være åben, men efter snakken i aften
er jeg i tvivl.

Er der lige en der har en god forklaring på det ene eller det andet

mvh.

Ole

Fra : Henrik

Dato : 20-09-06 06:03

Broen skal stå åben så du ånder hver flaske lige meget ned.
Forstil dig dig broen er lukket og du ånder den ene flaske helt ned
for at skifte og opdage at den anden flaske er tom / 1 trinet svigter /
o-ring utæt... (find selv på mere her)

mvh
Henrik

www.scubasserne.dk

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-09-06 06:59

Henrik wrote:
> [...]
> Forstil dig dig broen er lukket og du ånder den ene flaske helt ned
> for at skifte og opdage at den anden flaske er tom / 1 trinet svigter /

Der er så også dem der mener den skal være lukket, for i tilfælde af
freeflow eller lign. så mister du i værste tilfælde kun halvdelen af din
gas.

Og sidst men ikke mindst er der dem der dykker med den 1 omgang åben, så
ånder man lige meget fra flaskerne men hvis noget free-flow'er så kan
man hurtigt lukke for isolationen. Her kan en ulempe dog være at den
nemmere bliver lukket ved et uheld og kan derfor skabe uheldige
situationer hvis man pludselig løber tør for luft.

Dykker man med den lukket bør man vist have et manometer på hver flaske
mens man kan nøjes med et enkelt manometer hvis den er åben.

Det jeg har erfaret efter skiftet til 2x10 er at der er så meget
religion på området at der ikke er nogen rigtig eller forkert måde. Der
er fordele og ulemper ved begge holdninger.

Thomas

Fra : Rene Jensen

Dato : 23-09-06 22:47

I 'Diver' april 2006 fortæller John Bantin om nogle interessante ideer, som
jeg kom itanke om da jeg så denne tråd: Han bruger forskellig gas i sit
dobbeltsæt, og har derfor broen lukket!

Han argumentere for f.eks. at have luft i en ene tank, og EANx40 i den
anden, til accelleret decompression, og bailout. En 1.4 PPO2 mener han godt
man kan midlertidig overskride i en nød situation.

Jeg har ikke før tænkt på den mulighed. Jeg vil ikke gøre det, men altid
interessant med folk der tænker i alternative baner.

hilsen,
Rene

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 23-09-06 23:49

Hvis man dykker med 2 forskellige gasser, så skal man nok ikke have et
mellemstykke, men bare dykke med 2 separate flasker. Ellers bliver det måske
lidt svært at vide hvad man ånder, hvis iso manifolden åbnes.

Venlig hilsen
Bjarne

Fra : Ole Bro

Dato : 20-09-06 08:28

med jeres kommentarer i mente, kommer jeg til at tænke på, at jeg en
gang har læst, at militæret dykker med broen lukket. Når så den ene
flaske er tom, åbnes broen, for at udligne trykket, hvorefter der
lukkes igen.

Er der nogen der kan genkende det ? Og er kommentarer til dette.

Jeg mener selv, at broen bør stå åben med samme argumenter som er
blevet nævnt, at derved sikre, at der er luft på den anden flaske.

Diskussionen i klubben i aftes gik på, at i tilfælde af free-flow,
så skal man have 100% separat system man kan skifte til.

Er der i øvrigt nogen der taget tid på hvor hurtigt en flaske bliver
tømt, hvis den free-flow'er. Det kunne være interessant at vide.

/Ole

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 20-09-06 09:30

Ole Bro wrote:

> Er der i øvrigt nogen der taget tid på hvor hurtigt en flaske bliver
> tømt, hvis den free-flow'er. Det kunne være interessant at vide.

1 min 20 sek iflg. denne video:

http://www.oceanictech.se/oas/tripinfo.asp

Se "Avskuren LP slange" under film.

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-09-06 09:39

'"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> 1 min 20 sek iflg. denne video:
>
> http://www.oceanictech.se/oas/tripinfo.asp
>
> Se "Avskuren LP slange" under film.

Jah, det vil sige 35L i sekundet på overfladen med et 1. trin hvor
mellemtrykket er skruet ned til 8 - 8,5 bar.

mvh
Jonas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-09-06 09:29

"Ole Bro" <ole.nielsen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
>Jeg mener selv, at broen bør stå åben med samme argumenter som er
>blevet nævnt, at derved sikre, at der er luft på den anden flaske.

Jeg mener den skal være åben, ellers kan du jo ikke se hvor meget tryk du
har på dine flasker uden at skulle tilføje endnu et manometer og de
problemer og fejlkilder det medfører. Derudover så vil du få slagside når du
tømmer den ene flaske.

>Diskussionen i klubben i aftes gik på, at i tilfælde af free-flow,
>så skal man have 100% separat system man kan skifte til.

Freeflow er det aller letteste at håndtere fordi du stort set altid ved
hvilken ventil der er problemer med, oftest den højre og det tager under 10
sekunder at lukke den ned, du mister måske 30 bar eller ligende hvis du
nøler lidt.

>Er der i øvrigt nogen der taget tid på hvor hurtigt en flaske bliver
>tømt, hvis den free-flow'er. Det kunne være interessant at vide.

Det kommer an på hvordan dine 1. trin er indstillet og hvad der er årsagen
til freeflowet. Hvis det er fordi dit højtryks sæde gået i stykker og
mellemtrykket stiger så er det jo svært at sige, men det er også sjældent
det sker hvis man vedligeholder sine automater. Hvis freeflowet kommer fordi
der er lidt sand eller is i dit 2. trin så afhænger det af det mellemtryk du
har indstillet din automat til, og selvfølgelige dybden.

mvh
Jonas

Fra : TT

Dato : 20-09-06 10:03

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 10 sekunder at lukke den ned, du mister måske 30 bar eller ligende hvis du

Hvorfor er det oftest den højre?

-Torben

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 20-09-06 10:16

TT wrote:
> "Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Hvorfor er det oftest den højre?

Fordi det oftest er den man placere sin primære regulator på, så det er
den der er belastet. Langt hovedparten af de freeflows jeg har hørt om
er sket pga. at regulatoren er frosset.

Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-09-06 10:45

"TT" <trp@(fjern)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er det oftest den højre?

Fordi det er den du typisk bruger som primær og derfor er det den der vil
fryse eller låse i åben position, den anden er jo lukket. Det kan også være
den anden hvis du får puffet til den under dykket eller noget, her antager
jeg at begge 1. trin er i god stand.

mvh
Jonas

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 20-09-06 18:08

Det var sådan man dykkede " gamle dage", hvor man ikke havde manometer på
sit udstyr.

Drägers ventiler fungerede ved at når man trak reserven,åbnede man for
flasken, uanset om flaskeventilen var lukket. Når man havde et dobbeltsæt på
lukkede man for ventilen med reserven. Man starter med 200 bar på begge
flasker og dykkede indtil den åbne flasken var tom Herefter trak man
reserven og vil have 100 bar tilbage på begge flasker. Efter en kort tid var
der dekanteret og man lukkede derefter for reserven igen. Herefter dykkede
man indtil flasken igen var tom, hvorefter man igen kan trække reserven og
have 50 bar tilbage til af afslutte dykket.

Søren BJ

Fra : Morten Kjerulff

Dato : 20-09-06 08:46

Hej Ole.

Den har jeg også hørt før.
Jeg tænker at det når man dykker uden manometer. Hver gang man åbner
for at udligne trykket, så har man halveret gasmængden. Dvs. efter
anden åbning er der 1/4 tryk tilbage og det er tid til at dykke ud.

Mvh Morten

Fra : Oxe

Dato : 20-09-06 10:31

Her er lige lidt om freeflows og nedlukning:

http://www.jlunderwater.co.uk/photoix/manifolds/index.htm

Betragtningerne har også været bragt på Divernet og i bladet DYK.

Oxe

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 20-09-06 18:26

Ang. iso. Jeg så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvad folk gør når de
tager på en liveaboard til f.eks. Rødehavet, tager man så sit eget flaskesæt
med eller dykker man med 2 separate flasker/automater?

Venlig hilsen

Bjarne

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 20-09-06 19:29

"Bjarne Rosenkrands" <dsl196465@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Ang. iso. Jeg så kunne jeg da godt tænke mig at vide hvad folk gør når de
> tager på en liveaboard til f.eks. Rødehavet, tager man så sit eget
> flaskesæt med eller dykker man med 2 separate flasker/automater?

Vælger en liveaboard der har dobbeltsæt og er gearet til teknisk dykning:
http://www.redseaexplorers.com/

Fra : Bjarne Rosenkrands

Dato : 20-09-06 20:34

> Vælger en liveaboard der har dobbeltsæt og er gearet til teknisk dykning:
> http://www.redseaexplorers.com/
>
> mvh

Det er fair nok. Havde bare en lille mistanke om at der var en forskel på
hvordan man dykkede i DK og f.eks i Rødehavet. Tager hatten af for at man
dykker med samme sikkerhed på rejser

Venlig hilsen
Bjarne