Blank VNC session i Red Hat Ent 4
Fra : Talle

Dato : 09-11-06 15:39

Jeg har installeret en helt almindelig Red Hat Enterprise Workstation 4 og
har været inde og enable VNC serveren:

/etc/sysconfig/vncservers:
VNCSERVERS="1:user"
VNCSERVERARGS[1]="-geometry 1280x1024"

/home/user/.vnc/xstartup:
#!/bin/sh
# Uncomment the following two lines for normal desktop:
unset SESSION_MANAGER
exec /etc/X11/xinit/xinitrc
[ -x /etc/vnc/xstartup ] && exec /etc/vnc/xstartup
[ -r $HOME/.Xresources ] && xrdb $HOME/.Xresources
xsetroot -solid grey
vncconfig -iconic &
xterm -geometry 80x24+10+10 -ls -title "$VNCDESKTOP Desktop" &
twm &

Når jeg connecter til VNC displayet, er der bare en sort skærm med en
musecursor og jeg kan ikke gøre noget overhovedet.
Jeg har kigget på Google, hvor der blev foreslået, at erstatte "exec
/etc/X11/xinit/xinitrc" med "startkde" - det er dog samme resultat.

Jeg har tidligere opsat det på præcist samme måde på Fedora (ikke tidligere
på en Red Hat). Jeg har endnu ikke kørt en update på den, da jeg mangler min
licens, men den skulle komme om nogle dage men indtil da, kunne jeg stadigt
godt bruge min VNC display.

Nogen gode bud?

Fra : Talle

Dato : 09-11-06 15:52

> [...]
> Jeg har kigget på Google, hvor der blev foreslået, at erstatte "exec
> /etc/X11/xinit/xinitrc" med "startkde" - det er dog samme resultat.

Ahhh... jeg havde fuldstændigt overset VNC logfilen under /home/user/.vnc/ -
den fortalte præcist hvad fejlen var (desværre er logfilen væk nu, da jeg
har restartet).
Fejlen var, at hostnavnet ikke kunne resolves - efter jeg fik det løst (via
hosts filen), starter den fint Gnome op, så det virker nu.