Lungeautomat søges/ønskes + spørgsmål
Fra : Leif Langgaard

Dato : 12-09-06 11:26

Hej

For en del år siden dykkede jeg i klub, men tiden var til andet (børn, hus),
dengang havde jeg en lægger Nemrod Snark III silver
http://www.sportesport.it/regulators%2009.htm , men membranerne er mørnet
væk.
Nu da jeg har fået båd, har jeg brug for at komme under vandet igen, men
behøver ikke det store udstyr, en ældre lungeautomat og en lille godkendt
flaske på 7 liter ville være fint, jeg har et sæt 2x8 liter Spiro som sidst
er trykprøvet for over 10 år siden, men de er for tunge til mit brug.

Så spørgsmålet er:

Kan man finde en enkel automat uden noget tilbehør, altså kun trin 1, en
slange og trin 2?

Kan man finde en enkelt f.eks. 7 liter godkendt flaske med reserveventil og
med et lille rygskjold?

Jeg ved der nok er sket meget med tiden, men ikke hvad der er sket

--
Leif Langgaard

Fra : Oxe

Dato : 12-09-06 14:34

Hej Leif.

Den blå avis er altid et godt bud.

Mulige kvalitets regulatorer kunne være:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45854446
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46152096
Jeg har selv to, der virker perfekt efter henholdsvis 20 og 25 år.

Derudover har jeg selv følgende regulatore til salg:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45907449

Et rygskjold kan du finde her:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=46260097

Det er godt nok beskrevet som værende til dobbeltsæt; men Buddys
rygskjold kan også montere med enkeltflaske.

Det er ikke så tit, at der er enkelte 7 liters med reserve til salg;
men mere sandsynligt, at du kan finde en 10 eller 12 liters. Dog er der
p.t. en syv liters aluminiumsflaske uden reserve:
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=45959982

En syv liters med reserve kan du selvfølgelig også købe fra ny.
Aquasyd er en mulig forhandler der kan hjælpe dig:
http://www.aquashoppen.dk/acatalog/index.html

Hvis du er intereseret i en 12 liters med reserve, har min kone en
nytrykprøvet til salg for kr. 1.400,00

Med venlig hilsen

Oxe

P.S. Hvis du ønsker, at dykke med din Nemrod igen, er der folk her der
gerne vil hjælpe dig med dele:
http://vintagedoublehose.com/index.php
http://www.vintagescubasupply.com/
http://www.goingunder.net/vintg4sale.htm
Jeg hyggedykker selv med en 50 år gammel Mistral og en lidt nyere
Royal Mistral La Spirotechnique samt andre "antikviteter" på mit
Technisub RAID dobbeltsæt.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-09-06 07:36

"Oxe" <oxe@sniox.dk> skrev i en meddelelse
Hej Leif.

Den blå avis er altid et godt bud.

_________________________________________________________________________-

Hej

Tak for god info, jeg kikker mig omkring!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Lars Damkjær

Dato : 12-09-06 20:55

> [...]
> flaske på 7 liter ville være fint, jeg har et sæt 2x8 liter Spiro som
> sidst er trykprøvet for over 10 år siden, men de er for tunge til mit

Var det ikke en idé at finde en ventil til en af dine ottere?

Lars

Fra : Leif Langgaard

Dato : 13-09-06 07:26

"Lars Damkjær" <ld@dmail.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke en idé at finde en ventil til en af dine ottere?

En ide, jo, men der er ikke noget skjold/seletøj, og jeg ved ikke om
ventilen er lavet således at den kan bruges, der skal da en "prop" i!

Hvad koster en trykprøvning, og hvor får man det gjort "billigst", jeg bor
ved Aalborg?

Fra : Seerup

Dato : 13-09-06 15:38

| Hvad koster en trykprøvning, og hvor får man det gjort "billigst", jeg bor
| ved Aalborg?

Er også bosiddende ved Aalborg (lidt nord for).
Jeg har for nyligt fået trykprøvet mine flasker (2x8) hos "LOTEK" i Aalborg.
For det gav jeg: 195,- pr flaske +moms = 487,-

Du skal ringe til: 7013-5200 og spørge efter Poul.

Flaskerne skal du selv aflevere, og hente, på adressen:

Lotek Safety

Lundeborgvej 4

9220 Aalborg Ø

Tlf. 70 13 52 00

Fax 98 15 38 11

Fra : Seerup

Dato : 13-09-06 15:43

> [...]

det gav jeg: 195,- pr flaske +moms = 487,-

Du skal ringe til: 7013-5200 og spørge efter Poul.

Flaskerne skal du selv aflevere, og hente, (indenfor normal arbejdstid) på
adressen:

Lotek Safety
Lundeborgvej 4
9220 Aalborg Ø

Mangler lige resten.....

Det tager en uge, og selve afprøvningen foregår i Sønderborg (vistnok).
Transporten mellem Sønderborg og Aalborg sørger LOTEK for.

Pøj-pøj med det, og giv lyd hvis du mangler en makker

Jp.S.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-09-06 18:17

"Seerup" <ask.me@notvalid.com.dk> skrev i en meddelelse
>bor
>
> Pøj-pøj med det, og giv lyd hvis du mangler en makker

Hej

Jeg skal bare ned og fjerne begroning og tovværk fra skruen, på min og de
andre både i lystbådehavnen, og måske bjerge tabt værktøj og et enkelt
anker.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-09-06 18:33

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
> [...]
>
> Jeg skal bare ned og fjerne begroning og tovværk fra skruen, på min
> og de andre både i lystbådehavnen, og måske bjerge tabt værktøj og

uha uha, nu har du vel et erhvervsdykkerbevis ?

Søren Arnvig

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-09-06 18:49

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> "Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message

Den gang jeg dykkede var certifikater og beviser noget man ikke gik så højt
op i. mit første dyk i klubben (20 meter) var helt tilfældigt sammen med
(ingen buddyline) daværende formand, efter dykket spurgte han hvilken klub
jeg tidligere havde dykket i, til dette svarede jeg at det var det første
dyk jeg havde med flasker, det skal dog siges at jeg mødte op med nyindkøbt
halvprofessionelt udstyr, og havde læst den røde dykkerbog "teori for
sportsdykkere". Vi skal tilbage til sidst i 70'erne

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-09-06 17:27

> [...]
> 1, en slange og trin 2?
>
> Kan man finde en enkelt f.eks. 7 liter godkendt flaske med
> reserveventil og med et lille rygskjold?

Jeg har ihvertfald et rygskjold du kan bruge
http://www.arnvig.dk/ se under brugt udstyr

Søren Arnvig

Fra : Leif Langgaard

Dato : 15-09-06 17:32

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ihvertfald et rygskjold du kan bruge
> http://www.arnvig.dk/ se under brugt udstyr

Hej

Hvis der er mulighed for at montere en 8 liters flaske, så er jeg køber!

Send en mail, obs ret .dx til .dk

Tror du jeg kan bruge ventilen fra dobbelt 8 litters sættet til en enkelt 8
liters flaske, kan man få en prop til hullet?

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-09-06 17:44

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har ihvertfald et rygskjold du kan bruge
> http://www.arnvig.dk/ se under brugt udstyr
>
> Søren Arnvig

Hej

Jeg har sat penge ind!

Hvad er det der holder/stopper flasken så den ikke glider "nedenud"?

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 16-09-06 09:26

Jeg faldt lige ovev en Nemrod Shark II Silver i men kasse.
Jeg tror at membranen er den samme som i Shark III Silver.
Du er velkommen til den hvis du ikke finden en anden løsning.

Claus Grell Hansen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-09-06 10:18

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> wrote in message
> Jeg faldt lige ovev en Nemrod Shark II Silver i men kasse.
> Jeg tror at membranen er den samme som i Shark III Silver.
> Du er velkommen til den hvis du ikke finden en anden løsning.
>
> Claus Grell Hansen

Modellen hedder Snark og III'eren er en dobbelt slange,
mens II'eren er en enkelt slange.

Jeg tror ikke det er samme membran.

Søren Arnvig

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-09-06 15:59

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg faldt lige ovev en Nemrod Shark II Silver i men kasse.
> Jeg tror at membranen er den samme som i Shark III Silver.
> Du er velkommen til den hvis du ikke finden en anden løsning.

Hej

Er din Nemrod funktionsdygtig?

Hvad er prisen?

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 19-09-06 09:23

Hej Leif
Desværre smed jeg den ud efter Søren melding om at den ikke kunne bruges til
reservedele.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 19-09-06 17:15

"Claus Grell Hansen" <claus@nospam.dk> wrote in message

> Hej Leif
> Desværre smed jeg den ud efter Søren melding om at den ikke kunne
> bruges til reservedele.

Jeg skrev vist bare at type II og III ikke er samme type regulator.

Søren Arnvig

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 20-09-06 10:29

.... og at det ikke var samme membran.
Men det var ikke en anklage.

Claus

Fra : Oxe

Dato : 17-09-06 22:46

Hej Leif.
Som samler af og dykker med historisk dykkerudstyr vil jeg lige komme
med lidt priseksempler.
Normalt kan en ubrugt historisk enkeltslange regulator indkøbes
indenfor prisspændet fra kr. 400,00 til kr. 900,00; med undtagelse af
nogle få sjældne modeller som f.eks. den Australske Porpoise.
Herunder kan du se hvad en "ny" gammel Nemrod Silver Snark II gik
for på E-Bay:
http://cgi.ebay.com/Vintage-NEMROD-SNARK-II-SILVER-Regulator-boxed-w-tags_W0QQitemZ190028219639QQihZ009QQcategoryZ16056QQrdZ1QQcmdZViewItem#ebayphotohosting
Lidt mere vanskeligt er det med toslangede regulatorer. Man kan købe
rigtig gode som "ny" brugte regulatorer uden synlige brugsmærker
fra omkring kr. 1.000,00; men ved helt ubrugte i original emballage
ligger prislejet tit omkring kr. 2.500,00. En undtagelse er dog
Cousteau og Gagnans CG45, hvor prisen går fra omkring kr. 4.000,00
næsten uanset stand og fortsætter opefter ved de gode eksemplarer.
Lige nu er der en tilsyneladende fornuftig Nemrod Silver Snark III
under hammeren på E-Bay:
http://cgi.ebay.com/Original-Nemrod-Snark-III-silver-reg-red-label_W0QQitemZ200027478626QQihZ010QQcategoryZ74003QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
På nettet findes der også nogle der sælger historisk udstyr som
f.eks. denne butik:
http://www.aroemix.it/mercatino800.htm
Hvis man sammenligner hans pris på en brugt Dräger Duomat med at jeg
for et år siden kunne købe en helt "Ny" gammel for kr. 1.800,00,
er det tydeligt, at netbutikspriserne er alt for høje, hvilket gør
sig gældende for næsten alle netbutikker der forhandler historiske
regulatore.

Med venlig hilsen

Oxe

Fra : Oxe

Dato : 19-09-06 12:14

Hej Claus.

Det var trist, at du smed den ud.

Jeg vil hermed benytte lejligheden til, at opfordre alle brugere af
gruppen til at donerer historisk dykkermateriel til dykkerhistorisk
selskab, frem for at smide det ud.
http://www.dykkehistorisk.dk/
Dykkerhistorisk samling er interesseret i al historisk materiale ang.
dykning således ikke kun udstyr og dele deraf men også fotos, film,
skrifter m.m.

Med venlig hilsen

Oxe

P.S. Alternativt må man også gerne kontakte mig ang. salg/køb af
ældre udstyr, p.t. er jeg særligt på udkik efter:
En "havelåge" d.v.s. flaskesæt bestående af tre eller flere flasker,
gerne af mærket Poseidon, Dräger eller Nemrod.
En La Spirotechnique Aquilon enkeltslange regulator i god stand.
En La Spirotechnique gumminakkerem til ovenstående regulator.
Et gammelt Technisub manometer fra omkring 1975 og evt. også et La
Spirotechnique.
Et Technisub RAID flaskesæt.