Database / server
Fra : Allan Møller

Dato : 25-11-06 11:18

Vi har fået C5 på min arbejdsplads hvor data lagres i en datafil.
Dette er allerede nu en langsommelig procces pga. mange brugere / data.
C5 konsulenten forslå et vi får lagt MS SQL server ind på vores eksisterende
server da dette
vil gøre arbejdet med C5 væsentligt hurtigere.
Så jeg har kontaktet vores "normale" itmand som godt vil installer MS SQL på
vores windows 2k3 server - til en pris af ca. 15.000kr for 5 brugere.

Det synes jeg er mange penge.

Kan man installere en linux og en MySQL server som kan klare opgaven ?
Hardwaren har jeg til rådighed på arbejdspladsen i form af en lidt ældre
server med en P4 3 Ghz, 2Gb ram og 100 Gb raid harddiske samt tapebackup.

Vores C5 mand har ikke rigtigt noget kendskab til Linux / MySQL men ville
det
være et problem at vælge MySQL fremfor MS SQL for ham ?
Altså hvis jeg sørger for en kørende MySQL server til ham - har han så noget
argument for ikke at kunne bruge den ?

Jeg har selv en SME server kørende med MySQL og det fungerer fint til mit
private brug bla. webserver med database.

Er det lovligt at bruge en MySQL server kommercielt eller skal der betales ?
Hvis ja - er der nogen som har ca. priser i hovedet ?

Jeg har naturligvis tænkt mig at "skaffe" en linux mand til opgaven hvis det
kan lade sig gøre.
Men inden jeg foreslår dette for chefen (ham der skal betale) ville jeg
gerne vide om det er muligt.

Mvh. Allan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-11-06 11:28

"Allan Møller" <spam@allanm.dk> writes:

> Altså hvis jeg sørger for en kørende MySQL server til ham - har han så noget
> argument for ikke at kunne bruge den ?

De bruger ikke samme SQL-dialekt. Det er vigtigt at C5 kan snakke den
dialekt du ønsker at bruge.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-11-06 11:48

On Sat, 25 Nov 2006 11:17:42 +0100, Allan Mller wrote:

> Men inden jeg foreslr dette for chefen (ham der skal betale) ville jeg
> gerne vide om det er muligt.

C5 kan kun anvende databaser fra MS. Ikke fordi det ikke er muligt, men
fordi MS ikke vil have det anderledes.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 25-11-06 12:01

> Vores C5 mand har ikke rigtigt noget kendskab til Linux / MySQL men ville
> det
> være et problem at vælge MySQL fremfor MS SQL for ham ?

Hvis bare SQL var SQL, men MySQL, MS, Oracle og Postgres har hver
deres opfattelse af standarden. Så nej, det lader sig ikke gøre.

Men lad os for argumentets skyld sige at man _kan_ ved at bruge mange
timer, så tænk lige over om det faktisk bliver billigere, og om det er
smart i det lange løb.

Thomas

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 25-11-06 12:55

On Sat, 2006-11-25 at 11:17 +0100, Allan Møller wrote:
> Vi har fået C5 på min arbejdsplads hvor data lagres i en datafil.
> Dette er allerede nu en langsommelig procces pga. mange brugere / data.

Hvor mange bruger og hvor meget data?

> [...]
> vores windows 2k3 server - til en pris af ca. 15.000kr for 5 brugere.

Kan du ikke lave brugerne afvikle C5 direkte fra serveren, via remote
desktop for de samme penge?