MS Windows
briani 27239
100% fuldautomatisk backup i XP mediacente~
Fra : Rea721

Dato : 15-10-06 16:10

Hej gruppe

Findes der en funktion i XP mediacenter versionen, der kan starte computeren
op fra normal slukket tilstand?
Evt et freeware program der kan gøre det?

Det jeg gerne vil er at:

1) Starte min PC automatisk kl 0400 feks. hver morgen....hvis den altså er
slukket.
2) Lave en backup evt via opgavestyring.
3) Slukke computeren igen, hvis opgaven er løst?

Skal der evt bruges noget hardware til at "vække" / Starte computeren?

--
Rea721 AKA Leon Andrea, støtter ytringsfriheden.
http://www.supportdenmark.com

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 15-10-06 16:37

Rea721 wrote:

> Findes der en funktion i XP mediacenter versionen, der kan starte computeren
> op fra normal slukket tilstand?

Jeg tror det ikke. Du skal nok istedet kaste et blik på bundkortets BIOS.
På mange bundkort er der mulighed for at vælge automatisk opstart på et
valgfrit tidspunkt. Tjek manualen.

Hvis Windows er sat i dvale er det en anden sag. Der kan opgavestyring godt
vække computeren.

> Det jeg gerne vil er at:
>
> 1) Starte min PC automatisk kl 0400 feks. hver morgen....hvis den altså er
> slukket.

Tjek BIOS'en

> 2) Lave en backup evt via opgavestyring.
> 3) Slukke computeren igen, hvis opgaven er løst?

Det kan vel egentlig klares med opgavestyring.

Se evt. på PowerOff. Måske kan du bruge det. Jeg synes det er ganske godt.
http://users.pandora.be/jbosman/poweroff/poweroff.htm

> Skal der evt bruges noget hardware til at "vække" / Starte computeren?

Har du et netkort med WOL (Wake On LAN) så er det en mulighed. Dog er det
med BIOS'en nok den bedste løsning.

--
Mvh. Lars

Fra : Rea721

Dato : 16-10-06 21:35

Lars Jørgensen, skrev noget i stil med:

> Hvis Windows er sat i dvale er det en anden sag. Der kan
> opgavestyring godt vække computeren.

Jeg har valgt løsningen med Dvale og det virker perfekt, tak for det.
Starter op som den skal, laver sin backup og går i dvale igen...genialt.

Den _eneste_ ulempe jeg kan se...er at jeg skal opdrage familien til at
bruge Dvale i stedet for at slukke...men det er nok et spørgsmål om et
enkelt hysterisk anfald eller to, så har de lært det

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-10-06 17:24

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev

> Findes der en funktion i XP mediacenter versionen, der kan starte
> computeren op fra normal slukket tilstand?
> Evt et freeware program der kan gøre det?

Det afhænger af den ACPI version, dit bundkort anvender. Teoretisk er det
muligt ikke kun fra dvale, men også helt slukket (naturligvis stadig med
strøm på BIOS). Men din bios skal understøtte funktionen og tillade, at
startkommandoen gemmes.

Jeg har indtil videre kun set få bundkort med den fulde teknik.

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 16-10-06 16:56

Claus Tersgov wrote:
> "Rea721" <skod3@721.dk> skrev

> Det afhænger af den ACPI version, dit bundkort anvender. Teoretisk er
> det muligt ikke kun fra dvale, men også helt slukket (naturligvis
> stadig med strøm på BIOS).

Om den er i dvale eller slukket er det samme, set fra bios af, det er måden
windows lukkes på der afgår om den slukkes eller sættes i dvale.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-06 14:29

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev

> Om den er i dvale eller slukket er det samme, set fra bios af, det er
> måden windows lukkes på der afgår om den slukkes eller sættes i dvale.

Det er ikke rigtigt. Når maskinen sættes i dvale lægges et memerydump på
disk og eller i hukommelsen....

Prøv at tage strømmen fra en maskine, der er sat i dvale, og se hvor galt
det kan gå for windows...

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 17-10-06 14:41

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:
> Det er ikke rigtigt. Når maskinen sættes i dvale lægges et memerydump
> på disk og eller i hukommelsen....

Sludder! ja hukommelsen gemems på disken, og du kan sagtens tage strømmen
fra den uden problemer, og beviser det gerne.

> Prøv at tage strømmen fra en maskine, der er sat i dvale, og se hvor
> galt det kan gå for windows...

Ja den starter op igen og til samme state som den var da man satte den i
dvale.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-10-06 05:23

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev

> Ja den starter op igen og til samme state som den var da man satte den i
> dvale.

Nej, det afhænger af, hvilken værdi du har sat "ACPI suspend type" til!!

Er den sat til "suspend to RAM", så ligger det hele i rammen.

Som vanligt aner du ikke, hvad du taler om.....

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-10-06 05:33

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Nej, det afhænger af, hvilken værdi du har sat "ACPI suspend type" til!!
> Er den sat til "suspend to RAM", så ligger det hele i rammen.
> Som vanligt aner du ikke, hvad du taler om.....

Du må hellere få nogle link, så du kan læse og blive klog på det, du udtaler
dig om!

http://www.webopedia.com/TERM/S/Suspend_to_RAM.html

http://global.aopen.com.tw/tech/techinside/STR.htm

http://www.embeddedstar.com/press/content/2002/12/embedded6446.html

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 20-10-06 08:25

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:
> Du må hellere få nogle link, så du kan læse og blive klog på det, du
> [...]

Fine links, men de har intet med dvale / hibenation at gøre, så de er
komplet uvedkommende.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 20-10-06 08:22

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:
> Nej, det afhænger af, hvilken værdi du har sat "ACPI suspend type"
> til!!

Sludder.

> Er den sat til "suspend to RAM", så ligger det hele i rammen.
>
> Som vanligt aner du ikke, hvad du taler om.....

Det gør Microsoft så åbenbart heller ikke
http://www.microsoft.com/danmark/windowsxp/professional/evaluation/overviews/fastresume.mspx

citat:
Dvale slukker for computeren, men gemmer tilstandsoplysninger
- På samme måde hjælper Windows XP computeren til at starte hurtigere, når
du bruger dvaletilstand. Denne funktion gemmer indholdet af RAM'en på
harddisken i komprimeret form, så du kan slukke den bærbare computer eller
desktopcomputeren helt. Når du tænder igen, er dine dokumenter og programmer
åbne, nøjagtigt som du forlod dem, så du hurtigt kan komme i gang med at
arbejde.

Jeg ved udemærket godt du tror du ved alt, men ovenstående beviser du endnu
engang du udtaler dig som du har forstand på.

Jeg har tidligere tilbudt, og tilbyder IGEN, at bevise for dig at du tager
fejl, da jeg er ligeså sikker på det her som jeg er på at Paven er katolik.

Jeg går ud fra at hvis jeg sætter min bærbare foran dig, sætter den i dvale,
tager batteri, harddisk og ram klodser ud, så vil du godtage af der ikke er
gemt noget i rammen ?, og jeg monterer tingene igen, starter den op, og
viser dig præcis samme billede som inden vi satte den i dvale ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-10-06 16:04

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev

> Det gør Microsoft så åbenbart heller ikke
> http://www.microsoft.com/danmark/windowsxp/professional/evaluation/overviews/fastresume.mspx

Denne tråd handler ikke om hvad MS mener eller tror. Den handler om ACPI OG
BIOS ...

Det er ACPI der ligger til grund for, hvordan MS forholder sig.

Læs dog ACPI standarden og stop dit ævl

Det er powercontrol i BIOS det handler om, og ikke hvad ZP laver af
besynderlige ting.

laus

Fra : N_B_DK

Dato : 20-10-06 19:47

> [...]
> ACPI OG BIOS ...
>
> Det er ACPI der ligger til grund for, hvordan MS forholder sig.

Hvor meget tør du vædde ? sjovt nok har jeg en video (optaget idag en
computer i Vmware) der beviser du tager fejl, den sættes i dvale, og
genstartes, og samme billede komemr frem præcis som da den blev sat i dvale.

Hele forløbet fra den sættes i dvale til den er i windows igen, ses på
videoen, incl POST osv. så hvor meget vil du vædde ?

Ps. videoen kan hentes i dk.binaer

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-10-06 16:25

> [...]

> computer i Vmware) der beviser du tager fejl, den sættes i dvale, og
> genstartes, og samme billede komemr frem præcis som da den blev sat i

Intet, fordi du fatter tilsyneladende slet ikke, at ACPI STR og så winbows
egne rutiner er *TO* forskellige ting!

Denne debat omhandler ACPI og den tilhørende powerstyring, fat dog, at det
har intet med windows at gøre!

Selv en begrænset linux, unix og DOS kan sættes i dvale/standby med ACPI,
det afhænger blot af, hvilken parameter Suspend kommandoen i BIOS er sat
til, og at funktionen findes i den pågældende BIOS.

Den kan enten sætte til STR "suspend to ram" eller STD - suspend to disc.

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 21-10-06 18:38

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev

> Intet, fordi du fatter tilsyneladende slet ikke, at ACPI STR og så
> winbows egne rutiner er *TO* forskellige ting!

Arhh så du vil ikke vædde, det er jo ens betydende med du ved du er ude og
skide (hvilket du også godt selv ved), det er jo tydeligt at min påstand er
bevist, og alligevel fastholder du det modsatte.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 22-10-06 15:31

> [...]

> skide (hvilket du også godt selv ved), det er jo tydeligt at min påstand
> er bevist, og alligevel fastholder du det modsatte.

Tænk, at du kan være så infantil...

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 22-10-06 22:32

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> Tænk, at du kan være så infantil...

Ja det er jo nemt at sige når du ved du tager fejl ikke.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-10-06 16:24

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev

> Ja det er jo nemt at sige når du ved du tager fejl ikke.

Jeg tager såmænd ikke fejl. Jeg kan til fulde bevise mine udsagn på
maskiner, jeg har stående ved siden af mig.

Problemet er, at du slet ikke fatter, at du sammenblander æbler og bananer!

Det er det samme der sker, når du påstår, at vesterbros telefoncentral
ligger i frankrig, fordi du ikke har tilstrækkelig forstand på ipadresser og
noget så simpelt som et reverse-dns opslag!!

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 23-10-06 18:25

> "N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev

> Jeg tager såmænd ikke fejl. Jeg kan til fulde bevise mine udsagn på
> maskiner, jeg har stående ved siden af mig.

Ja og jeg kan modbevise det, men det betyder vel intet i dit hoved.

> Det er det samme der sker, når du påstår, at vesterbros telefoncentral
> ligger i frankrig, fordi du ikke har tilstrækkelig forstand på
> ipadresser og noget så simpelt som et reverse-dns opslag!!

Suk du er jo dummere end snot, min pointe (for at skære det ud i pap for
dig), er at afhængigt af hvor man undersøger hvor ip er i verdenen, kan man
få forskellige svar.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : N_B_DK

Dato : 20-10-06 20:11

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:
> Denne tråd handler ikke om hvad MS mener eller tror. Den handler om
> ACPI OG BIOS ...
>
> Det er ACPI der ligger til grund for, hvordan MS forholder sig.

Øhh nu er MS, en af dem der var med til at udvikle ACPI standarden, så tror
du ikke de kender den ?

Jeg tror du selv burde læse den engang, her er linket http://www.acpi.info/

> Det er powercontrol i BIOS det handler om, og ikke hvad ZP laver af
> besynderlige ting.

ZP ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-10-06 17:29

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev

> Findes der en funktion i XP mediacenter versionen, der kan starte
> computeren

http://www.acpi.info/DOWNLOADS/ACPIspec30a.pdf

Se under punkt 3.4.4

Dette er den seneste definition af standarden.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 15-10-06 17:35

"Rea721" <skod3@721.dk> skrev

> [...]
> slukket.
> 2) Lave en backup evt via opgavestyring.
> 3) Slukke computeren igen, hvis opgaven er løst?

Det nemmeste er nok at købe et tænd/slukur til 30,- og sætte det til
powerknappen. Så er det bare at afvikle en batfil eller bruge et
backupprogram, som selv kan slukke computeren. Det kan f.eks. SynchBackup SE

Ellers lukker man bare med denne. www.tersgov.dk/luk.lnk !!!!!!

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 16-10-06 16:54

Rea721 wrote:
> [...]
> Evt et freeware program der kan gøre det?
>
> Det jeg gerne vil er at:
>
> 1) Starte min PC automatisk kl 0400 feks. hver morgen....hvis den

Ja det klarer du via BIOS, det har man kunne gøre i ret mange år nu på
faktisk alle computere.

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Rea721

Dato : 16-10-06 20:10

N_B_DK, skrev noget i stil med:

> Ja det klarer du via BIOS, det har man kunne gøre i ret mange år nu på
> faktisk alle computere.

Hvordan og hvilken funktion i BIOS kan klare den sag?

Fra : N_B_DK

Dato : 16-10-06 20:42

Rea721 <skod3@721.dk> wrote:
> Hvordan og hvilken funktion i BIOS kan klare den sag?

normalt står det under noget ala power options, hedder noget med wake up
(ikke wake on lan, eller wake on ring)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Rea721

Dato : 16-10-06 21:30

N_B_DK, skrev noget i stil med:

> normalt står det under noget ala power options, hedder noget med wake
> up (ikke wake on lan, eller wake on ring)

Ok, den funktion har jeg ikke, kun WOL.

Fra : N_B_DK

Dato : 16-10-06 21:36

Rea721 <skod3@721.dk> wrote:

> Ok, den funktion har jeg ikke, kun WOL.

Hvad hedder dit bundkort så skal jeg finde det til dig ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Rea721

Dato : 16-10-06 22:00

N_B_DK, skrev noget i stil med:

> Hvad hedder dit bundkort så skal jeg finde det til dig ;)

Manufacturer Hewleet-Packard
Model Asterope2
Version 1.0
BIOS Vendor American Megatrends Inc.
BIOS Version HP-CPC - 7000626
BIOS Release Date 26/07/06
BIOS Properties Plug and Play, Flash

Fra : N_B_DK

Dato : 16-10-06 22:47

Rea721 <skod3@721.dk> wrote:
> [...]

Det er vist nemmere med et model nummer og type ;)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Rea721

Dato : 16-10-06 23:27

N_B_DK, skrev noget i stil med:

> Det er vist nemmere med et model nummer og type ;)

Motherboard manufacturer's name: ECS RC410-M
HP/Compaq name: Asterope2-GL8E

Okay...det hele burde være her:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c00714533&lc=en&cc=us&dlc=en&product=3232068&query=pavilion%207570.sc&dest_page=product

Fra : N_B_DK

Dato : 17-10-06 12:01

Rea721 <skod3@721.dk> wrote:
> N_B_DK, skrev noget i stil med:

Desværre har CT ret denne gang, (standard funktioner er tit disablet af
mærkevare producenter, da de mener at jo mere der er i bios, jo mere kan
kunden fucke up, og derfor fjernes alt der ikke er strengt nødvendigt)

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Rea721

Dato : 17-10-06 19:56

N_B_DK, skrev noget i stil med:

> [...]
> af mærkevare producenter, da de mener at jo mere der er i bios, jo
> mere kan kunden fucke up, og derfor fjernes alt der ikke er strengt

Okay...hvad ved jeg Jeg er blot (næsten) happy over at mit problem kan
løses.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 17-10-06 14:32

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev

> Ja det klarer du via BIOS, det har man kunne gøre i ret mange år nu på
> faktisk alle computere.

Sludder, jeg har de første 15 maskiner stående, og det er kun min sidste nye
medion som har denne mulighed.......

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 17-10-06 14:44

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:
> Sludder, jeg har de første 15 maskiner stående, og det er kun min
> sidste nye medion som har denne mulighed.......

Lad mig gætte største delen af de maskiner du har er HP /IBM og lignende
færdig lavede maskiner ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-10-06 05:25

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev

> Lad mig gætte største delen af de maskiner du har er HP /IBM og lignende
> færdig lavede maskiner ?

Nej, det er det ikke.

Men autostart i BIOS er et regulært sikkerhedsproblem, og derfor er der
mange BIOS versioner, hvor man har udeladt denne funktion.

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 20-10-06 08:37

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:
> Men autostart i BIOS er et regulært sikkerhedsproblem, og derfor er
> der mange BIOS versioner, hvor man har udeladt denne funktion.

Hvorfor er det et regulært sikkerhedsproblem ?

--
MVH.
N_B_DK

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-10-06 16:05

"N_B_DK" <N_B_DKSPAM@hotmail.com> skrev

> Hvorfor er det et regulært sikkerhedsproblem ?

Nej, det kan du med din begrænsede rasmus modsat holdning ikke selv regne
ud...

Claus

Fra : N_B_DK

Dato : 20-10-06 19:39

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> wrote:
> Nej, det kan du med din begrænsede rasmus modsat holdning ikke selv
> regne ud...

LOL, godt argument

--
MVH.