MS Windows
briani 27239
Låste filer og biblioteker
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 19-10-06 07:59

WinXP. Jeg er ved at lave noget frivilligt arbejde på en offentlig computer
i en børneinstitution, men løber hele tiden ind i problemer med låste filer
og biblioteker. Når jeg er logget på som en bruger og opretter et bibliotek,
fx C:\Lars, ja så gemmer jeg uden problemer filer i dette bibliotek. Når jeg
så logger på som en anden bruger, så kan jeg ikke ændre i disse filer, da de
er skrivebeskyttede

Kan jeg løse det på en eller anden måde?

Findes der alternativt et fælles bibliotek, som aldrig er skrivebeskyttet?

PS. Windows biblioteket er er låst for alle almindelige brugere og det er
vel ikke muligt at omgå dette uden administratorrettigheder? Konkret skal
jeg overskrive en ini-fil i biblioteket.

Lars

Fra : jda

Dato : 19-10-06 11:43

Thu, 19 Oct 2006 08:58:39 +0200 hamrede Lars Thomsen Nielsen i tastaturet
og der stod i dk.edb.system.ms-windows:

> [...]
> er skrivebeskyttede
>
> Kan jeg løse det på en eller anden måde?

Før du logger af så skal du sætte rettigheder til andre brugere med det
samme. Først skal du en gang for alle have slået enkel fildeling fra. i
stifinder 'Funktioner' -> Vis -> fjern hakket ved 'Brug enkel fildeling
(anbefales). Det skal ku gøres en gang. Derefter Højreklik på mappen ->
vælg 'Deling og sikkerhed' -> fanen 'Sikkerhed' -> 'tilføj' -> 'Avanceret'
-> 'Søg nu' -> find sikkerhedsgruppen 'Alle' -> tilføj den og giv den fuld
kontrol

> PS. Windows biblioteket er er låst for alle almindelige brugere og det er
> vel ikke muligt at omgå dette uden administratorrettigheder?
Nej

--
Jakob
Sv: Fordi det forstyrrer den måde mennesker normalt læser tekst

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 27-10-06 17:09

> [...]
> -> 'Søg nu' -> find sikkerhedsgruppen 'Alle' -> tilføj den og giv den fuld

Så har jeg afprøvet dit forslag, men uden det ønskede resultat. Jeg tror
simpelthen ikke at kommunen tillader at en dum pc-bruger skal lave rav i den
og derfor kan jeg ikke ændre skrivebeskyttelsen. Jeg kan snildt fjerne
forskellige flag, eksempelvis den du skrev om "Brug enkel fildeling".
Tjekker jeg umiddelbart herefter mit ændrede hak, ja så er det ændret
tilbage

Umidlertid har jeg fundet et deledrev på kommunens server og derved løst mit
problem med fælles filer.

Tak for hjælpen

Lars