MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
batfil til FTP
Fra : Per Andreasen

Dato : 06-11-06 14:08

Hvordan programmeres en lille batfil, som skal kopiere filer fra computeren
til en FTP-server? Og hvordan tilføjes brugernavn og password i denne
batfil?

På forhånd tak Per Andreasen

Fra : Henning

Dato : 06-11-06 15:01

On Mon, 6 Nov 2006 14:07:46 +0100, "Per Andreasen"
<per.andreasen@vip.cybercity.dk> wrote:

>Hvordan programmeres en lille batfil, som skal kopiere filer fra computeren
>til en FTP-server? Og hvordan tilføjes brugernavn og password i denne
>batfil?

Brugernavn/password generelt;
ftp://brugernavn:password@servernavn.extension

Fra : Per Andreasen

Dato : 06-11-06 16:42

">
> Brugernavn/password generelt;
> ftp://brugernavn:password@servernavn.extension

Tak for hjælpen, men:

xcopy /S /Y /D C:\filnavn.ext ftp://brugernavn:password@users.cybercity.dk
giver meddelelsen "Ugyldig parameter -
//brugernavn:password@users.cybercity.dk"

xcopy /S /Y /D C:\filnavn.ext brugernavn:password@users.cybercity.dk
eller
xcopy /S /Y /D C:\filnavn.ext ftp:brugernavn:password@users.cybercity.dk
giver meddelelsen "Der kan ikke udføres en cyklisk kopiering. 0 fil<er>
kopieret".

Hvad gør jeg galt??

På forhånd tak Per Andreasen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-11-06 16:51

Den 06-11-06 16.42 skrev Per Andreasen følgende:

> Tak for hjælpen, men:
>
> xcopy /S /Y /D C:\filnavn.ext ftp://brugernavn:password@users.cybercity.dk
>
> Hvad gør jeg galt??

Jeg har ikke meget forstand på bat-filer i Windows, men jeg er temmelig
sikker på, at du ikke kan bruge xcopy, når det er til en ftp-server. Du
skal i stedet bruge ftp-kommandoer. Prøv at åbne et kommando-vindue og
skriv: "ftp -help", så får du en oversigt over mulige ftp-kommandoer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Rævekage: Rævens godt gemte ekskrementer...

Fra : Paw P Larsen

Dato : 06-11-06 19:14

Per Andreasen wrote:
> Hvordan programmeres en lille batfil, som skal kopiere filer fra computeren
> til en FTP-server? Og hvordan tilføjes brugernavn og password i denne
> batfil?

Det er et stykke tid siden jeg lavede det. Det er noget ala:

fil1.bat - selve batchfilen
@ftp host < fil2.txt

fil2.txt - kommadoerne, der skal udføres i ftp-sessionen
username
password
put filnavn.ext
bye

Fra : Per Andreasen

Dato : 06-11-06 20:22

Det er lykkedes mig at sende en fil til min FTP-server, users.cybercity.dk,
med følgende bat-fil:

@echo off
echo open users.cybercity.dk>%temp%\upl.txt

echo brugernavn>>%temp%\upl.txt
echo password>>%temp%\upl.txt
for /F "tokens=1,2,3 delims=-" %%A in ("%date%") do set XXX=%%C%%B%%A
echo send c:\win98sys.img>>%temp%\upl.txt
echo quit>>%temp%\upl.txt
ftp "-s:%temp%\upl.txt"
del %temp%\upl.txt
rem Denne batfil sender c:\win98sys.img på FTP-serveren users.cybercity.dk.

Jeg har nu kun to problemer:
1. Bemærkningen: 226- Warning! 7256 bare linefeeds recieved in ASCII
mode. File may not have transferred correctly. (Tilsyneladende
fejler filen ikke noget)
2. Jeg vil meget gerne anbringe filen i en mappe på FTPserveren, som jeg
har kaldt "Backup". Det har jeg ikke rigtigt haft held med.
Filen (win98sys.img) anbringes i primærmappen.

Kan nogen hjælpe?? På forhånd tak Per

Fra : Bertel Brander

Dato : 06-11-06 20:33

Per Andreasen wrote:
> Jeg har nu kun to problemer:
> 1. Bemærkningen: 226- Warning! 7256 bare linefeeds recieved in ASCII
> mode. File may not have transferred correctly. (Tilsyneladende
> fejler filen ikke noget)

Prøv at køre i binary mode, ved at tilføje "binary" til upl.txt

Tilføj "cd Backup" til upl.txt

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Paw P Larsen

Dato : 06-11-06 20:40

Per Andreasen wrote:
> Jeg har nu kun to problemer:
> 1. Bemærkningen: 226- Warning! 7256 bare linefeeds recieved in ASCII
> mode. File may not have transferred correctly. (Tilsyneladende
> fejler filen ikke noget)

linie 3: echo bin>>%temp%\upl.txt

> 2. Jeg vil meget gerne anbringe filen i en mappe på FTPserveren, som jeg
> har kaldt "Backup". Det har jeg ikke rigtigt haft held med.
> Filen (win98sys.img) anbringes i primærmappen.

linie 4: echo cd Backup>>%temp%\upl.txt

Fra : Per Andreasen

Dato : 07-11-06 17:25

Mange tak til alle hjælpere i gruppen. Efter at have flyttet lidt frem og
tilbage på linierne, virker bat-filen perfekt. Den endte med at få følgende
udseende:

@echo off
echo open users.cybercity.dk>%temp%\upl.txt
echo brugernavn>>%temp%\upl.txt
echo password>>%temp%\upl.txt
echo bin>>%temp%\upl.txt
echo cd backup>>%temp%\upl.txt
[...]

cls

rem Denne batfil sender c:\win98sys.img på FTP-serveren
users.cybercity.dk.
rem Korrekt brugernavn og password skal indsættes i linie 3 og 4.

mvh Per

Fra : Per Andreasen

Dato : 07-11-06 17:29

"Per Andreasen" <per.andreasen@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
Rettelse:

@echo off
echo open users.cybercity.dk>%temp%\upl.txt
echo dsl207729>>%temp%\upl.txt
echo rooJibetas>>%temp%\upl.txt
echo bin>>%temp%\upl.txt
echo cd backup>>%temp%\upl.txt
[...]

users.cybercity.dk, og anbringer filen i mappen "backup"

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 07-11-06 18:25

Per Andreasen wrote :

> for /F "tokens=1,2,3 delims=-" %%A in ("%date%") do set XXX=%%C%%B%%A

Hvad bruger du denne til?

/klaus

PS! Hvad med at slette dit sidste indlæg inden alt for mange bruger din
FTP-server til distribution?

Fra : Per Andreasen

Dato : 08-11-06 19:22

Træerne vokser som bekendt ikke ind i Himlen. Jeg troede, at problemet var
løst, men.... Programmet virker kun, når jeg sender en specifik fil.
Det virker ikke, hvis jeg forsøger at sende en mappe med filer. Jeg
forestillede mig, at jeg kunne erstatte det specifikke filnavn med *.* og
derved få sendt hele biblioteket indeholdende flere filer. Den gik
imidlertid ikke. Jeg har også forsøgt at afslutte med f.eks C:\Navn\backup\
i et forsøg på at få sendt mappen "backup", altså uden filnavne eller *.*.
Kan en af eksperterne hjælpe?

På forhånd tak Per

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 08-11-06 19:41

Per Andreasen wrote :
> [...]
> derved få sendt hele biblioteket indeholdende flere filer. Den gik imidlertid

Du skal bruge "mput" i stedet for "send". Der skal også tilføjes en
"prompt off" inden "mput"-kommandoen da den ellers vil spørge for hver
fil der skal sendes.
Det er ikke muligt at sende flere mapper på én gang. Hvis du har
WinZip, kan du zippe alle filerne (inkl. undermapper), og sende det som
en enkelt zip-fil.

....og husk lige at ændre dit password på din FTP-server når nu du har
offentliggjort det her i gruppen.

/klaus

Fra : Per Andreasen

Dato : 08-11-06 20:46

Hej Klaus

Mange tak fordi du gjorde mig opmærksom på, at jeg havde kvajet mig i et af
brevene og kopieret filen uden at huske at fjerne de personlige
informationer. Jeg har rettet fejlen nu. Endnu engang tak.
Kan jeg lokke dig til at give et eksempel på indsættelsen af "prompt off" i
filen. "mput" skal vel bare indsættes i stedet for "send".

mvh Per

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 08-11-06 22:55

Per Andreasen wrote :

> Kan jeg lokke dig til at give et eksempel på indsættelsen af "prompt off" i
> filen. "mput" skal vel bare indsættes i stedet for "send".

Du skal bare indsætte følgende linie lige efter den med "echo bin...":
echo prompt off>>%temp%\upl.txt

Og ja - "mput" skal bare bruges i stedet for "send".

/klaus

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-11-06 00:00

Den 08-11-06 22.55 skrev Klaus Jørgensen følgende:

> Du skal bare indsætte følgende linie lige efter den med "echo bin...":
> echo prompt off>>%temp%\upl.txt
>
> Og ja - "mput" skal bare bruges i stedet for "send".

Kan det for øvrigt lade sig gøre at lave en bat-fil med indsættelse af
filnavnet via træk og slip? Altså, så man blot trækker den ønskede fil
over på ikonen til bat-filen, hvorefter bat-filen henter filnavnet og
derefter overfører filen.

Jeg skal ikke bruge koden, jeg er blot nysgerrig efter, om det kan lade
sig gøre i en batfil (det kan gøres i Rexx, som jeg selv benytter til
formålet).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Liden Tue kan vælte stort læs: Dansk verdensmester i brydning...

Fra : Bertel Brander

Dato : 09-11-06 00:22

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> filnavnet via træk og slip? Altså, så man blot trækker den ønskede fil
> over på ikonen til bat-filen, hvorefter bat-filen henter filnavnet og

Ja, du bruger bare %1 i som filnavn.
Så kan du ligge .bat filen på skrivebordet, og
overføre vha. drag&drop:

@echo off
echo open ftp.somewhere.dk>%temp%\upl.txt
echo user>>%temp%\upl.txt
echo password>>%temp%\upl.txt
echo cd folder>>%temp%\upl.txt
echo send %1>>%temp%\upl.txt
echo quit>>%temp%\upl.txt
ftp "-s:%temp%\upl.txt"
del %temp%\upl.txt

Du kan også lægge filen i "Send To" mappen, så kan du oploade
ved at:
højre klikke på filen der skal uploades -> Send To -> Navn på .bat

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-11-06 01:05

Den 09-11-06 00.21 skrev Bertel Brander følgende:

> Ja, du bruger bare %1 i som filnavn.

Tak, jeg havde en mistanke om noget i den stil, men jeg var ikke sikker.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tipi: Nøjagtig opmåling af arealet på et indianertelt...

Fra : Bertel Brander

Dato : 07-11-06 19:48

Per Andreasen wrote:
> [...]
> udseende:

> for /F "tokens=1,2,3 delims=-" %%A in ("%date%") do set XXX=%%C%%B%%A

Den linie er vist overflødig.

--
Just another homepage:
http://damb.dk

Fra : Per Andreasen

Dato : 07-11-06 20:13

Som man sikkert kan forstå, har jeg tilpasset en "lånt" batfil til mit eget
behov. Jeg vil efterprøve, om linien er overflødig og give besked.

mvh Per

Fra : Per Andreasen

Dato : 07-11-06 20:16

Det er fuldstændigt korrekt. Den pågældende linie er aldeles overflødig.

mvh Per