Fatalt crash ved installation
Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-10-06 10:21

Hej,

Jeg har de seneste par dage rodet en del med Ubuntu Edgy Eft (beta), og
i dag ville jeg så lave en frisk installation. Desværre crashede
installationen, og nu er den helt gal med min harddisk. Når jeg booter
live-CDen, får jeg pludselig en sort skærm, og adskillige linjer som

[17179838.256000] Buffer I/O error on device hda, logical block 7

dukker op. Det eneste, der adskiller dem, er, at tallene varierer.
Efter lang tids venten, får jeg dog en live-desktop, men når jeg
starter installationen, går den i stå ved partitioneringen af disken.

Der er livlig(?) aktivitet fra disken; den klikker, som om den søger,
men der sker ikke mere. Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg kan
stille op? Jeg håbede på, at jeg kunne formatere disken fra min bios,
og så starte helt forfra, men den mulighed er der ikke i min meget
skrabede bios.

--
Michael Knudsen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-10-06 10:32

"Michael Knudsen" <micknudsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>live-CDen, får jeg pludselig en sort skærm, og adskillige linjer som
>
>[17179838.256000] Buffer I/O error on device hda, logical block 7

Du skal nok i byen efter en ny harddisk, for den gamle er sandsynligvis
gået til

Hent et lowlevel diagnostik program på harddisk producentens hjemmeside.
Hvis det finder dårlige sektorer på disken er den alvorligt syg og skal
udskiftes...

<mlr>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 18-10-06 15:01

"Michael Knudsen" <micknudsen@gmail.com> writes:

> [...]
> live-CDen, får jeg pludselig en sort skærm, og adskillige linjer som
>
> [17179838.256000] Buffer I/O error on device hda, logical block 7

Uha, det var et lavt nummer. Enten er disken gået kold (mit
umiddelbare bud), eller også er din partitionstabel gået totalt i
skoven.

> men der sker ikke mere. Er der nogen, der har et bud på, hvad jeg kan
> stille op? Jeg håbede på, at jeg kunne formatere disken fra min bios,

Hent Knoppix og se om den vil starte.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 18-10-06 15:27

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Uha, det var et lavt nummer. Enten er disken gået kold (mit
> umiddelbare bud), eller også er din partitionstabel gået totalt i
> skoven.

Jeg kan ikke huske præcist, hvornår den crashede under
installationen. Det kunne godt være, mens den var ved at rode med
partitionstabellen.

> Hent Knoppix og se om den vil starte.

Jeg kan godt starte Ubuntu fra en live-CD, hvis blot jeg har
tålmodighed til at vente på, at fejlmeddelelserne forsvinder. Hvordan
skulle Knoppix adskille sig fra dette? Jeg forsøgte faktisk i
desperation med en Windows-installation, men også den gik i sort
(eller rettere blåt) efter kort tid.

--
Michael Knudsen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-06 10:35

> [...]

> tålmodighed til at vente på, at fejlmeddelelserne forsvinder. Hvordan
> skulle Knoppix adskille sig fra dette? Jeg forsøgte faktisk i

Det er jo det jeg gerne vil høre.

Derudover har Knoppix en del fortrinlige applikationer til at se på systemet.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Michael Knudsen

Dato : 19-10-06 15:21

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er jo det jeg gerne vil høre.
>
> Derudover har Knoppix en del fortrinlige applikationer til at se på systemet.

At dømme efter lyden af harddisken, lyder det ret alvorligt (den har i
hvert fald aldrig sagt sådan før). Jeg må vist hellere se mig om
efter en ny disk.

--
Michael

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 19-10-06 20:37

> [...]

> At dømme efter lyden af harddisken, lyder det ret alvorligt (den har i
> hvert fald aldrig sagt sådan før). Jeg må vist hellere se mig om

Jeg mener at der er smart-utils med på Knoppix. De kan spørge disken
hvordan den har det, så du kan få bekræftet teorien.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-10-06 07:28

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Jeg mener at der er smart-utils med på Knoppix. De kan spørge disken
> hvordan den har det, så du kan få bekræftet teorien.

Jeg har ikke så meget fidus til SMART. Diske, der har lydt som om
der var hældt grus i dem og performance var 1/10 af normalt, har
SMART fortalt at de var OK.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 20-10-06 16:34

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

>Jeg har ikke så meget fidus til SMART. Diske, der har lydt som om
>der var hældt grus i dem og performance var 1/10 af normalt, har
>SMART fortalt at de var OK.

Der kan man bare se - Jeg har helt anderledes positive erfaringer med
SMART...

Gad nok vide hvilken harddisk og hvilken SMART-software du har rodet
med.....

<mlr>

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 20-10-06 16:44

Michael Rasmussen wrote:
> Gad nok vide hvilken harddisk og hvilken SMART-software du har rodet
> med.....

Det var en scsi harddisk:

# smartctl -a /dev/sda
smartctl version 5.26 Copyright (C) 2002-3 Bruce Allen
Home page is http://smartmontools.sourceforge.net/

Device: COMPAQ BD14685A26 Version: HPB4
Serial number: 3HY0Y2A000007345YXGK
Device type: disk
Transport protocol: Parallel SCSI (SPI-4)
Local Time is: Fri Oct 20 17:36:44 2006 CEST
Device supports SMART and is Enabled
Temperature Warning Enabled
SMART Health Status: OK

(Det var ikke den disk, den er blevet skiftet).

Den fejlede disk var nu egentlig min egen skyld;
jeg skulle vise min chef hvor smart (Linux software)
RAID var på den maskine og flåede en af (hotplug) diskene
ud. Desværre kom jeg til at lægge disken ned for hurtigt
imens den stadigvæk kørte rundt, det kunne lejet ikke rigtigt
klare...

Den kunne sættes i igen, spinne op og køre, men havde en
"sjov lyd". Og performance var 1/10 af de 7 andre diske.

Og smartctl -a sagde ikke noget om problemer.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 21-10-06 00:17

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> wrote:

> [...]
>"sjov lyd". Og performance var 1/10 af de 7 andre diske.
>
>Og smartctl -a sagde ikke noget om problemer.

Det ville jeg nok heller ikke forvente, for -a parameteren udlæser jo
kun diskens SMART information. Dvs primært opsamlet statistik på
læse-fejl, antal relokerede sectorer og loggen på tidligere udførte
selftests...

Du skulle have kørt en kort offline test (smartctl -t short) forinden.
Det ville afgjort have afsløret problemet.

SMART og smartmontools er et særdeles godt værktøj når man vil holde øje
med diskenes helbredstilstand - Hvis man vel at mærke forstår at bruge
det

<mlr>

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-10-06 22:19

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Den kunne sættes i igen, spinne op og køre, men havde en "sjov
> lyd". Og performance var 1/10 af de 7 andre diske.
>
> Og smartctl -a sagde ikke noget om problemer.

SMART er vist mere beregnet til at fange fejl, der opstår gradvist:
<http://en.wikipedia.org/wiki/Self-Monitoring%2C_Analysis%2C_and_Reporting_Technology>
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Jes Vestervang

Dato : 20-10-06 23:04

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Det er vel også en "gradvis fejl", hvis disken virker, men kører med
> nedsat performance?

Det jeg spekulerede lidt i for mig selv var om SMART-systemet sampler
nogle data med en lidt lav frekvens eller om signaler filtreres, så
kortvarige udsving ikke giver alarm. Jeg ved dog ikke noget nærmere om
det.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10