MS Windows
briani 27239
Rod med jumper settings / MBR
Fra : Spam nej tak

Dato : 30-09-06 22:59

Jeg har to diske C og D.
På C ligger operativsystem XP og Suse.
GRUB bruges som bootselektor.

D disken er ekstra disk til XP.
Det hele fungerer fint.

Problemet er at C disken er jumpet tiil slave og D disken har en
jumpersetting der ikke svarer til nogen indstilling. Jeg har i sin tid bare
sat harddiskene i uden at tænke på jumper.

Det betyder at jeg ikke kan starte op på C disken hvis D disken fjernes. Der
står invalid system disk. Selvom jeg ved at både XP og Suse ligger på C
disken.

Hvis jeg jumper C disken til master kan den heller ikke starte op uden D
disken.

Hvordan retter jeg op på det ?

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 30-09-06 23:04

"Spam nej tak" <ingen@spam.net> skrev i en meddelelse
> Jeg har to diske C og D.
> På C ligger operativsystem XP og Suse.
> GRUB bruges som bootselektor.
>
> Hvordan retter jeg op på det ?

Er du sikker på du bruger GRUB som bootsektor? I mine Win øjne, lyder det
som Boot.ini der peger på den forkerte partition. Prøv at sætte din Boot.ini
som følger:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Flemming Nielsen

Fra : Spam nej tak

Dato : 30-09-06 23:14

Min boot.ini indeholder dette i forvejen

Fra : Flemming Nielsen

Dato : 30-09-06 23:34

> Min boot.ini indeholder dette i forvejen

Ok, så ikke flere forslag herfra. Du skal nok over i Linuxgruppen for at få
hjælp.

Flemming Nielsen

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 01-10-06 08:57

Spam nej tak wrote :
> [...]
> står invalid system disk. Selvom jeg ved at både XP og Suse ligger på C

Hvilket drev ligger filen "ntldr" på?

Start diskhåndtering, prøv at højreklikke på alle drevene og se hvilket
et af dem der *ikke* har muligheden for at markere partitionen som
aktiv - denne er din aktive boot-partition.

Hvis disse ting ikke peger på drev C:, skal du have flyttet
boot-filerne hen på Crevet og markeret dette som aktiv.

Se f.eks. også:
http://www.compphix.com/xpbootprocess.html

/klaus