Bedste måde at loade httpd på under boot? ~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 23-06-01 17:02

Jeg kunne selvfølgelig gøre det under /etc/rc.d/rc.local - men jeg mener at
kunne huske, at det er bedre at gøre det med et shell script under
/etc/rc.d/rc2.d

Men hvordan?

--

Lars Bonnesen
http://lars.eberhardt-bonnesen.dk

Fra : Morten Breum Mikkels~

Dato : 23-06-01 18:53

In article <9h2ein$g0$1@news.inet.tele.dk>, "Lars Bonnesen"
<none@noneæøå.com> wrote:

> Jeg kunne selvfølgelig gøre det under /etc/rc.d/rc.local - men jeg mener
> at kunne huske, at det er bedre at gøre det med et shell script under
> /etc/rc.d/rc2.d
>
> Men hvordan?

Du har formentlig et script til at starte den med liggende i
/etc/rc.d/init.d/httpd (eller apache)

Den kan du starte i runlevel 2 (hvis det er der, du vil gøre det?) ved at
lave et symbolsk link:
ln -s /etc/rc.d/init.d/httpd /etc/rc2.d/Sxxhttpd
hvor du erstatter xx med et tal, der bestemmer hvornår den startes i
forhold til de andre dæmoner, der startes.

--
Morten - http://www.sickhumor.dk/
Is it possible to be totally partial?

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 23-06-01 20:15

"Morten Breum Mikkelsen" <mbreum@odense.kollegionet.dk> wrote:

> [...]
> hvor du erstatter xx med et tal, der bestemmer hvornår den startes i
> forhold til de andre dæmoner, der startes.

På RedHat kan man bruge ntsysv eller chkconfig til at lave de symbolske
links.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 23-06-01 20:38

"Morten Breum Mikkelsen" <mbreum@odense.kollegionet.dk> wrote in message
> In article <9h2ein$g0$1@news.inet.tele.dk>, "Lars Bonnesen"
> <none@noneæøå.com> wrote:

> Den kan du starte i runlevel 2 (hvis det er der, du vil gøre det?)

Ja, nu ved jeg jo ikke helt, om det så er der, jeg vil have den? Det
symbolske link er lavet, men ved en reboot starter Apache ikke automatisk
op. Jeg kan se, at linket er lavet. Hvad kan der være galt?

Vh, Lars.

Fra : Mickey

Dato : 23-06-01 22:58

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> skrev:

> Ja, nu ved jeg jo ikke helt, om det så er der, jeg vil have den? Det
> symbolske link er lavet, men ved en reboot starter Apache ikke automatisk
> op. Jeg kan se, at linket er lavet. Hvad kan der være galt?

har du lavet linket i den rette runlevel ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
Ekstra Bladet om humor:

Fra : Brian Hemstedt

Dato : 23-06-01 23:07

Jeg kan tage fejl, men er runlevel 2 ikke uden net ?
Normal drift med net plejer at være level 3.

Just my 2 cents...

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 24-06-01 10:17

Brian Hemstedt (brian@it-bakken.dk) expressed in
<20010624.000643.1789366143.2272@it-bakken.dk>:

> Jeg kan tage fejl, men er runlevel 2 ikke uden net ?
> Normal drift med net plejer at være level 3.

Det er vist nok lidt distribution og versions afhængigt. Jeg fandt engang
denne liste:

[SuSE 7.0]
# runlevel 0 is halt
# runlevel S is single-user
# runlevel 1 is multi-user without network
# runlevel 2 is multi-user with network
# runlevel 3 is multi-user with network and xdm
# runlevel 6 is reboot

[SuSE 7.1]
# runlevel 0 is System halt (Do never use this for initdefault)
# runlevel 1 is Single user mode
# runlevel 2 is Local multiuser without remote network (e.g. NFS)
# runlevel 3 is Full multiuser with network
# runlevel 4 is Not used
# runlevel 5 is Full multiuser with network and xdm
# runlevel 6 is System reboot (Do never use this for initdefault)

Så som du kan se kan det være både med eller uden netværk.

--
` Med Venlig Hilsen | Regards
` H e n r i k B ø g h

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 24-06-01 10:22

"Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> wrote in message
> Brian Hemstedt (brian@it-bakken.dk) expressed in

> Det er vist nok lidt distribution og versions afhængigt. Jeg fandt engang
> denne liste:

Så hvor skal jeg loade httpd med RH71?

Vh, Lars.

Fra : Steen Suder

Dato : 24-06-01 11:18

Lars Bonnesen wrote:

> "Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> wrote in message

> Så hvor skal jeg loade httpd med RH71?

Runlevel 3.

De scripts, der ligger i /etc/init.d/ indeholder information om hvilke
links der skal laves. Denne information kan læses af chkconfig.

Kør:

chkconfig httpd on

Du kan være i den situation at en konfiguration gør at Apache ikke vil
starte.

Kør:
/etc/init.d/httpd start

og se hvilke fejlmeddelelser der kommer. En typisk fejl er at Apache
ikke kan bestemme sit servername (/etc/resolv.conf) via DNS og så må
ServerName sættes korrekt i konfigurationen.

Er der ikke nogen fejl her du checke om webserveren kører ved at browse
maskinen, ved at køre "netstat -antl | grep ':80'", ved at køre "ps -ax
| grep httpd" osv.

Kører den ikke må du kigge i /var/log/httpd/error.log og venner for at
se hvilke beskeder, der står her.

Virker det ikke må du tilbage i gruppen

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 24-06-01 15:53

Steen Suder (CAB@earthling.net) expressed in
<3B35BE4B.62388C22@earthling.net>:

> Runlevel 3.

Enig.

> De scripts, der ligger i /etc/init.d/ indeholder information om hvilke

SVJH hedder /etc/init.d/ /etc/rc.d/init.d/ på rødhætte systemer (5.0 mener
jeg da helt bestemt gjorde, har kørt Debian siden). Det andet er Debiansk
(og også Slackware svjh - igen det er lang tid siden jeg har kørt andet end
Debian).

Fra : Mickey

Dato : 24-06-01 16:01

"Henrik Bøgh" <h_nospam_@boegh.net> skrev:

> SVJH hedder /etc/init.d/ /etc/rc.d/init.d/ på rødhætte systemer (5.0 mener

på suse hedder den /etc/rc.d --link-> /sbin/init.d

Fra : Steen Suder

Dato : 24-06-01 21:01

Henrik Bøgh wrote:

> Steen Suder (CAB@earthling.net) expressed in
> <3B35BE4B.62388C22@earthling.net>:

<KLIP>

> [...]
> (og også Slackware svjh - igen det er lang tid siden jeg har kørt andet end

Korrekt.
Da man fandt ud af at folk tit brugte /etc/rc.d/init.d til kontrol af
daemon'erne, har man efterfølgende linket det til /etc/init.d/. Det er
ihvertfald min mistanke

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 24-06-01 21:28

Steen Suder <CAB@earthling.net> writes:

> [...]
> Da man fandt ud af at folk tit brugte /etc/rc.d/init.d til kontrol af
> daemon'erne, har man efterfølgende linket det til /etc/init.d/. Det er

Nix. /etc/init.d/ har været det normale på SysV Unix siden ruder konge
var knægt. RedHat prøvede at være smarte, fandt ud af at det ikke var
så smart og lavede en kompatibilitets-fixup...

Gu' ve' om ikke der også står noget om det i filsystemsstandarden?

--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : frank damgaard

Dato : 24-06-01 23:00

Peter Dalgaard BSA <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

> [...]
> så smart og lavede en kompatibilitets-fixup...

> Gu' ve' om ikke der også står noget om det i filsystemsstandarden?

http://www.pathname.com/fhs/ ? næh ;(

men http://www.linuxbase.org/spec/gLSB/gLSB/initsrcinstrm.html
ser ud til at anbefale /etc/init.d/ som evt. kan være er symlink.
--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 24-06-01 16:22