MS Windows
briani 27239
Testdrive Windows Vista RC1(beta)
Fra : Lyrik

Dato : 02-10-06 21:59

Med release candidate 1 nærmer Vista sig den endelige version.
Jeg har brugt nogle dage til at teste begge systemer.
Her er nogle strøtanker omkring de erfaringer jeg gjorde.

Da jeg har en AMD64, var det naturligt at prøve et ægte 64-bit system,
istedet for det sædvanlige 32-bit.
Microsoft giver det gratis til download hvor man tillige får serienummer, i
kongelig gult som på originalpakkerne. Det vil virke til 1.6.07.
Serienummeret kan bruges på 10 forskellige PC-er. 32 bitversionen er
ligeledes til download samme sted.

Systemet er med ASUS V-8 bundkort med lyd og netværk på bunden,- sokkel 454
med AMD64 2800+ og 896 megaram.
Endvidere SATA(ns) harddisk Samsung 160 gigabyte. NVIDIA grafikkort FX 5700.

Pladen i. Installationen gik glat på en tom C-partition. Den understøtter
opgradering, men ikke dual boot, så der kan kun være Vista på systemet.
Som de første Microsoft styresystemer kan de køre med en SATA-disk uden at
trykke F6 og installere drivere fra diskette.

Da maskinen efter et kvarters tid opstartede var alle drivere på plads i
64-bit. Inklusive bundkortsdriverne. Der skulle ikke bruges nogen somhelst
driverplade. Systemet kræver-hold dig nu fast-15 gigabytes plads! Mit fyldte
lidt over 11 Gigabyte.

Det er meget, meget flot og virker godt. Indtil du installerer programmer.
Så begynder problemerne. Jeg tester med Call Of Duty, idet jeg må og skal
spille det ind imellem) Det var en sløv afære der ikke var brugbar. Man
fornemmer tydeligt at systemet er blevet så fedt at det meste af maskinens
ressourcer bruges til at flytte rundt på fedtet.
Jeg prøvede det gamle Quake II og det kørte fint.

Alligevel var det så helstøbt flot at man sukker lidt over at skulle slippe
den meget, meget helstøbte visuelle oplevelse.
For eksempel dukker vinduerne op fra gennemsigtig og tonende frem fra neden.
der er en gennemsigtig bar på skærmen med ur og valg af nyheder der åbner
først et lille vindue med information og efter yderligere tryk browseren der
er en helt ny oplevelse. Nyhedsvideoklip kan åbnes i browseren og endda
vises i fuld skærm. Uden at lukke Mediaplayer op.

Den har godt fat i hardwaren. Alt spiller i top fra starten.

Og så er der en sjov nyhed:
Hvis du har en memory-USB-stick som holder 2,5 megabyte skriv i sekundet og
7 megabyte læs, så kan du sætte den i USB-porten hvorefter du får valget om
den skal booste dit system!
Derefter lægger Vista(både 32bit og 64 bit) swapfilen på memorysticken.(Det
kan den holde til i 10 år).
Dette forårsager at der swappes med en hastighed der er 10 gange så stor som
den harddisken kan levere!

Flere har dog haft problemer med deres memorystik. Det er fordi
fabrikanterne kan snyde! En Transcend stik som sagde at den var superhurtig
kunne ikke bruges fordi det kun var 128 megabyte af stikken der var
superhurtig! Resten var for langsom til kravene.Vista tester og godtager
eller forkaster. Man kan bruge far 256 megabyte og op til vist nok 4
gigabyte. Typisk valg er 450 megabyte. Mit var 850 megabyte på en 1 Gigabyte
stik. Det virker storeartet.
Stikken jeg brugte var en 1 Gigabyte Kingston Data Traveller fra
Zitech.(319,-kr.)

Systemet kan ikke køre med Virtual PC programmet. ALLE drivere skal være
64-bit. HP havde ikke lavet en driver til min laserprinter. (Men en
privatmand havde lavet en fandt jeg ud af senere.)

Nå-jeg afinstallerede og installerede XP igen via et image jeg havde lavet
fra starten. Det var som at træde ud af et rumskib på en karusel i Tivoli og
komme ned i en sportsvogn

Men Åh! hvor var udsigten god og oplevelsen smuk-snøft**

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 02-10-06 22:24

Fortsat.......
Outlook Express er blevet fornyet og blevet til Windows mail.
En klar forbedring er et indbygget spamfilter. Selv med en prik i hårdeste
filtrering fjernede den kun spammails og mærkede tvivlsomme mails med rødt
således at man kunne vælge imellem behold eller kassér.

Hvor min bærbare kun havde fået en Vista-rating på 1.0 havde det beskrevne
stationære system fået 3.0
Det gjorde systemet brugbart til daglig brug. det var kun når man spillede
et grafiktungt spil at det knep for systemet at levere varen i tilstrækkelig
hastighed.
Og så lige at den ikke kendte min Hawkins printserver og HP color laserjet
2550l.

Så hvis du har blod på tanden skal du især undersøge om din printer er
understøttet.

Glædeligt var det at samme dag jeg prøvede den havde Daemon Tools lige
frigivet sit virtuelle CD/DVD-drevsprogram til 64 bit. Jeg afprøvede det på
Vista64 bit og det virkede perfekt.
Så den hurdle er overvundet.

Hilsen igen fra
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 02-10-06 23:58

Tilføjelse:
AVG antivirus kunne ikke på installationstidspunktet bruges til 64 bit.
Men det gratis antivirusprogram AVAST har lavet en 64 bit version som kan
bruges uden problemer. I øvrigt laver de også en gratis 32 bit version.
Den synes jeg er bedre end AVG, idet den var istand til at forhindre en ond
trojan i at komme ind på en maskine der kørte XP service pakke 1 under
browsning på nettet.
Den meldte trojanen, holdt den fast med en dansk beroligende meddelelse om
at lukke browseren ned! Det har AVG aldrig præsteret.
Den har heller ikke det irriterende vindue med opdatering som skal trykkes
på eller vente i 30 sekunder.
Kun en lille smuk fane i systray.
Endvidere har den en funktion den kalder (VRDB) som er en database over
systemfiler som den kan geninstallere efter virusangreb.(siger den).

Hilsen
Jens

Fra : Lyrik

Dato : 03-10-06 10:02

"Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Fortsat.......
> Så hvis du har blod på tanden skal du især undersøge om din printer er
> understøttet.
++++++++++++++++++
Lige en tilføjelse. Også en scanner kan volde problemer med at få til at
virke. De kører som regel med en TWAIN driver. Min ville ikke fungere i
Vista.

Hilsen
Jens

Fra : Kurt L Andersen

Dato : 03-10-06 11:14

> [...]
> og
> komme ned i en sportsvogn
>
> Men Åh! hvor var udsigten god og oplevelsen smuk-snøft**

Hej Jens
Jeg har også leget lidt med Visat RC1 dog i 32 bit ver, nu skriver du en
masse om din pc men ikke hvor meget ram du
har i din pc, For Vista 64 bit kræver meget ram ca det dobb af 32 bit ver.

Min PC
Cpu Daulcore 3,4 med Intel VIIV
1 GB ram DDR2
300 GB SATA 2 Wetsern
onboard lyd Realtech
Nvidia Geforce 7660GS med 512 mb ram.
Min oplevelse med Vista er ligesom at gå fra Win 95 til Win XP,
når det starter op første gang når det er færdig installeret WOOOW det er
sku flot.
Men farvelade er jo ikke alt, der er en del der er forandret til det bedre
og andre ting bryder jeg med ikke om,
Eks. alle de Siíkkerheds advarsler når man installere eller laver noget dem
bliver man godt nok træt af ;),

Alt kørte som det skulle ingen driver manglede alt virkede :), det første
jeg så var jo at Visat bruger ram, nystartet ca 450 mb
og når man har kørt et stykke tid 650 mb " den er ikke s god til at rydder
op efter sig som Win XP er.

Men der hvor XP begynder at hoste er når den bruger evt. 850 mb ram der
kører Vista stadigvæk ligeså godt og hurtigt,
også selv den bruger alt min ram.

En god ting man stadigvæk kan er at kører Klassisks version både meny og
desktop, så bruger den ikke så meget cpu og ram
Jeg prøvede slet ikke at spille da jeg ikke havde ram til det, og ja jeg
kører XP igen men jeg skal hvae Vista når den engang kommer på DK,
så har jeg nok også fået købt noget mere ram ;)

Mvh
Kurt

Fra : Claus Albæk

Dato : 03-10-06 11:56

Kurt L Andersen wrote:

> Jeg har også leget lidt med Visat RC1 dog i 32 bit ver, nu skriver du en
> masse om din pc men ikke hvor meget ram du
> har i din pc, For Vista 64 bit kræver meget ram ca det dobb af 32 bit ver.

Nej, den kræver ikke det dobbelte. jeg kunne kun se ca. 100MB forbrug i
forskel. ca 20% mere... men den trend fortsatte ikke opad. ved ca. 1 GB
forbrug var 64'eren ikke på 1GB + 20%

mvh.
Claus

Fra : Nicolai

Dato : 03-10-06 15:25

"Kurt L Andersen" <klander52@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men farvelade er jo ikke alt, der er en del der er forandret til det bedre
> og andre ting bryder jeg med ikke om,

I min verden betyder farvelade intet. Hvis det var tilfældet, så kan man da
vist få addons til XP så du har Vista udseende.

Nicolai

Fra : Rado

Dato : 03-10-06 13:04

On Mon, 2 Oct 2006 22:59:09 +0200, "Lyrik" <lyrikFJERN@heaven.dk>
wrote:

> [...]
>kan den holde til i 10 år).
>Dette forårsager at der swappes med en hastighed der er 10 gange så stor som

Det forstår jeg ikke rigtig det her. En moderne HD er da langt
hurtigere både at skrive til og læse fra end en memorystick?

--
Rado

"Men are born ignorant, not stupid. They are made
stupid by education." - Bertrand Russell

Fra : Claus Albæk

Dato : 03-10-06 13:37

Rado wrote:

> Det forstår jeg ikke rigtig det her. En moderne HD er da langt
> hurtigere både at skrive til og læse fra end en memorystick?

Det kunne meget vel have noget med søgetiden at gøre... kontinuerlig
overførelse af store filer er diske gode til i forhold til, men
hukommelse har væsentligt lavere latency og søgetid.

Fra : Rado

Dato : 03-10-06 18:12

On Tue, 03 Oct 2006 14:37:06 +0200, Claus Albæk <claude@eugina.dk>
wrote:

>Det kunne meget vel have noget med søgetiden at gøre... kontinuerlig
>overførelse af store filer er diske gode til i forhold til, men
>hukommelse har væsentligt lavere latency og søgetid.

OK, hvis der er tale om et stort antal meget små filer, og disken også
tilgås af andre processer samtidig, kan det måske være. At lægge
swapfilen på sin egen disk (hvad det her jo svarer til) vil jo også
forøge performance betydeligt, hvis der swappes meget.

Fra : Flemming Lynggaard

Dato : 04-10-06 11:53

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> wrote in message

> [...]
> swapfilen på sin egen disk (hvad det her jo svarer til) vil jo også
> forøge performance betydeligt, hvis der swappes meget.

Det er så også forkert at skrive at det er swap filen der bliver smidt på en
memory stick eller fx et SD memory card (jeg bruger et een gb kort der
bliver fuldt udnyttet af vista)

Den skriver filerne både på kortet (usb tingen) og på disken samtidigt i
fald at den mister usb pinden sd kortet.. så har den en "backup" på hdd..

Fra : Rado

Dato : 04-10-06 18:53

On Wed, 4 Oct 2006 12:53:17 +0200, "Flemming Lynggaard"
<flemmingl@gmail.com> wrote:

> [...]
>fald at den mister usb pinden sd kortet.. så har den en "backup" på hdd..

Er det ikke hibernate du tænker på her, hvor den lægger en kopi at RAM
på disken, så man kan boote op igen og fortsætte uden videre, ved
strømafbrydelse og lignende?

Det andet - at have en kopi af swapfilen på memory kort - har jeg lidt
svært ved at se fidusen i. '

Fra : Lyrik

Dato : 05-10-06 01:11

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> strømafbrydelse og lignende?
>
> Det andet - at have en kopi af swapfilen på memory kort - har jeg lidt

http://www.microsoft.com/windowsvista/features/foreveryone/performance.mspx

Jens