MS Windows
briani 27239
Dual boot uden at kunne se "modparten"
Fra : OleO

Dato : 19-11-06 10:46

Hej gruppe

Håber nogen kan hjælpe mig med følgende problem.

I min PC har jeg to HD.

Jeg vil have det lavet så jeg kan lave dual boot på den med to
operativsystemer. (begge XP-pro) Problemet er bare at når jeg laver en alm
dualboot kan de se hinandens drev, hvilket de under ingen omstændigheder må!

F.eks. har jeg "XP1" kørende på HD1 og "XP 2" kørende på HD2.

Men når XP1 er loadet må den under ingen omstændigheder kunne se indholdet
på HD2 og visa versa.

Hvordan klarer jeg det?

(Dette er ikke spørgsmå om antal licenser, så hold venligst disse svar
udenfor dette subject.

Tak

Mvh OleO

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-06 11:58

"OleO" <OleO@nospam.com> wrote:

> [...]
>
>F.eks. har jeg "XP1" kørende på HD1 og "XP 2" kørende på HD2.
>
>Men når XP1 er loadet må den under ingen omstændigheder kunne se indholdet

En oplagt mulighed er et par interne harddisk skuffer som disse:

http://www.prcdata.dk/ny/showHardware.asp?ProduktID=42878983&mode=adv

Så kan du med et snuptag skifte mellem forskellige harddiske.

<mlr>

Fra : OleO

Dato : 19-11-06 12:29

> En oplagt mulighed er et par interne harddisk skuffer som disse:
>
> Så kan du med et snuptag skifte mellem forskellige harddiske.

Det er selvfølgelig en mulighed, men kan ikke bruges i mit tilfælde. da
begge HD sidder intern i maskinen og ikke kan tages ud.
Det skal styres i forbindelse med logon....

/OleO

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-11-06 13:41

"OleO" <OleO@nospam.com> wrote:

>Det er selvfølgelig en mulighed, men kan ikke bruges i mit tilfælde. da
>begge HD sidder intern i maskinen og ikke kan tages ud.
>Det skal styres i forbindelse med logon....

Rent teknisk bør det nu ikke tage mere end 2 minutter at flytte en
intern harddisk til en harddisk skuffe - Men der kan selvfølgelig være
gode grunde til at du ikke vil foretage den operation

Andre løsninger:

Lidt besværligt i daglig brug måske, men det er muligt du kan
de-aktivere de enkelte diske / disk-controllere i BIOS..

Lowlevel værktøjer som PartitionMagic kan markere partitioner som
'skjulte' - Det fungere i sin tid under DOS, men jeg mener at XP
ignorerer indstillingen og viser partitionerne alligevel...

Endelig kan du lave lidt klamphuggeri med en kontakt der afbryder
strømmen til det relevante drev..

<mlr>

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-11-06 14:36

OleO wrote:
> [...]
> F.eks. har jeg "XP1" kørende på HD1 og "XP 2" kørende på HD2.
>
> Men når XP1 er loadet må den under ingen omstændigheder kunne se

Du kan evt. bruge TweakUI. Her kan du markere drev, som ikke må kunne ses i
Stifinder.

Ellers er mit andet forslag at deaktivere pågældende disk i Enhedshåndtering
i hver af XP'erne.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : OleO

Dato : 19-11-06 15:00

> Ellers er mit andet forslag at deaktivere pågældende disk i
> Enhedshåndtering i hver af XP'erne.

Ja se det var jo en mulighed. Den havde jeg ikke lige tænkt på. Bortset fra
at sikkerheden ikke er særlig stor. Den ene "bruger" kan jo så bare enable
igen og vupti så er drevet igen synligt

Så den duer heller ikke

Mvh OleO

Fra : jda

Dato : 19-11-06 15:43

Sun, 19 Nov 2006 14:59:53 +0100 hamrede OleO i tastaturet og der stod i
dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> at sikkerheden ikke er særlig stor. Den ene "bruger" kan jo så bare enable

Det afhænger helt af hvilke rettigheder du giver brugeren. Dete er kun
brugere med administrator rettrigheder der kan arbejde i diskhåndtering
--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-11-06 17:17

OleO wrote:

> [...]
> Bortset fra at sikkerheden ikke er særlig stor. Den ene "bruger" kan
> jo så bare enable igen og vupti så er drevet igen synligt

Hmm, det var måske en idé at du fortalte os helt præcist hvad du er ude på,
i stedet for at vi skal gætte os frem..

Hvilke brugere taler vi om? Hvilke rettigheder skal de have?
Og så videre i den dur,

Hvis du fortalte os situationen, kunne det jo også være, vi kunne hjælpe med
forslag dér.

Som Jakob skriver, kunne du klare det meste ved at sætte brugerpolitikker.
Så vidt jeg ved, kan du også sætte drevene til at være private, så de ikke
kan læses af andre end de tilladte brugere i hvert XP-system, end ikke
udefra.
Lukker du for Enhedshåndtering, kan det som nævnt laves, så de end ikke kan
ses.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-11-06 18:17

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev :

>Lukker du for Enhedshåndtering, kan det som nævnt laves, så de end ikke kan
>ses.

Næh, men ved man at der f.eks. findes et G-drev, så kan det ses
f.eks. ved at gå i start => kør.

Men selvf. kan man ved hjælp af brugerrettigheder forhindre
adgang til drevet.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : Henrik Stavnshøj

Dato : 19-11-06 19:03

Kerim Ellentoft wrote:

> Næh, men ved man at der f.eks. findes et G-drev, så kan det ses
> f.eks. ved at gå i start => kør.

Også hvis det er deaktiveret i den Enhedshåndtering der er lukket for?

/Henrik

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 19-11-06 19:18

"Henrik Stavnshøj" <hesta@nospam.dk> skrev :

>Også hvis det er deaktiveret i den Enhedshåndtering der er lukket for?

Det er jeg ret så sikker på, har dog ikke prøvet at lege med den
slags siden dengang man brugte NT 4.

--
Kerim
(Sura 3, vers 87)

Fra : jda

Dato : 20-11-06 01:55

Sun, 19 Nov 2006 18:17:04 +0100 hamrede Kerim Ellentoft i tastaturet og der
> [...]

> f.eks. ved at gå i start => kør.
>
> Men selvf. kan man ved hjælp af brugerrettigheder forhindre

Man kan så i diskhåndtering lade være med at tildele den et bogstav

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 20-11-06 16:35

On Sun, 19 Nov 2006 10:45:56 +0100, "OleO" <OleO@nospam.com> wrote:

> [...]
>
>F.eks. har jeg "XP1" kørende på HD1 og "XP 2" kørende på HD2.
>
>Men når XP1 er loadet må den under ingen omstændigheder kunne se indholdet

Det kan du sikkert med denne
http://osloader.com/

Jeg kører 3 forskellige Windows på en HD (3 primære partitioner a 30
GB + 1 udviddet), og det virker fint hvis du husker at sætte flueben i
"Partition Hiding "
http://osloader.com/screens.htm

Vær opmærksom på at enhver nyinstallation af Windows fjerner den igen,
så den må geninstalleres.

Bootmagic som følger med Partition Magic kan sikkert også men den
kræver vist sin egen partition.

--
Mvh. Jørgen
[e-mail address is valid]

Fra : KsNa

Dato : 20-11-06 22:07

"Jørgen Nielsen" <nospamjn2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> On Sun, 19 Nov 2006 10:45:56 +0100, "OleO" <OleO@nospam.com> wrote:
>

> Bootmagic som følger med Partition Magic kan sikkert også men den
> kræver vist sin egen partition.

Ja, det er rigtigt at det kræver hver sin partition, der kan dog laves en
fælles partition som kan ses fra begge systemer.

mvh
Kim