MS Windows
briani 27239
Partitionering
Fra : Filip

Dato : 06-10-06 08:10

Hvad vil der ske hvis:

Jeg har lavet en ghost af mit Cdrev, lagt over på Ddrevet. Efterfølgende vil
jeg oprette et Edrev ved at frigive lidt plads fra mit Ddrev (Cdrev har
uændret størrelse). Derefter kører jeg så min ghost fra Ddrevet så jeg får
restoret mit Cdrev igen.

Men hvad sker der med mit Edrev? vil det stadig fungere efter jeg har lavet
denne handling??? Eller ligger oplysningerne om partitionerne på de enkelte
drev???

Filip

Ideen er at jeg vil ligge Linux på mit Edrev og beholde XP på Cdrevet, men
jeg vil jo gerne lige kende konsekvenserne.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 06-10-06 09:08

"Filip" <filipravm@SLETMIGgmail.com> wrote:

> [...]
>uændret størrelse). Derefter kører jeg så min ghost fra Ddrevet så jeg får

Det er altid klogt at tage backup af sine data inden man roder på
harddisken.

Men jeg forstår ikke helt ideen med ghost'e / restore c-drevet, når det
i virkeligheden er d-drevet du vil mindske for at gøre plads til en
ekstra partition ?!?!

>Men hvad sker der med mit Edrev? vil det stadig fungere efter jeg har lavet
>denne handling??? Eller ligger oplysningerne om partitionerne på de enkelte
>drev???

Partitionstabellen ligger 'for sig selv' på harddisken, så en restore af
c-drevet bør normalt ikke påvirke de øvrige partitioner på disken.

>Ideen er at jeg vil ligge Linux på mit Edrev og beholde XP på Cdrevet, men
>jeg vil jo gerne lige kende konsekvenserne.

Du kan godt installere windows og linux på samme disk. Linux vil ikke
påvirke selve windows installationen. Men boot-processen vil der ganske
givet gå ged i, det kræver nogen teknisk snilde at lave en dualboot
linux/windows.

Hvis det kun et til 'leg', vil jeg anbefale at du starter med en linux
live-CD som knoppix: www.knoppix.org

<mlr>