"Mogens Pedersen" <no@nulputte.mails> skrev i en meddelelse
news:453798b7$0$84033$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Men, hvor meget hjælper sådan en slingestabilisator?
> Min erfaring er kun dette års kørsel med CV uden. I frankrig
> kom jeg ud for slingringer et par gange. Den ene gang
> fordi jeg pakkede forkert. For meget bagerst i cv'en.
> Det var ret ubehageligt og min kone er neget nervøs for at
> det skal ske igen.
> Så, hjælper en sådan på ovennævnte situstioner eller er hva?
> Min fornemmelse er at det sker i situationer hvbor CV'en
> kører hurtigere end den trækkende bil. Er det rigtigt?
>
> --
> ------Hilsen Mogens
>
Hmm, så har du vist tabt de af krogen. Mener du ikke bare når den skubber?
Det kan vi ikke ha. Meget træls når konen er nervøs. Ferie skal være en
nydelse for begge.
Men det er vist ikke tilfældet, selv om ned at bakke kan gøre det værre. Men
det skyldes vistnok mest, at man "bare " kommer til at køre stærkere.
Det at trækket vobler eller kommer i slinger er ud over vægtplaceringen i CV
samt kugletrykkets størrelse også et samspil i aerodynamikken mellem bil og
cv og deres vægtforhold. For at opnå tempo 100 godkendelse i Tyskland til
at køre 100 km/t kræves der hvis man ikke har stabilisator et 100/80 %
forhold, altså at cv kun må veje 80% - og derefter forudsættes at bilen
virkelige blir læsset til sit max. for at danne kontra til påvirkningerne
fra CV. Med stabilisator siger nyindførte regler at man acceptere
100 -100 - men siger stadig at bilen bør være læsset op.
Jeg ved ikke hvor hurtigt du kørte - og andre vil måske komme med en
bedømmelse af jeres træk. Ellers er der en regnemaskine her
http://www.hanses-campingsider.dk/tekniko/test_din_bil.htm
og en meget god artikel om læsset her
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/403/68/S015_018.pdf
Du skal derefter og først og fremmest være meget opmærksom på dæktrykket i
både bil og CV. Pump til max der fremgår af markeringen på dæksiderne. Og
derefter skal det bemærkes at man nu sætter stive 8 lags varevognsdæk på CV
og pumper dem til max. 4 eller 4.5 bar.
Og så er det, hvis bilen ikke er ganske ny, en meget god ide inden ferien at
besøge et værksted og få en undervognstest af bremser og støddæmpere. Varer
ganske få minutter. Folk der kører "stærkt" 90 + , for det er der nogen
der gør, lægger meget vægt på at alle disse ting er i orden.
Og så til sidst en meget tankevækkende artikel om fart og stabilitet.
http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/149/68/s035-37_KritiskHastighed.pdf
Al-ko oplyser i artiklen at stabilisatoren gør, at man (derefter, al det
andet i orden, min bemærkning) kan køre 25 km/t hurtigere.
Hvilket selvfølgelig forudsætter at den også er spændt og i orden.
Med venlig hilsen