Localhost mm.
Fra : Allan Møller

Dato : 18-11-06 20:34

Jeg har en SME server kørende herhjemme som fungerer fint som web, mail,
filserver samt router.
Når jeg via et windowsprogram fra en klient forsøger at logge på MySQL
serveren så får jeg en
fejl om at root@192.168.1.1 ikke kan forbindes da bruger er ukendt.
Så derfor tror jeg at serveren skal findes som localhost så jeg kan logge på
som root@locahost
Men når jeg forsøger at forbinde til localhost fra en klient findes
localhost ikke og ej heller fra en browser.

Hvordan får jeg min server til at acceptere localhost i disse sammenhænge ?

Mvh. Allan

Fra : Per Jørgensen

Dato : 19-11-06 10:45

Hej Alan!
Nu er det ikke meget jeg helt forstår af din forklaring men jeg kører
arch Linux på min maskine, og der hedder conf-filen /etc/my.cnf der kan
man styre om den kun skal acceptere fra localhost eller om den også skal
acceptere netværksforbindelser.
Jeg bruger normalt PSQL, men mener at MySQL har nogle videre
restrictioner omkring brugerrettigheder og hvilken maskine det er fra.

HVis ikke du du er klar til at lege i konsol, kan du evt installere
webmin, som giver dig en kanon mulighed for en grafisk administration af
din database. Som ville være en kanon mulighed for generel
administration af maskinen. Det har jeg brugt mange gange hvor jeg har
rodet med administrationen af diverse forskellige ting.

MVH
Per Jørgensen

Fra : Allan Møller

Dato : 19-11-06 13:32

> HVis ikke du du er klar til at lege i konsol, kan du evt installere
> webmin, som giver dig en kanon mulighed for en grafisk administration af
> din database. Som ville være en kanon mulighed for generel

Nogen der ved om webmin vil fungere på en SME server ? Jeg mener SME er jo
i forvejen opsat ved hjælp af et webinterface og i alle config filer står
der at
man ikke må lave "manuelle" ændringer da det vil ændres igen ved næste
opstart.

Er der iøvrigt nogen som syntes at det ville være en god ide at udskifte min
SME server
med en anden udgave af Linux - hvis ja hvilken ?

Jeg bruger min SME server som webserver, filserver, mailserver og ville
gerne have en CS server på også.

Allan