Linux på en ældre sag
Fra : laxxe@nospam.dk

Dato : 29-11-06 14:12

Jeg har en del maskiner stående, som skal foræres væk. Jeg overvejer
at installere Linux på dem, men hvad kan køre ordentligt på sådanne
ældre maskiner? Jeg forsøgte med Ubuntu, men det gik godt nok sløvt
for sig, og jeg ser også, at 192MB står som krævet.

Specs:
600 MHz Pentium III
128 MB RAM
13,6 GB HDD
CD-ROM 40x

Firefox, OpenOffice osv. skal være præinstalleret - og det må meget
gerne være let både at sætte op og at bruge.

/Lasse

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 29-11-06 14:44

laxxe@nospam.dk writes:

> [...]
>
> Firefox, OpenOffice osv. skal være præinstalleret - og det må meget
> gerne være let både at sætte op og at bruge.

Det kan man stort set ikke. Dvs.: Det er de der tunge applikationer
der kommer til at sætte grænsen.

Kan du virkelig ikke komme til at få fingre i noget mere RAM? Min
gamle bærbare var en PIII med 192MB, 500MHz (250MHz på batteri) og
den kunne godt klare Fedora 4 uden det helt store vrøvl, men med 128MB
så ville den dø af swap.

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 29-11-06 15:10

Peter Dalgaard wrote:

> [...]
> gamle bærbare var en PIII med 192MB, 500MHz (250MHz på batteri) og
> den kunne godt klare Fedora 4 uden det helt store vrøvl, men med 128MB

RAM er nøglen her... jeg har en AMD K6-2 450 med 256MB RAM som er sat
til at lege jukebox derhjemme, og det er ikke helt umuligt at arbejde på
den, omend Firefox 2 ikke er den hurtigste på denne maskine. Jeg har en
Ubuntu 6.10 kørende og den installerede fint nok.

Men RAM og grafikkort er to ting der er rimelig vigtige på sådan en
bette maskine.

Thomas

Fra : laxxe@nospam.dk

Dato : 29-11-06 16:05

Jeg kan se, at problemet primært er RAM. Jeg vil derfor overveje at
skrotte hver anden PC, og i stedet få en håndfuld maskiner med 256 MB
RAM i stedet - og se om de kan køre Ubuntu.

Maskinerne har kørt Windows 2000 - med Microsoft Office - på et
kontor... De er da også blevet udskiftet (inden jeg kom hertil).

/Lasse

Fra : Sune Vuorela

Dato : 29-11-06 16:21

On 2006-11-29, laxxe@nospam.dk <laxxe@nospam.dk> wrote:
> Jeg kan se, at problemet primært er RAM. Jeg vil derfor overveje at
> skrotte hver anden PC, og i stedet få en håndfuld maskiner med 256 MB
> RAM i stedet - og se om de kan køre Ubuntu.

Det lyder som en god plan.

Alternativt kan du kigge på alternative grafiske brugerflader som
fluxbox, blackbox, ion3 og lignende, men de har en relativt stejl
indlæringskurve

/Sune

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-11-06 18:13

Sune Vuorela <nospam@vuorela.dk> wrote:

> fluxbox

Hva' med http://fluxbuntu.org/

Det er ganske vist ikke en helt færdig distribution, men skulle fungere
okay. http://techbycolin.com/?p=83

Download her http://fluxbuntu.org/?q=node/3

--
Mvh Martin

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 29-11-06 19:18

Sune Vuorela skrev:

> Det lyder som en god plan.
>
> Alternativt kan du kigge på alternative grafiske brugerflader som
> fluxbox, blackbox, ion3 og lignende, men de har en relativt stejl
> indlæringskurve

XFCE som er på fx Xubuntu er ret nemt at gå til.

Openoffice kan måske være problematisk, men så er Abiword eller Kword en god
mulighed.

--
Niels

Fra : Kent Friis

Dato : 29-11-06 16:49

Den 29 Nov 2006 05:11:38 -0800 skrev laxxe@nospam.dk:
> [...]
> ældre maskiner? Jeg forsøgte med Ubuntu, men det gik godt nok sløvt
> for sig, og jeg ser også, at 192MB står som krævet.

Hey, det ligner den maskine jeg havde som primær desktop linux-
maskine indtil - ja det er vel snart to år siden. Det var ikke
CPU-hastigheden der var årsagen til at den blev skiftet, men det
faktum at grafik-"kortet" var loddet på bundkortet, og spillene
efterhånden ikke var for glade for et Matrox G200.

Men ok, jeg brugte (og bruger) så også FVWM2, KDE og Gnome er nok
en anelse for tunge for en sådan maskine.

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-11-06 19:15

laxxe@nospam.dk writes:

> [...]
>
> Firefox, OpenOffice osv. skal være præinstalleret - og det må meget
> gerne være let både at sætte op og at bruge.

Prøv at boote Damn Small Linux og se om det kører tilfredsstillene.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Clemmensen

Dato : 29-11-06 19:15

laxxe@nospam.dk wrote:
> [...]
> ældre maskiner? Jeg forsøgte med Ubuntu, men det gik godt nok sløvt
> for sig, og jeg ser også, at 192MB står som krævet.

Jeg installerede selv Xubuntu[1] på en P3-450 med 192MB RAM for ikke alt
for længe siden. Det kører en hel del bedre end alm. Ubuntu med Gnome
eller Kubuntu med KDE, da Xfce ikke bruger ret meget hukkommelse (set
ift. de 2 førnævnte brugergrænseflader).

> Firefox, OpenOffice osv. skal være præinstalleret - og det må meget
> gerne være let både at sætte op og at bruge.
Jeg mener de ting du nævner allerede er installeret på Xubuntu fra
starten af, men ellers er det ikke sværere end at skrive
"sudo apt-get install firefox openoffice etc."
i en konsol.

Den P3-450 jeg installerede det på skulle foræres væk til et Polsk
børnehjem, og så vidt jeg har hørt blev de ganske glade for den :)

[1] = http://www.xubuntu.org/

--
Martin