i386 eller i586
Fra : Leonard

Dato : 18-10-06 17:14

Hvilken udgave skal jeg bruge til en Celeron 1.6 GHz Mobile processor:
i386 eller i586?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : andy

Dato : 18-10-06 19:31

Leonard wrote:
> Hvilken udgave skal jeg bruge til en Celeron 1.6 GHz Mobile processor:
> i386 eller i586?

du kan benytte begge dog er i586 at fortrække

Fra : Peter Makholm

Dato : 18-10-06 18:18

andy <andy@mail.dk> writes:

> du kan benytte begge dog er i586 at fortrække

Er du sikker på det?

I virkeligheden er i386 sikkert i486 fordi specielt libstdc++ gerne
vil bruge nogle atomiske instruktioner der kom med 486 (CMPXCHG og
XADD). De kan emuleres af kernen, men det gør ondt.

Men mere relevant, så er der noget om at i586 kan indeholde nogle
specielle optimeringer der er vigtige for lige netop Pentium, men ikke
er sspecielt gode for post-Pentium. Jeg mindes vagt der er noget om at
i586 kun bør bruges netop på Pentium-generationen og at man
performancemæssigt er bedre tjent med i386-optimeringerne på nyere
maskiner.

Hvis altså ikke lige at ens distribution kommer med binærpakker
optimeret til i686.

//Peter Makholm

Fra : Leonard

Dato : 18-10-06 21:15

Peter Makholm <peter@makholm.net> wrote:

> [...]
>i586 kun bør bruges netop på Pentium-generationen og at man
>performancemæssigt er bedre tjent med i386-optimeringerne på nyere

Under alle omstændigheder lykkedes det ikke at installere Mandriva
2007.0 i586 på min bærbare Celeron, men det ser ud til at det vil
lykkes med Suse 10.1 i386.

På min Pentium M gik installationen af Mandriva i586 igang, men der er
tilsyneladende en fejl på CD2, for der begyndte den at brokke sig.

Så der er tilsyneladende forskel på om en i586 kan installeres på en
Celeron og en Pentium.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-10-06 06:58

Leonard wrote:
> På min Pentium M gik installationen af Mandriva i586 igang, men der er
> tilsyneladende en fejl på CD2, for der begyndte den at brokke sig.

Det lugter da mere af fejl på cd'en end CPU mismatch.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Leonard

Dato : 19-10-06 09:14

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Det lugter da mere af fejl på cd'en end CPU mismatch.

Ja, på CD2 men på Celeron-maskinen kom den slet ikke langt nok til at
begynde installationen.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-10-06 12:24

"Leonard" <usenet@leonard.dk.invalid> skrev i en meddelelse

> Under alle omstændigheder lykkedes det ikke at installere Mandriva
> 2007.0 i586 på min bærbare Celeron, men det ser ud til at det vil
> lykkes med Suse 10.1 i386.

Det har vist ikke noget med Celeron at gøre.

> På min Pentium M gik installationen af Mandriva i586 igang, men der er
> tilsyneladende en fejl på CD2, for der begyndte den at brokke sig.

Hvis der er fejl på CD'en er det jo ligegyldigt om du forsøger på
Celeron eller Pentium.

> Så der er tilsyneladende forskel på om en i586 kan installeres på en
> Celeron og en Pentium.

Kan du konkludere det på grundlag af dine erfaringer?
Jeg har installeret den nyeste Mandriva på en Celeron 450/900 Mhz, og
det fungerer rigtig godt.

mvh
Preben

Fra : Preben Andersen

Dato : 19-10-06 12:29

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har installeret den nyeste Mandriva på en Celeron 450/900 Mhz, og
> det fungerer rigtig godt.

Lige for en ordens skyld, version i586

Fra : Leonard

Dato : 19-10-06 14:04

"Preben Andersen" <pranSLETDETTE@privat.dk> wrote:

>Det har vist ikke noget med Celeron at gøre.

Næh, det kan jo også være andre forskelle på de 2 maskiner.

>Hvis der er fejl på CD'en er det jo ligegyldigt om du forsøger på
>Celeron eller Pentium.

Ja, forskellen er bare at ved den ene maskine kom jeg aldrig til nogen
fejlmeddelelse, der gik dethele bare istå længe før installationen var
i gang, på den anden nåede jeg langt ind i instalationen før der blev
meldt om en fejl på CD2 ...

>Kan du konkludere det på grundlag af dine erfaringer?

Næh, det kan jeg ikke.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 19-10-06 14:03

Leonard wrote:
> Ja, forskellen er bare at ved den ene maskine kom jeg aldrig til nogen
> fejlmeddelelse, der gik dethele bare istå længe før installationen var
> i gang,

Præcist hvor langt nåede den?

Bootede den kernen?

Fra : Leonard

Dato : 22-10-06 12:44

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Præcist hvor langt nåede den?

Jeg har ikke målt hvor langt den streg i bunde af skærmen blev, men ca
2/3 hen.

>Bootede den kernen?

Ved ikke hvornår den gør det?

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Peter Jespersen

Dato : 21-10-06 13:29

On Thu, 19 Oct 2006 15:04:05 +0200, Leonard wrote:

<snip>

> [...]
>fejlmeddelelse, der gik dethele bare istå længe før installationen var
>i gang, på den anden nåede jeg langt ind i instalationen før der blev

2 forskellige maskiner - var det også 2 forskellige CD-ROM drev ??

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity,
and I'm not sure about the former." - Albert Einstein

Fra : Leonard

Dato : 22-10-06 12:45

"Peter Jespersen" <flywheel@tiscali.dk> wrote:

>2 forskellige maskiner - var det også 2 forskellige CD-ROM drev ??

Ja.

--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Min nye hobby: http://oy-blu.dk/

Fra : Lasse Jensen

Dato : 18-10-06 22:52

Peter Makholm wrote:

> [...]
> i586 kun bør bruges netop på Pentium-generationen og at man
> performancemæssigt er bedre tjent med i386-optimeringerne på nyere

Er forskellen til i586 ikke at den bruger TSC? Eller er det kun på kerne
niveau det gør nogen forskel?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : KAJ JULIUS

Dato : 19-10-06 03:11

Leonard <usenet@leonard.dk.invalid> skrev:
>Hvilken udgave skal jeg bruge til en Celeron 1.6 GHz Mobile processor:
>i386 eller i586?

i586

Fra : Peter Jespersen

Dato : 21-10-06 13:34

On Wed, 18 Oct 2006 18:14:10 +0200, Leonard wrote:

>Hvilken udgave skal jeg bruge til en Celeron 1.6 GHz Mobile processor:
>i386 eller i586?

De mest benyttede grænser idag :

i386 benytter i386 instruktionssæt (Nogle gange menes i486)
i586 benytter P5 instruktionssæt
i686 benytter PII instruktionssæt (Ikke P6)

En Celeron M (Her går jeg ud fra at Mobile = M) er en skraldet defekt
Pentium M og dermed kan du benytte både i386 og i586 uden problemer.

Hvis Celeron Mobile = bare en Celeron, ja så gælder det samme faktisk.

Det er for dig reelt i de fleste tilfælde hip som hap, eller sådan
noget....

Do not run - we are your friends!!

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 21-10-06 11:50

Leonard <usenet@leonard.dk.invalid> writes:

> Hvilken udgave skal jeg bruge til en Celeron 1.6 GHz Mobile processor:
> i386 eller i586?

Hitter installationsprogrammet ikke ud af det selv?
--
Thorbjørn Ravn Andersen