Trust over internettet
Fra : Allan K

Dato : 23-06-01 18:12

Er det muligt at oprette en trust mellem to win2k servere hen over
internettet? eller skal der bruges noget VPN til det?

--
Med Venlig Hilsen/With Kind Regards
Allan Kjaergaard

Fra : Jens

Dato : 24-06-01 11:55

"Allan K" <gigashadow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er det muligt at oprette en trust mellem to win2k servere hen over
> internettet? eller skal der bruges noget VPN til det?

Jeg vil mene at du selvfølgelig skal bruge VPN til det, eftersom du ellers
åbner dine servere ud mod Internet så de kan misbruges af alle mulige og
umulige elementer.

Hvorfor ikke konfigurere RRAS og PPTP på begge servere. Så har du din VPN
tunnel imellem dem, og kan oprette dit trust uden problemer.

Jens

Fra : Steen Suder

Dato : 24-06-01 12:12

Jens wrote:

> [...]
>
> Hvorfor ikke konfigurere RRAS og PPTP på begge servere. Så har du din VPN
> tunnel imellem dem, og kan oprette dit trust uden problemer.

PPtP er for sige det mildt ikke særligt godt hvis vi taler sikkerhed.
Brug i stedet IPSec, som f.eks. den implementation, der ligger i
Encryption Pack til Windows 2000. Den kan hentes fra MS' download
center. Den er ikke så nem at sætte op som PPtP løsningen, men den er
langt mere sikker.

Der findes endnu bedre løsninger, der tilmed er frit tilgængelige.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Jens

Dato : 24-06-01 23:10

"Steen Suder" <CAB@earthling.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Encryption Pack til Windows 2000. Den kan hentes fra MS' download
> center. Den er ikke så nem at sætte op som PPtP løsningen, men den er

Jeg har spurgt i forskellige grupper omkring sikkerheden ved PPTP. Ingen har
dog kunne fortælle mig hvad der skulle være så usikkert ved PPTP. Måske kan
du ?

> Der findes endnu bedre løsninger, der tilmed er frit tilgængelige.

Hvilke ? Det vil være lækkert hvis du gad at dele din viden med os andre!

Jens

Fra : Steen Suder

Dato : 25-06-01 20:13

Jens wrote:

> [...]
> dog kunne fortælle mig hvad der skulle være så usikkert ved PPTP. Måske kan

PPtP er i sig selv ikke decideret "usikkert", men Microsofts
implementation er ikke god. Dog er den forbedret noget de sidste år.

Se f.eks. hvad Bruce Schneier fra Counterpane fik ud af det:
http://www.counterpane.com/pptp-faq.html og
http://www.counterpane.com/pptpv2-paper.html

> Hvilke ? Det vil være lækkert hvis du gad at dele din viden med os andre!

Det vil jeg også gerne, men når man endnu engang foreslår Linux (med
FreeSWAN), NetBSD, OpenBSD og tilsvarende som dét der kan løse de givne
problemer og folk så siger at de ikke kan bruge det til noget, fordi det
ikke er Windows og beskylder en for at være frelst, så holder man lidt
lav profil Specielt i de grupper, der ikke er deciderede *NIX
grupper.

Fra : Jens

Dato : 25-06-01 22:38

> [...]
> implementation er ikke god. Dog er den forbedret noget de sidste år.
>
> Se f.eks. hvad Bruce Schneier fra Counterpane fik ud af det:

Tak! Dem vil jeg tage et kig på!

> [...]
> ikke er Windows og beskylder en for at være frelst, så holder man lidt
> lav profil Specielt i de grupper, der ikke er deciderede *NIX

Jeg vil aldrig beskylde dig for at være frelst

Problemet med Windows er at det kender alle. *Nix har desværre stadig "nørd"
over sig, og det duer bare ikke når man kommer ud i en virksomhed for at
tilbyde dem en given løsning.
De er bange for at de efterfølgende ikke kan få support på systemet.
Derudover kører de fleste virksomheder med Windows. Hvis man så sætter *Nix
ind, så kan man få problemer med kompatibiliteten (og ja, det er ikke *Nix's
skyld, men Windoze).
Derfor duer det desværre ikke (stort set aldrig) altid at foreslå *Nix.

Jens