Ansættelse som freelance
Fra : Dan Storm

Dato : 06-11-06 23:04

Hej NG!

Jeg er blevet tilbudt at udføre et stykke arbejde som freelancer.
Jeg har absolut ingen anelse om hvordan det fungerer og hvad jeg bør
være opmærksom på.

Skal jeg have en ansættelseskontrakt eller lign.? Hvis ja, hvad bør den
så indeholde? Hvad med løn - bikort eller hovedkort eller? Kan jeg selv
bestemme en pris på udførelsen af mit arbejde, ligesom hvis jeg ville
sælge et færdigt produkt? Evt. nogle andre praktiske ting?

Håber i kan komme med lidt input ellere videresende mig til anden
relevant gruppe.

Tro ikke brugerne vil gøre noget for at undgå dit killfilter
- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-11-06 00:42

On Mon, 06 Nov 2006 23:03:58 +0100
Dan Storm <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> wrote:

> [...]
> jeg ville sælge et færdigt produkt? Evt. nogle andre praktiske ting?
>
> Håber i kan komme med lidt input ellere videresende mig til anden

Sørg for at få skrevet en meget præcis kontrakt der beskriver følgende
i detaljer:
- hvad skal udføres (præcist)
- forventet arbejdstid
- pris timepris eller projektpris
- ekstra pris hvis der efterfølgende skal udføres arbejde på sagen.
- hvem kunden er
- og sidst men ikke mindst, hvornår betalingen skal falde.

Som freelance ansat er det mig bekendt ikke normalt at arbejdsgiveren
skal have hoved-/bikort, men du skal i stedet skrive en faktura til ham
på det aftalte beløb. Såfrem du ikke er momsregistreret (hvilket jeg
gætter på at du ikke er når du stiller dette spørgsmål) så sørg desuden
for at gøre kunden opmærksom herom da han ikke kan "spare" momsen når
han handler med dig.

--
Kim Schulz | Private : http://www.schulz.dk
Kim@schulz.dk | Business: http://www.devteam.dk

Fra : Holst

Dato : 07-11-06 09:16

Kim Schulz wrote:

> [...]
> gætter på at du ikke er når du stiller dette spørgsmål) så sørg desuden
> for at gøre kunden opmærksom herom da han ikke kan "spare" momsen når

Det burde som sådan være ligegyldigt, hvis kunden er et momsregistreret
firma. Man "sparer" ikke momsen som sådan. Han er sikkert fuldstændig
ligeglad med, om der er moms eller ej på, idet han jo blot kan trække
momsen fra i sit regnskab.

Aftaler man en pris på 100 kr. for arbejdet, så:

Er freelanceren ikke momsregistreret, sender han en regning på 100 kr.
Firmaet bogfører en udgift på 100 kr.

Er freelanceren momsregistreret, sender han en retning på 100 kr. plus
25 kr. i moms, total 125 kr. Firmaet bogfører en udgift på 100 kr. og en
købsmoms på 25 kr., og ved udgangen af momsperioden kommer de 25 kr.
tilbage fra Skat.

Fra : Karsten7870

Dato : 07-11-06 10:16

Kim Schulz wrote:

> [...]
> gætter på at du ikke er når du stiller dette spørgsmål) så sørg desuden
> for at gøre kunden opmærksom herom da han ikke kan "spare" momsen når

Man skal lige være opmærksom på, at har man som freelancer kun én kunde,
accepterer skattevæsenet det som bi-job, og din kunde er pligtig til at
tilbageholde A-skat på dit A-kort. Har du anden indtægt, hvor A-kortet
bruges, skal du bruge B-kortet. Ellers er din kunde pligtig til trække 60%
og selv redegøre det som tilbageholdt skat - momsregistreret eller ej, ApS
etc. eller ej.
Karsten H. Jensen

Fra : Q

Dato : 07-11-06 00:56

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sælge et færdigt produkt? Evt. nogle andre praktiske ting?
>
> Håber i kan komme med lidt input ellere videresende mig til anden

Jeg laver en del af den slags..

Jeg plejer i forbindelse med bestillingen at aftale en pris for arbejdet (
altså en projektpris ) og derefter bare drøne en faktura afsted..

Hvis du ikke er momsreg. kan du overveje at lave en faktura alligevel.. Her
skal du huske at påføre dit fulde CPR nummer og selv indberette og betale
skatten.. Husk at der ikke er noget med Moms når du skriver en faktura som
privatperson ( omsætter du for over 50K årligt skal du dog momsreg. )

Begge disse løsninger er ret nemme for kunden at administrere..

Plan B er at du bliver ansat i en tidsbegrænset stilling, dvs. der laves en
ansættelseskontrakt hvor der er beskrevet hvad du er ansat til, du afleverer
bikort og arbejdsgiveren trækker skatten for dig..

/peter

Fra : mfn

Dato : 08-11-06 10:58

I mit job som freelancer bliver jeg ringet op ved behov, men jeg modtager
stadig en fast timeløn og får lønseddel hver måned osv. Og bruger mit
B-kort.

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-11-06 08:01

On Tue, 7 Nov 2006 00:42:14 +0100
Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:
[snip]

Glemte lige at skrive at du skal huske at hvis det er dit første
freelance job, så sørg for at sætte din timeløn rigeligt højt fra
starten. Det er lettere at sætte timelønnen ned end op hvis du senere
vil ændre den. Kunderne bliver meget gladere af det