Arbejder selv men har én ansat
Fra : Doe

Dato : 07-11-06 20:47

Jeg overvejer at starte firma men skal have hjælp til de kompetancer jeg
ikke selv har, f.eks. C# programmering. Jeg overvejer derfor, at ansætte en
fuldtids programmør mens jeg selv har almindeligt fuldtidsarbejde ved siden
af. Det kan måske virke lidt fjollet men i udviklingsfasen ér det mest
programmøren der er brug for.

Kan man evt. trække noget fra i skat eller kan man kanalisére penge direkte
over i sit eget firma til f.eks. løn og andre udgifter?

En idé (tror jeg) kunne være, at jeg blev ansat som konsulent i mit
normal-arbejde firma, da pengene dermed ville ryge direkte ind i mit eget
firma, men det er jeg helt sikker på, at de ikke vil godtage, så det er ikke
en mulighed.

Fra : Doe

Dato : 10-11-06 01:16

> [...]
> normal-arbejde firma, da pengene dermed ville ryge direkte ind i mit eget
> firma, men det er jeg helt sikker på, at de ikke vil godtage, så det er

Er der slet ingen der har erfaringer med dét?

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-11-06 18:56

"Doe" <doe@invalid.xyz> writes:

> [...]

Først: Jeg er overhovedet ikke ekspert, så andre må lige træde til hvis
jeg skriver noget forkert.... Men: Altså, jeg forstår ikke
problemet/spørgsmålet.

Dernæst: Selvfølgeligt "kanaliserer" du penge over i firmaet når du
starter. Du indskyder start-kapital (dem har du betalt indkomst-skat
af). Det kan du gøre løbende efterhånden som du tjener mere (din
lønindkomst). Du konterer det på din "egenkapital-konto" eller på en
"mellemregnings-konto", jvf. en diskussion jeg så herinde for kort tid
siden. Du betaler skat af overskuddet i dit firma når regnskabsåret
slutter. Du skulle helst gerne ende med at have et positivt regnskab
hvert år (sorte tal). Lønudgift er jo bare en omkostning/udgift for dig
så den indgår i dit regnskab, til at formindske overskuddet (som der
betales skat af - derfor betaler du mindre i skat men du formindsker
også overskuddet). Jeg er ikke bekendt med om du kan opnå "ekstra"
fordele ved at ansætte nogen. Du kan alternativt overveje bare at købe
konsulent-arbejdet ude i byen og betale en faktura (evt. hos en anden
selvstændig programmør)...

Nej, du har ret. Hvis du kun har en kunde får du problemer, fordi så er
det ikke et "rigtigt firma". Du skal have et par forskellige kunder og
så kan du godt gøre det uden problemer. Jeg er ikke sikker på at det er
en god ide - du skal ihvertfald forlange en noget højere timeløn.

> Er der slet ingen der har erfaringer med dét?

Jamen, det er jo bare at gå i gang hvis du vil ansætte en programmør
(eller købe arbejdet ude i byen). Du skal bare vide at du vistnok skal
have en lovpligtig forsikring for din ene medarbejder og han skal have
feriepenge og du skal indberette dit og dat (jeg er ikke ekspert og har
ikke erfaring med det)....

Det lyder til at du er meget på bar bund, så måske er grunden til at du
ikke har fået nogen svar at dine begynder-spørgsmål er lidt for
omfattende til at kunne besvare fyldestgørende i et enkelt indlæg, så du
burde nok alliere dig men en revisor der kan hjælpe dig med de konkrete
regler (som der er mange af). Men derudover kan jo spørge specifikt her
i gruppen og få hjælp - det er der mange der gør.

Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 10-11-06 12:37

Doe wrote:

> [...]
>
> Kan man evt. trække noget fra i skat eller kan man kanalisére penge direkte
> over i sit eget firma til f.eks. løn og andre udgifter?

Jeg har ingen erfaring med det, men det lyder som om du skal kigge på en
etableringskonto: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=211615&vID=201165

Du kan også kigge på
http://virk.dk/virkportal/site/startguiden/forside.aspx hvor du evt. kan
stille spørgsmålet til en revisor.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Doe

Dato : 10-11-06 18:52

> Jeg har ingen erfaring med det, men det lyder som om du skal kigge på en
> [...]

Mange tak, det vil jeg lige kigge videre på.