MS Windows
briani 27239
Kan man undgå aktivering af en Windows XP ~
Fra : Preben Kaas

Dato : 29-11-06 22:45

jeg har en ca. 3 år gammel ubrugt XP OEM købt af en forhandler uden
samtidig køb af PC.
På papirerne står: Kun til distribution sammen med ny PC og i
medfølgende instruktion står at XP'en skal aktiveres for at virke
udover 30 dage.

Er det muligt at få den til at virke udover de 30 dage uden
aktivering?

Og kan man uden aktivering installere Service Packs og andre
opdateringer?

mvh
Preben

ved mail slettes xxxx

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 29-11-06 23:12

Preben Kaas <prebenkaas@xxxxhjallesenet.dk> skrev :

>Er det muligt at få den til at virke udover de 30 dage uden
>aktivering?

Ikke lovligt, men hvorfor dog ikke aktivere den?

MS kan ikke se, at den bliver brugt på en computer/smfrm hardware
end den, den evt. er købt sammen med.

>Og kan man uden aktivering installere Service Packs og andre
>opdateringer?

Ja, men efter 30 dage kan du ikke bruge den mere.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Preben Kaas

Dato : 30-11-06 12:06

On Wed, 29 Nov 2006 23:12:29 +0100, Kerim Ellentoft
<kerim@mail.tele.invalid> wrote:

>Ikke lovligt, men hvorfor dog ikke aktivere den?

Det kunne jeg naturligvis også gøre, men nu ligger det altså sådan, at
jeg i løbet af næste år regner med at købe ny komputer og på den
regner med at installere min win XP OEM.

I mellemtiden kunne jeg godt tænke mig at anvende den på min nuværende
PC med Win ME, som ikke er særlig stabil, men jeg har ikke lyst til at
købe en ekstra XP for så kort en periode.

Derfor mit spørgsmål om det er muligt at komme udenom aktiveringen.
Jeg mener nemlig at der for lang tid siden cirkulerede en løsning på
nettet, hvor man kunne rette i reg.databasen for at komme udenom
aktiveringen, men det var måske ikke en lovlig løsning?

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : Ricko.

Dato : 30-11-06 12:59

"Preben Kaas" <prebenkaas@xxxxhjallesenet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nettet, hvor man kunne rette i reg.databasen for at komme udenom
> aktiveringen, men det var måske ikke en lovlig løsning?

Ind med den og sørg for at du ikke er på nettet , kør så denne fil.
link
http://www.sendspace.com/file/eoxpx7

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-11-06 13:43

Preben Kaas skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Det kunne jeg naturligvis også gøre, men nu ligger det altså
> sådan, at jeg i løbet af næste år regner med at købe ny
> komputer og på den regner med at installere min win XP OEM.

Det er så ikke lovligt efter MS's regler - en OEM må kun
installeres på EN pc i sin levetid - så dør licensen.

Men det betyder ikke, at du ikke KAN gøre det

Installer/aktiver den nu - efter 2-3 måneder er den nustillet hos
MS - og kan gost aktiveres igen - også på en anden PC - men det
er så ikke helt efter de betingelser, som du accepterer ved
installationen - men jo - det kan godt lade sig gøre, hvis der
går 2-3 måneder mellem installeringerne (jeg kan ikke huske om
det er 60 eller 90 dage, der skal gå).

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-11-06 13:55

Jan Vestergaard skrev:

> (jeg kan ikke huske om
> det er 60 eller 90 dage, der skal gå).

Vær forsigtig med at løbe an på dét - jeg kunne ikke aktivere efter de der
90-120 dage; ingen 0-stilling hér!
Hans

Fra : Preben Kaas

Dato : 30-11-06 15:28

On Thu, 30 Nov 2006 13:54:47 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Vær forsigtig med at løbe an på dét - jeg kunne ikke aktivere efter de der
>90-120 dage; ingen 0-stilling hér!

Tak til alle for oplysninger og gode råd.

Så blev man da igen lidt klogere.

mvh
Preben

ved mail fjern xxxx

www.prebenkaas.dk

Fra : Aksel

Dato : 30-11-06 21:08

> Tak til alle for oplysninger og gode råd.
>
> Så blev man da igen lidt klogere.
>
> mvh
> Preben

Når du skal genaktivere på en ny PC ringer du til MS og siger at du har
skiftet noget hardware (og det er da rigtigt)

Jeg har gjort det flere gange uden problemer, ved godt at det ikke er helt
efter licensreglerne, men der er stor uenighed om licensens juridiske
korrekthed.

Hilsen Aksel

Fra : jda

Dato : 03-12-06 13:05

Thu, 30 Nov 2006 21:07:58 +0100 hamrede Aksel i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
>
> Jeg har gjort det flere gange uden problemer, ved godt at det ikke er helt
> efter licensreglerne, men der er stor uenighed om licensens juridiske

En licens/aftale kan aldrig stille en forbruger dårligere end lovgivningen.
Der er bare det ved det, at der endnu ikke er nogen der har taget den
retssag. Så indtil videre er det kun myter og trosspørgsmål. Jeg ved godt
at der er advokater der har udtalt at de gerne vil køre sagerne for
forbrugerne hvis MS fremturer men det er ikke sket endnu. Så derfor må man
gå ud fra at de vilkår man siger ja til at overholde i EULA er gældende.

--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-11-06 15:43

Hans Paulin (6310) skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Vær forsigtig med at løbe an på dét - jeg kunne ikke aktivere
> efter de der 90-120 dage; ingen 0-stilling hér!

OK - jeg har bare "hørt", at det har virket for nogle

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-11-06 18:02

Jan Vestergaard skrev:

> OK - jeg har bare "hørt", at det har virket for nogle

Havde jeg osse - men det fejlede ved 2 ud af 2 pc'er hér i år.
Hans

Fra : Allan \(6630\)

Dato : 30-11-06 19:08

Man kan bare ringe til det nummer man får oplyst, hvis aktiveringen ikke
går... Så får man den aktiveret af en microsoft arbejder, uden bøvl
overhovet... Og skulle de endelig spørge(hvilket jeg på en 5-10gange ikke er
blevet), kan du bare sige du har skiftet harddisk, og så er det det...

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-11-06 19:28

Allan (6630) skrev:

> Og skulle de endelig spørge(hvilket jeg på en
> 5-10gange ikke er blevet), kan du bare sige du har skiftet harddisk,
> og så er det det...

Man er jo online imens - og MS-medarbejderen burde kunne se
hardwarekonfigurationsændringerne imens man sidder og sludrer...
Hans

Fra : Allan \(6630\)

Dato : 30-11-06 21:16

> Man er jo online imens - og MS-medarbejderen burde kunne se
> hardwarekonfigurationsændringerne imens man sidder og sludrer...
> [...]

Nu går der vist paranoid i den :)

Det er muligt han kan, men jeg har ringet tit, og det har ikke været et
problem

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 30-11-06 22:53

Allan (6630) skrev:

> Nu går der vist paranoid i den :)

Mere fakta.

> Det er muligt han kan, men jeg har ringet tit, og det har ikke været
> et problem

Tjae - jeg har osse ringet 2 gange og fået et nummer - men hvis de ikke
bruger deres værktøjer efter formålet så ved jeg ikke hvad!?
Hans

Fra : Hans

Dato : 30-11-06 22:58

> Man er jo online imens - og MS-medarbejderen burde kunne se
> hardwarekonfigurationsændringerne imens man sidder og sludrer...
> --
Er man virkelig online?

Fra : Allan \(6630\)

Dato : 30-11-06 19:10

Du kan jo tage en harddisk eller en cdrom fra nuværende pc med over i den
nye, så der stadig er noget oem-knyttet med fra den gamle pc, så får du ikke
dårlig samvittighed

Fra : jda

Dato : 03-12-06 12:59

Thu, 30 Nov 2006 19:09:48 +0100 hamrede Allan (6630) i tastaturet og der
> [...]

> nye, så der stadig er noget oem-knyttet med fra den gamle pc, så får du ikke

Det er bare langt fra nok til at at dække kravene i licensen

Fra : Rado

Dato : 01-12-06 10:10

On Thu, 30 Nov 2006 18:01:33 +0100, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> wrote:

>Havde jeg osse - men det fejlede ved 2 ud af 2 pc'er hér i år.

Der er vist også noget om at de har strammet den her på det seneste.

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Bjarne Chr

Dato : 30-11-06 08:02

> [...]
> På papirerne står: Kun til distribution sammen med ny PC og i
> medfølgende instruktion står at XP'en skal aktiveres for at virke

Hvis den aldrig har været brugt kan du da bare aktivere den. En XP OEM
følger den PC den bliver installeret på første gang.
mvh
Bjarne Chr.