Rudolf Steiner skole
Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 17-11-06 20:34

Hejsa,

Min ældste søn på 9 år, som bor hos sin mor, har nogle problemer i
skolen.

Fagligt fungerer han fint i stort set alle fag, og har ingen problemer
med at følge med. Til gengæld fungerer det ikke så godt socialt, da
han (ifølge skolen) har lidt af et temperament og ikke har særligt
højt selvværd.

En af de tiltag hans mor har præsenteret mig for er at sende ham i
Rudolf Steiner skolen i Kvistgaard, som ligger lige i nærheden af hvor
de bor.

Jeg ved ikke ret meget om RSS i det hele taget, og synes ikke rigtigt
at skolernes oplysninger kan stå alene, så jeg vil gerne høre andres
erfaringer, positive eller negative.

På forhånd tak.
/Lars
--
www.tomtompoi.dk. Gratis POI til alle
www.progressio.dk

Fra : Benny den 9.

Dato : 18-11-06 18:13

Lars (ArthurDent) wrote:
> [...]
>
> Jeg ved ikke ret meget om RSS i det hele taget, og synes ikke rigtigt
> at skolernes oplysninger kan stå alene, så jeg vil gerne høre andres

man får næsten lyst til at spørge om barnet har gået hjemme hele sit liv
indtil nu eller er blevet passet i institution

og steiner - tjae - hvad med noget amis-folk - det er da osse spændende
og eksotisk...

tror i på vorherre og en hel masse mere mellem himmel og jord, så er
steiner da vist godt nok men ellers er det da vist noget
virkelighedsfjernt noget

--
Bæ9

- overgir sig aldrig

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 19-11-06 22:12

Benny den 9. skrev:
> [...]

Jeg kan ikke se det oprindelige indlæg, så jeg tillader mig at svare på
Bennys, selv om det jo egentlig er Lars, jeg svarer

Steiner-ideologien bygger på en religion, der hedder teosofi. Det er
ikke kristendom, selv om en del af ordforrådet er fælles. Prøv at søge
på 'steinerskole' på Dialogcentets hjemmeside www.dci.dk - der er nogle
artikler om det.

Teosofien dækker alle livets områder, herunder også uddannelse og
børneopdragelse.

På Steinerskolerne fylder de kreative fag så vidt jeg kan bedømme en
del. Det er rigtig godt. Men det er ikke så godt, hvis det går ud over
det faglige niveau, sådan at barnet senere får problemer med at komme
videre i uddannelsessystemet. Også af den grund ville jeg aldrig vælge
en Steinerskole til mit barn.

Men man må jo prioritere som forældre, hvad man mener er vigtigst for
ens eget barn lige her og nu...

Venlig hilsen Dikte

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 20-11-06 04:44

Benedikte Brisson wrote:

> [...]
> ud over det faglige niveau, sådan at barnet senere får problemer
> med at komme videre i uddannelsessystemet.

Jeg har kigget lidt rundt og har fundet en enkelt undersøgelse, der
lider af den svaghed at den er bestilt (ikke udført) af Rudolf Steiner
skolerne selv. Undersøgelsen viser at Rudolf Steiner elever ikke har
problemer med at komme videre i uddannelsessystemet, snarere tværtimod.
http://www.rudolfsteinerskoler.dk/?Page=serve&PageNumber=18

Lars (ArthurDent) snakker om Skoletilsynsrapporter, der tilsyneladende
også er positive. Dem er jeg dog ikke inde i.

Så foreløbig har jeg set to indikationer af at man ikke skal vælge
Rudolf Steiner skolerne fra pga. det faglige niveau og kun subjektive
og enkelttilfælde-baserede udtalelser, der taler imod på dette
grundlag.

Når vi snakker Steiner Skoler, eller for den sags skyld alle mulige
skoler, kan vi lave en grov opdeling i de hårde og de bløde værdier.
De hårde er de faglige, det med videre uddannelse og jobs. De er
målbare og egner sig meget dårligt til at blive vurderet ud fra "Min
tantes søster gik i Rudolf Steiner og klarede sig fremragende, så
Rudolf Steiner skolerne må have et højt fagligt niveau"-metoden.
Der er reelle undersøgelser meget bedre.

De bløde værdier er ganske anderledes, da de ikke er målbare på samme
måde. Her er det subjektive meget stærkere og vi kan bedre bruge vores
udveksling af personlige erfaringer.

Vi har selv overvejet Rudolf Steiner skole til vores børn og har
tidligere været henne og besøge to Rudolf Steiner børnehaver. Et par
gode venner har børn, der både har gået i Steiner børnehave og skole.
Vi har fravalgt både børnehave og skole af ideologiske grunde, og vel
nok også pga. konservatisme - Rudolf Steiner skolerne er "anderledes"
og dermed noget vi er nervøse ved. Vi syntes at nogen af deres ideer
var gode, som f.eks. at alle børn lærer at spille et musikinstrument,
mens andre var mere underlige, som f.eks. at de var imod at tage på
ture i børnehaven (beklager sammenblandingen af børnehave og skole -
det er blot eksempler og ikke dækkende).

Mest af alt valgte vi nok fra, fordi vi ikke havde det godt med hele
pakken - vi mente vi ville ende med at modarbejde større dele af de
ting, som børnene ville lære.

Vores besøg i børnehaverne (i Århus) var forøvrigt en god demonstration
af at man bør besøge de steder man overvejer. De var meget forskellige.

> Også af den grund ville jeg aldrig vælge en Steinerskole til mit
> barn.

Hermed siger du implicit at Sterinerskolernes prioritering går ud over
det faglige niveau. Det kunne være rart om du vil sige om det bygger på
gætteri eller viden?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : nana sørensen

Dato : 20-11-06 23:57

> Steiner-ideologien bygger på en religion, der hedder teosofi. Det er ikke
> kristendom, selv om en del af ordforrådet er fælles. Prøv at søge på
> [...]

Jge klipper lige skamløst alt det konstruktive væk, og fremhæver at
dialogcenteret er REN propaganda. Kig i deres beksriver og "redegørelser"
over andre religioner. Det er uhyggeligt.

Fra : Anita

Dato : 18-11-06 23:04

"Lars (ArthurDent)" skrev
> [...]
>
> Jeg ved ikke ret meget om RSS i det hele taget, og synes ikke rigtigt
> at skolernes oplysninger kan stå alene, så jeg vil gerne høre andres

Jeg ville personligt ikke sende mit barn i Steiner-skole. Jeg er
folkeskolelærer og har haft elever som er startet i Steiner og siden kommet
til os. Jeg må sige, at jeg ikke har været imponeret. Hvis man ikke har fået
lært basale dansk- og matematikkundskaber inden 8. klasse, så er der noget
galt.

Jeg kan selvfølgelig ikke udelukke, at der har været tale om nogle i
forvejen svage elever, som ingen havde kunnet lære de her ting. Ligesom jeg
heller ikke kan udelukke, at et i forvejen kløgtigt barn vil have (sociale)
fordele ud af Steiner. Men som sagt - jeg ville ikke sende mit barn derhen.

Mit bedste forslag er at bede om lov til at besøge skolen i
undervisningstiden, så du selv kan vurdere hvad de laver.

Venligst Anita

Fra : ThomasB

Dato : 19-11-06 01:25

"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har fået lært basale dansk- og matematikkundskaber inden 8. klasse, så er

Jeg ville heller ikke sende mig barn i en Steinerskole, bl.a fordi de
simpelthen misinformerer og går meget op i alt "mellem himmel og jord".

I det hele taget virker Steinerkonceptet temmelig sekterisk og
udokumenteret.

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 19-11-06 09:19

On Sun, 19 Nov 2006 01:25:21 +0100, "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*
2ma2prikdk> wrote:

>"Anita" <anitaoestX@Xgmail.com> skrev i en meddelelse
>
>Jeg ville heller ikke sende mig barn i en Steinerskole, bl.a fordi de
>simpelthen misinformerer og går meget op i alt "mellem himmel og jord".

Det er også det jeg selv har fundet frem til ved at søge lidt rundt
omkring, men det kunne jo være der var nogle her der havde et mere
balanceret syn på tingene. Det virker som om at man enten er meget for
eller meget imod.

>I det hele taget virker Steinerkonceptet temmelig sekterisk og
>udokumenteret.

Ja, det skriver man jo også flere steder, at metoderne der er
beskrevet mangler enhver form for videnskabelig dokumentation.
/Lars

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 19-11-06 10:40

Lars (ArthurDent) wrote:

> [...]
> omkring, men det kunne jo være der var nogle her der havde et mere
> balanceret syn på tingene. Det virker som om at man enten er meget for

Tja. Uanset hvad er det vigtigt at gøre sig klart, at Steiner er en
*religion*, og vel at mærke ikke en "velkendt" en af slagsen. Man bør
derfor (efter min mening) først sætte sig ind i Steiner-religionen, og
så dernæst beslutte sig, om man kunne tænke sig, at ens børn bliver
påvirket af den.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : ThomasB

Dato : 19-11-06 14:18

"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> omkring, men det kunne jo være der var nogle her der havde et mere
> balanceret syn på tingene. Det virker som om at man enten er meget for

Jeg kender en enkelt der har gået på en Steinerskole, og hun har været meget
glad for det.

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 19-11-06 14:58

On Sun, 19 Nov 2006 14:17:42 +0100, "ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*
2ma2prikdk> wrote:

>"Lars (ArthurDent)" <arthurdent44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Jeg kender en enkelt der har gået på en Steinerskole, og hun har været meget
>glad for det.

OK. På hvilken måde?
(jeg spørger af nysgerrighed ikke fordi jeg ikke tror på dig)
/Lars

Fra : ThomasB

Dato : 19-11-06 17:02

> OK. På hvilken måde?
> (jeg spørger af nysgerrighed ikke fordi jeg ikke tror på dig)
> /Lars

Hun har bare altid forsvaret skolen, hvis nogen kritiserede og hun har altid
talt om hvor godt hun synes det var, at de f.eks lavede mange af deres bøger
selv.

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 19-11-06 09:17

On Sat, 18 Nov 2006 23:03:59 +0100, "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com>
wrote:

> [...]
>lært basale dansk- og matematikkundskaber inden 8. klasse, så er der noget

OK, tak for dit input.

Kan du som fagperson give en vurdering af hvor meget skoletilsynets
udtalelser er værd? Jeg har fundet de 3 seneste udtalelser fra
tilsynet, og de nævner alle et godt fagligt niveau.

Altså ikke de konkrete udtalelser, men tilsyn som sådan. Hvor meget er
det egentlig værd?
/Lars

Fra : Anita

Dato : 19-11-06 13:06

> [...]

> tilsynet, og de nævner alle et godt fagligt niveau.
>
> Altså ikke de konkrete udtalelser, men tilsyn som sådan. Hvor meget er

Jeg kender ikke personligt til skoletilsynets arbejde. Men jeg husker, at
det var fremme i medierne, at dem der skulle tilse undervisningen og skolens
arbejde ofter var en som havde tilknytning til skolen. Og så er tilsynet jo
ikke meget værd.

Men prøv evt. at spørge i dk.undervisning.folkeskole

Venligst Anita

Fra : Lars (ArthurDent)

Dato : 19-11-06 14:31

On Sun, 19 Nov 2006 13:06:20 +0100, "Anita" <anitaoestX@Xgmail.com>
wrote:

> [...]
>arbejde ofter var en som havde tilknytning til skolen. Og så er tilsynet jo

Ja, det er også min vurdering. Knægtens nuværende skoleleder fører
åbenbart tilsyn med RS skolen, og anbefaler også at han skifter til
den skole.

Djævlens Advokat vil jo så fremhæve at han ikke kan tale negativt om
RS skolen, da han så vil desavouere sit eget tilsyn.

>Men prøv evt. at spørge i dk.undervisning.folkeskole

Det vil jeg gøre. Tak.
/Lars