Ubuntu 6.10 DK, Live CD/Install crash
Fra : Bjarke

Dato : 27-11-06 19:08

Dette er min første post på en nyhedsgruppe overhovedet, så jeg håber i
kan/vil bære over med mig.

Jeg er desuden newcomer til Unix-systemer, så jeg håber jeres
tolerance-niveau kan håndtere en "noob" :)

Her er oplysninger om crashet:

1. Jeg booter fra Live CD'en, og vælger at starte/install Ubuntu.
2. Når den så er færdig med at loade (orange load-bar), sker der en
grafikfejl, hvor den bliver hængede ved det billede, men skifter opløsning
og farve. Hvis jeg bruger tasterne kommer der mærkværdige grønne firkanter
og andre skumle ting.
3. Ting jeg har prøvet og undersøgt: Har prøvet at starte i safe graphics
mode, og prøvet med Ubuntu's Troubleshooting guide - uden held.
Jeg kan godt boote fra min gamle comp, men ikke denne her. Den største
forskel på de to er GFX-kortet, og harddisk type.
4. Denne computer:
Bundkort: ASUS P5GD1
Processor: Pentium 4, socket 775, 3600mhz
RAM: 2x256MB Single-bank, 1x512MB, double-bank
Graffikkort: MSI RX700PRO PCI-E (128 MB, Ati chipset)
Harddisk: Maxtor 200GB SATA

Jeg håber i kan give et bud på hvad løsningen (og evt. problemet kan være).

På forhånd tak.
Mvh Bjarke

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-11-06 21:58

"Bjarke" <BjarkeJorgensen@hotmail.com> writes:

> [...]
> Ubuntu's Troubleshooting guide - uden held. Jeg kan godt boote fra
> min gamle comp, men ikke denne her. Den største forskel på de to er

Prøv deres "alternate install"-cd:
<http://mirrors.dotsrc.org/ubuntu-cd/6.10/ubuntu-6.10-alternate-i386.iso>
Fordelen ved den er at den ikke bruger et grafisk miljø som
live-cd'en, ulempen er at man ikke kan glo på hjemmesider mens man
installerer. Installationen foregår lidt anderledes, men svjh. er den
ikke overdrevet begynderfjendtlig. Bagefter virker grafikken højst
sandsynligt da grafikkortsdriverne er lidt mere robuste på et
installeret system af en eller anden grund.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 28-11-06 01:03

Bjarke wrote:

> Jeg kan godt boote fra min gamle comp, men ikke denne her. Den største
> forskel på de to er GFX-kortet, og harddisk type.

Jeg tror det er dit cdromdrev der driller. Prøv at brænde en ny cd på laveste
hastighed. Jeg har et gammelt skrummel af en forsøgs maskine hvor jeg var
nød til at lave den finte.

mvh
Henning

Fra : Bjarke

Dato : 29-11-06 08:50

"Bjarke" <BjarkeJorgensen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Harddisk: Maxtor 200GB SATA
>
> Jeg håber i kan give et bud på hvad løsningen (og evt. problemet kan

Tak for svarene! Utroligt så hurtigt det går når man spørger i en specifik
nyhedsgruppe - dejligt.
Jeg brugte din metode Jens, og downloadede deres alternative Install-CD, og
kom heraf også et skridt nærmere målet.

Jeg bootede således og påbegyndte installationen af Ubuntu, men nåede kun
til partitioneringsdelen. Og det var her jeg sagde "Nååårh ja, din knold
Bjarke", for det slog mig at jeg, da jeg for _lang_ tid siden, installerede
Windows XP var nødt til at installere en 3. parts-driver til min HDD under
installationen. Mit bundkort har en sær ide med at den ikke kan genkende den
som en enhed, på kant med CD-romdrev og floppyer, men at den i "Boot
Priority" sagtens kan finde den (jeg har prøvet at opgradere både BIOS og
firmware - uden held). Derfor er jeg også næsten sikker på at det er derfor
Ubuntu installationen ikke kan finde nogle partitioner eller
monteringspunkter...

Så er spørgsmålet bare om jeg kan installere 3. parts drivere under
installationen af Ubuntu?

På forhånd tak.
Mvh Bjarke

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-11-06 09:29

> [...]

> med CD-romdrev og floppyer, men at den i "Boot Priority" sagtens kan
> finde den (jeg har prøvet at opgradere både BIOS og firmware - uden

Er du sikker på at det ikke er controlleren (og ikke disken selv), der
er problemer med at genkende? I øvrigt kan det sagtens være at Ubuntu
understøtter hardwaren selvom windows ikke gør, sådan er det egentlig
med det meste hardware der er under et par år gammelt. Hvilket
bundkort og disk er der tale om?

> Derfor er jeg også næsten sikker på at det er derfor Ubuntu
> installationen ikke kan finde nogle partitioner eller
> monteringspunkter...

Partitionerne skal du jo selv oprette. Du har nok en windows-partition
liggende der enten skal krympes (med andre værktøjer) eller
slettes. Det skulle gerne give fri plads til at oprette minimum to
partitioner til din Ubuntu-installation, een til systemet og en til
swap (virtuel hukommelse, 1 GB f.eks.). Den til systemet monteres som
/, altså rodmappen og den anden som swap (dvs. ikke i filsystemet).

Stemmer det nogenlunde overens med hvad du har forsøgt?
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Bjarke

Dato : 29-11-06 17:18

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> /, altså rodmappen og den anden som swap (dvs. ikke i filsystemet).
>
> Stemmer det nogenlunde overens med hvad du har forsøgt?

Hmm, bundkortet er et ASUS P5GD1
Disken er en almindelig MAXTOR Diamondmax 9 Plus ATA 133 - 120 GB

Hmm, troede faktisk at den partitionmanager der var i Ubuntu installationen
kunne klare skærerne... Altså, i installationen kunne jeg ikke få lov til
overhovedet at se noget som helst...

P.t. har jeg 2 NTFS win-partitioner. En til Windows, og en til alt andet...
Tror bare jeg krymper den med ALT på, og ser om det giver bonus.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-11-06 17:55

"Bjarke" <BjarkeJorgensen@hotmail.com> writes:

> Hmm, bundkortet er et ASUS P5GD1 Disken er en almindelig MAXTOR
> Diamondmax 9 Plus ATA 133 - 120 GB

Det ser ud til at du har ret i driverproblemerne. Første hit på
<http://www.google.dk/search?q=asus+p5gd1+linux> giver denne side:
<http://ta.twi.tudelft.nl/dv/staff/Lemmens/linux_p5gd1.html> der ikke
har så meget pænt at sige om bundkortet.

Det ser ud til at der er en brugbar "normal" IDE-controller og en
ubrugelig ITE8212. Hvilken sidder din HD på?

SATA-diske skulle være relativt uproblematiske.

> Hmm, troede faktisk at den partitionmanager der var i Ubuntu
> installationen kunne klare skærerne...

Tjaeh, den kan slette og oprette partitioner såfremt kernen
understøtter controlleren til diskene.

> Altså, i installationen kunne jeg ikke få lov til overhovedet at se
> noget som helst...

Måske du skal prøve at flytte hd'en over på den anden controller (hvis
ellers jeg har forstået siden korrekt).

> P.t. har jeg 2 NTFS win-partitioner. En til Windows, og en til alt
> andet... Tror bare jeg krymper den med ALT på, og ser om det giver
> bonus.

Jep, men sørg for en backup når du krymper diske - det kan godt være
lidt risikabelt.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Bjarke

Dato : 29-11-06 18:39

> [...]
> ellers jeg har forstået siden korrekt).

> Jep, men sørg for en backup når du krymper diske - det kan godt være

Ups, læste ikke hele din post første gang - sorry for that.

Det ser ud til at ITE8212 controlleren er utrolig skod. Fyren der lavede
siden har åbenbart købt en SATA-disk for at løse problemet - vil dog gerne
beholde min disk hvis det er muligt.

Min HDD sidder på ITE8212 controlleren, da mit CD-ROM drev sidder på den
anden... Hvis jeg skifter dem, vil jeg jo højst sandsynligt ikke kunne boote
på CD-ROM drevet - og så kan jeg ikke installere Ubuntu.

Derfor er eneste udvej vel at installere support for ITE8212 i Ubuntu
installatioen, hvis det kan lade sig gøre?

Fra : Kent Friis

Dato : 29-11-06 18:44

Den Wed, 29 Nov 2006 18:38:54 +0100 skrev Bjarke:

> [...]
> anden... Hvis jeg skifter dem, vil jeg jo højst sandsynligt ikke kunne boote
> på CD-ROM drevet - og så kan jeg ikke installere Ubuntu.

En IDE-controller kan normalt tage to drev (master og slave) - og
de fleste bundkort har to standard IDE-controllere, også selvom
de har en yderligere (non-standard) controller.

Mvh
Kent