Tegnefilm i timevis...
Fra : Dan

Dato : 21-11-06 00:13

Hej

Lige siden vi gav vores snart 5-årige dreng karantæne fra PC'en har han
kastet sin kærlighed på fjernsynet...han ser gerne og ukritisk
tegnefilmskanaler i timevis, Cartoon Network, Jetix, Disney..alt...og det
værste er, at de skide reklamer er skruet mindst 20% højere op så de brager
ud i hele huset...

Så har jeg fundet den her lille artikel
http://www.commondreams.org/news2005/0816-07.htm - der ikke ligefrem er
beroligende. Jeg må sige at jeg overvejer kraftigt at droppe kabel og gå
over til en digital tuner, så kan vi bedre kontrollere tv-kigningen....vi se
alligevel kun DR og TV2 og så gratis satellit, restenn kunne sagtens droppes
(hvis det ikke var for drengen)...

Men har I tidsbegrænsninger for jeres børn, sniger de sig til at se mere?
Hvor mange timer pr. dag er maximum, vil I sige?

På forhånd tak

Dan

Fra : Mus

Dato : 21-11-06 09:47

Hejsa..
Jeg har fjernet den store pakke, så nu har vi ikke de s... børnekanaler
mere.
Det blev oz til 24 timer i døgnet næsten og det er bare grrr for meget.

Jeg har indført, at hvis min knægt sidder der for lang tid og han blir hys
når jeg siger slu, så kommer æggeuret ind i stuen og blir sat på 1 time hver
dag.

Det har hjulpet meget her og nu kan vi begge bruge fjernsynet.

Hilsen Bente

Fra : Stine Sommer

Dato : 21-11-06 13:17

Hvorfor skal han (børn) overhovedet se så meget fjernsyn?

Det er synd.

Lad ham nøjes med DR1s Børnetime (kvalitetstv), og så giv ham nogle bøger
eller noget andet fornuftigt i stedet.

Eller gå en tur med ham!

Mvh Stine

Fra : Marianne

Dato : 21-11-06 23:14

Hej Stine

> Hvorfor skal han (børn) overhovedet se så meget fjernsyn?

Vores børn vil gerne se 'så meget' fjernsyn. De har set de samme historier
igen og ige, kan de særligt gode sekvenser udenad og kalder glædesstrålende
på os når der kommer noget særlig godt.

> Det er synd.

Hvorfor synes du det? Hvis de nu godt kan li' at se fjernsyn? Det er efter
en lang dag med skole, fritidshjem, lektier og aftensmad. Så er de da, som
de fleste andre mennesker, også trætte.

Jeg ville da ønske, at de lavede noget mere kreativt, men det gider de ikke.
En gang imellem jo, men slet ikke hver dag.

> Lad ham nøjes med DR1s Børnetime (kvalitetstv), og så giv ham nogle bøger
> eller noget andet fornuftigt i stedet.

Mener du det?? Jeg synes det meste på DR er dybt kedeligt. Lavet af voksne,
der 'leger' børn. Og meget hattedameagtigt (=pænt, ufarligt, docerende). Det
forstår jeg godt, at de ikke gider se.

> Eller gå en tur med ham!

Ja ... men det bliver hos os mest i weekenden.

Praktiserer du selv dine egne råd

mvh

Marianne

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 22-11-06 19:47

Marianne wrote:

> Mener du det?? Jeg synes det meste på DR er dybt kedeligt. Lavet
> af voksne, der 'leger' børn. Og meget hattedameagtigt (=pænt,
> ufarligt, docerende). Det forstår jeg godt, at de ikke gider se.

Jeg kunne godt være tilbøjelig til at give dig ret - ikke at DR bare
laver dårlig børnetime, slet ikke (Lille Nørd er genialt). Men der er
godt nok nogen flops imellem (Hunni Stjerneshow, for nu at nævne et).

Jeg kan forstå at dine børn ser andet end DR, som de synes er godt.
Kan du sige noget om hvad der er og hvilke kanaler det kommer på?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Marianne

Dato : 23-11-06 17:03

> Jeg kan forstå at dine børn ser andet end DR, som de synes er godt.
> Kan du sige noget om hvad der er og hvilke kanaler det kommer på?

Disneychannel og Jetix er favoritterne. Eller hedder det 'Fox kids'? De
sender på samme kanal.

Disney er næsten altid kvalitet (og ingen reklamer midt i filmene), og på de
andre er det især manga-serierne, som er i høj kurs. Og Scooby Doo, som jeg
personligt hader

mvh
marianne

Fra : Torben

Dato : 22-11-06 20:38

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote in message

> Hvorfor synes du det? Hvis de nu godt kan li' at se fjernsyn? Det er efter
> en lang dag med skole, fritidshjem, lektier og aftensmad. Så er de da, som
> de fleste andre mennesker, også trætte.

Ja, men behøver de at sidde og "tåge" foran TV'et hver dag?

> Jeg ville da ønske, at de lavede noget mere kreativt, men det gider de
> ikke. En gang imellem jo, men slet ikke hver dag.

Hvad hvis de voksne hjælper med at sætte ungerne igang - de kan lave
perleplader, tegninger, hjælpe med at lave mad osv. Men det er jo
selvfølgelig lettere bare at plante dem foran TV'et!?

> Mener du det?? Jeg synes det meste på DR er dybt kedeligt. Lavet af
> voksne, der 'leger' børn. Og meget hattedameagtigt (=pænt, ufarligt,
> docerende). Det forstår jeg godt, at de ikke gider se.

Ja, noget af det er gider mine børn heller ikke at se. Men det meste er
spændende og lærerigt - prøv at sætte dig sammen med barnet og snak om de
ting i ser!

> Praktiserer du selv dine egne råd

Jeg kan kun svare for mig selv: Vi gør - men vi ser generelt ikke meget TV.

mvh
Torben

Fra : Marianne

Dato : 23-11-06 00:33

> Ja, men behøver de at sidde og "tåge" foran TV'et hver dag?

Nej, naturligvis ikke. Nogen dage går vi til spejder, dans, svømning. Andre
dage tager vi i byen. Er det godt vejr er det et hit at regne med farvekridt
på fortovsfliserne. Eller at spille PS2. men ellers

> Hvad hvis de voksne hjælper med at sætte ungerne igang - de kan lave
> perleplader, tegninger, hjælpe med at lave mad osv. Men det er jo
> selvfølgelig lettere bare at plante dem foran TV'et!?

Madlavning - ja, klart. De kan såmænd selv lave et par retter hver. Men jeg
er sørme også selv træt.

Børnene er blevet 'sat i gang' fra kl 7:30 i morges. Må de ikke selv
bestemme nu, efter 10-11 timers struktureret dag? Så kan de godt finde på at
vælge TV.

mvh

Marianne

Fra : Torben

Dato : 23-11-06 20:28

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote in message

> Madlavning - ja, klart. De kan såmænd selv lave et par retter hver. Men
> jeg er sørme også selv træt.

"Et par rettet hver"?
Hvorfor ikke bare lade ungerne stå på en stol i køkkenet og hjælpe med at
skrælle kartofler eller lignende. Så kan man samtidig benytte lejligheden
til at snakke lidt om hvordan deres dag er gået - og maden smager generelt
bedre (i deres munde) når de selv har været med til at lave den.

mvh.
Torben

Fra : ThomasB

Dato : 23-11-06 21:27

"Torben" <real_anonym@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> til at snakke lidt om hvordan deres dag er gået - og maden smager generelt
> bedre (i deres munde) når de selv har været med til at lave den.´

Hørt!

Eller bare sidde og glo ud i luften, tegne, læse, slappe af, snakke, hygge,
dække bord..

Ungerne får masser af indtryk hele dagen og "moderne" tegnefilm er helt
vildt stressende og støjende (gud hvor lyder jeg gammeldags).

Fra : Holst

Dato : 23-11-06 22:47

ThomasB wrote:

> Ungerne får masser af indtryk hele dagen og "moderne" tegnefilm er helt
> vildt stressende og støjende (gud hvor lyder jeg gammeldags).

Har du set Tom & Jerry?

Fra : ThomasB

Dato : 23-11-06 22:55

> Har du set Tom & Jerry?

Ja, de er forfærdelige hvis man ser dem karrikeret i The Simpsons som Itchy
& Scratchy.
http://en.wikipedia.org/wiki/Itchy_&_Scratchy

Men jeg synes generelt at de nymoderne tegnefilm er meget larmende i forhold
til gamle dage.
Det er meget elektroniske lyde.

Fra : Marianne

Dato : 23-11-06 22:02

> [...]
> til at snakke lidt om hvordan deres dag er gået - og maden smager generelt
> bedre (i deres munde) når de selv har været med til at lave den.

Hvad i himlens navn for dig til at moralisere over om mine børn kan lave en
ret eller to frem for at skrælle kartofler? Hvis der indgår kartofler i de
retter, de laver, er det så godt nok? Eller tror du, at de - fordi de kan
lave et par retter - så nok ikke har et passende børneliv og bliver pacet
frem af os voksne? Vi har sikkert heller ikke tid til at snakke, vel? Nåh ja
... det skal man jo kunne stå på en stol for at gøre.

Det var s'gu' da toppen! Måske foregår tingene i nogle familier bare en
lillebitte smule anderledes end du har fantasi til at forestille dig. Og
måske har vi det meget OK alligevel, hvor underligt det end må lyde. Fjols!

Marianne

Fra : Per Vadmand

Dato : 23-11-06 23:18

Marianne wrote:

> [...]
> en lillebitte smule anderledes end du har fantasi til at forestille
> dig. Og måske har vi det meget OK alligevel, hvor underligt det end

Det er pudsigt, at du skriver her til gruppen for at bede om råd og høre
andres mening, og hvis andre så har en anden mening end du, så sviner du dem
til.

Selv fjols!

Per V.

--
Når en aforisme begynder med "manden er..." eller "kvinden er..." ved
man, at resten ikke er værd at spilde tid på.

Fra : ThomasB

Dato : 24-11-06 02:06

> Det er pudsigt, at du skriver her til gruppen for at bede om råd og høre
> andres mening, og hvis andre så har en anden mening end du, så sviner du
> dem til.
>
> Selv fjols!

Det gør vi vel alle i ny og næ - selv du

Fra : Torben

Dato : 24-11-06 17:31

> [...]
> pacet frem af os voksne? Vi har sikkert heller ikke tid til at snakke,
> vel? Nåh ja .. det skal man jo kunne stå på en stol for at gøre.

Puha, havde du lige noget du skulle af med?

> [...]
> lillebitte smule anderledes end du har fantasi til at forestille dig. Og
> måske har vi det meget OK alligevel, hvor underligt det end må lyde.

Fjols?
Jeg gav dig et råd, og du farer op og kalder mig et fjols.

> Marianne
Torben

Fra : Benny den 9.

Dato : 24-11-06 19:56

Torben wrote:
> [...]
>
> Puha, havde du lige noget du skulle af med?

> Fjols?
> Jeg gav dig et råd, og du farer op og kalder mig et fjols.

Så er du da osse et fjols....

--
Bæ9

- overgir sig aldrig

Fra : ThomasB

Dato : 24-11-06 19:32

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad i himlens navn for dig til at moralisere over om mine børn kan lave
> en ret eller to frem for at skrælle kartofler?

Marianne, du virker frustreret. Måske kan det hænge sammen med de problemer
du oplever med dit barn?

Fra : Benny den 9.

Dato : 24-11-06 19:56

ThomasB wrote:
> "Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Marianne, du virker frustreret. Måske kan det hænge sammen med de problemer
> du oplever med dit barn?

eller månens faser

--
Bæ9

- overgir sig aldrig

Fra : Stine Sommer

Dato : 01-12-06 22:43

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

Hej Marianne

> Vores børn vil gerne se 'så meget' fjernsyn. De har set de samme historier
> igen og ige, kan de særligt gode sekvenser udenad og kalder
> glædesstrålende på os når der kommer noget særlig godt.

Ja, det kan jeg godt forstå - især hvis de er vant til det. Det er jo
krævende at ændre på rutiner. Men de kunne garanteret kalde lige så
glædesstrålende over noget andet (sjovt), de holder sig beskæftiget med.

> Hvorfor synes du det? Hvis de nu godt kan li' at se fjernsyn? Det er efter
> en lang dag med skole, fritidshjem, lektier og aftensmad. Så er de da, som
> de fleste andre mennesker, også trætte.

Jeg synes det er synd, fordi jeg ikke mener det kan være særlig sundt eller
inspirerende. Ja, de kan nok godt lide at se fjernsyn, hvis de er vokset op
med det - så er det jo dejlig trygt.

> Jeg ville da ønske, at de lavede noget mere kreativt, men det gider de
> ikke. En gang imellem jo, men slet ikke hver dag.

Som forældre må man sætte de rammer man selv ønsker for sine børn. Og hvis
fjernsynet ikke er et alternativ til tidsfordriv, så bliver de nød til at
finde på noget andet. Hvis de får lov at "kede sig" lidt, så kommer der
garanteret en rigtig god idé efter et lille stykke tid.

> Mener du det?? Jeg synes det meste på DR er dybt kedeligt. Lavet af
> voksne, der 'leger' børn. Og meget hattedameagtigt (=pænt, ufarligt,
> docerende). Det forstår jeg godt, at de ikke gider se.

Ja, det mener jeg.

> Ja ... men det bliver hos os mest i weekenden.
>
> Praktiserer du selv dine egne råd

Ja, det gør jeg

Stine Sommer

Fra : CDJ

Dato : 23-11-06 18:59

On 21/11/06 13:17, in article 4562ee48$0$49198$14726298@news.sunsite.dk,
"Stine Sommer" <sol@2ma2.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er synd.
>
> Lad ham nøjes med DR1s Børnetime (kvalitetstv), og så giv ham nogle bøger

Det kan jeg kun tilslutte mig.
Børnehavebørn bør efter min mening som udgangspunkt ikke se tv i timevis
hver dag. Børnetime hver dag og så måske en film i weekenden el. lign.
- eller en halv times (ekstra) tegnefilm hver dag når de kommer hjem, hvis
det er sådan de bedst slapper af og "lander" efter dagen i børnehave.
Hvis barnet ser tegnefilm flere timer om dagen, hvornår er I så sammen med
ham ? SÅ mange timer er der vel ikke til rådighed, når barnet går i
børnehave og I på arbejde ?

Mvh.
Charlotte

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 23-11-06 21:41

CDJ wrote:
<snip>
> Børnehavebørn bør efter min mening som udgangspunkt ikke se tv i
> timevis hver dag. Børnetime hver dag

Jeg har aldrig helt forstået, hvorfor børn skal se børnetime hver dag. (Uden
at det skal opfattes som en kritik: Som sagt, jeg forstår det bare ikke.)
Udsendelserne er meget variende - både i kvalitet og indhold. Og der er så
mange andre muligheder, hvis de har brug for at sidde ned og slappe af.

Vores dreng (6 år) ser stort set aldrig børnetime. Til gengæld har vi så
timevis af hans yndlingsudsendelser på video og dem ser han igen og igen.
P.t. drejer det sig først og fremmest om "Sigurd og Symfoniorkesteret" (ja,
han ser *noget* børnetime) og "Helt vildt - forhistoriske dyr" (der har kørt
som serie på tv2 lørdag 20.00 de sidste 6 uger). Han kan dem udenad.

Han ser en del fjernsyn / video, hvilket jeg har det fint med fordi han
samtidig er så fuld af krudt og laver så mange andre ting på eget initiativ.
(Og fordi det i mange tilfælde ikke er ligegyldige tegnefilm, men lærerige
programmer. (Der er stående ordre om, at vi skal optage *alle*
naturudsendelser ))

Fjernsynet bruges som afslapning efter en anstrengende dag i børnehaven, som
underholdning, når der er kommet nye spændende videoer, og socialt når han
ser dem sammen med venner, far eller mor eller bedsteforældrene.

<snip>

--
Regards,
Kristian Damm Jensen

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 23-11-06 11:48

"Dan" <no@spam.thankyou.com> wrote in

> Men har I tidsbegrænsninger for jeres børn, sniger de sig til at se
> mere? Hvor mange timer pr. dag er maximum, vil I sige?

Her i huset har vi egentlig ikke specielt strenge regler, men vi har
mange holdninger til tingene.

Vi har en holdning om at vores børn (9 og 2 år) ikke skal se noget vi
ikke ved hvad er. Der findes utroligt meget dårligt børne TV (især
tegnefilm), og flere TV kanaler sender uden at blinke reklamer for senere
film, midt i den bedste børnesendeflade. Jeg har f.eks. set trailere for
filmen It (http://www.imdb.com/title/tt0099864/) mellem 2 tegnefilm på
TV3

Vi har ikke adgang til en masse kanaler, ganske enkelt fordi vi samlet
set ikke ser så forfærdeligt meget TV.

Familiens hovedregel (som gælder stortset alle aktiviteter) er at man må
alt i ubegrænsede mængder sålænge man gør det sammen med andre. Og det
gælder ALLE i familien. Så ikke noget med at farmand liiige tager 2 stive
timer foran Playstationen.

Reglen har en forbløffende effekt: Vi laver mange forskellige ting, og vi
gør dem ofte sammen. Storebror sidder tit sammen med lillesøster og
underholder hende mens han spiller Playstation. De ser tit en DVD film
sammen, eller vi spiller allesammen Ludo.

Fra : Carsten Overgaard

Dato : 28-11-06 09:54

> [...]
>
> Men har I tidsbegrænsninger for jeres børn, sniger de sig til at se mere?
> Hvor mange timer pr. dag er maximum, vil I sige?

Ja, arbejdet (skolen) skal passes med hensyn til den store (8 år) og hun
skal lade den lille se fjernsyn på sit værelse og fjernsynet skal være
slukket kl. 20 søndag til torsdag og kl. 21 de øvrige dage.

Intet morgen-TV mandag til fredag.

Carsten Overgaard
http://www.center-validering.dk/aboutdenmark.htm
http://blog.myspace.com/covergaard3650
"Om 2006 - Evigt ejer du kun det, som du har mistet."