Dynamisk include
Fra : Meyer

Dato : 02-11-06 13:41

Jeg har droppet frames og bygget min site op med include hvilket
virker helt fint og dog har jeg et lille problem. Jeg kalder
siderne med xxxx/Show.asp?SideId=s1 hvor show.asp indeholder
regler for hvordan de enkelte elementer skal sættes op(Top, menu,
indhold mv)

Mine sider hedder s1.asp s2.asp osv og vha show.asp placeres de
korrekt i forhold til min menu m.v. Spørgsmålet er - hvis jeg nu
direkte kalder s1.asp hentes de øvrige includerede filer jo ikke,
hvad gør jeg? Jeg har forsøgt med at lægge en linie ind i starten
af s1.asp som skulle hente Show.asp, men det resulterede i et
loop hvor siden jo kalder sig selv. Beklager hvis dette er
dårligt forklaret - men kan nogen hjælpe?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-11-06 13:53

Meyer skrev:

> [...]
> korrekt i forhold til min menu m.v. Spørgsmålet er - hvis jeg nu
> direkte kalder s1.asp hentes de øvrige includerede filer jo ikke,

Det er ikke nødvendigvis et problem - så længe du ikke henviser
offentligt til s1.asp, vil der heller ikke være nogen normale
brugere der åbner siden på den måde.

En måde at omgå det på er ved at anvende en anden filendelse til
includefilerne - fx .inc. Så kan de ikke kaldes som fungerende
filer alene. Det kan dog have nogle ulemper at anvende alternative
filendelser - dels risikerer man at webserveren tilbyder browseren
at downloade filen, hvad der er uheldigt hvis man fx har
adgangskoder eller lignende i asp-filen. Og dels brugere flere
programmer filendelsen til at afgøre farvekodning og onlinehjælp
til et dokument - og det mangler man så hvis man bruger en
alternativ filendelse.

Et alternativ er at lægge kode ind i toppen af includefilerne der
undersøger den aktuelle adresse og laver redirect hvis det er en
forkert hovedfil.

Men som nævnt er der ikke noget problem i praksis hvis man bare
undgår at linke til includefilerne. I modsætning til rammer, kan
besøgende og søgemaskiner ikke se hvilke filer du inkluderer på
serveren, så det er kun hvis en besøgende finder på at gætte sig
til adressen på en includefil at den vil blive vist uden for de
rette omgivelser.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Meyer

Dato : 02-11-06 14:26

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

Tak for dit svar - problemet er at jeg netop gerne vil have at f.eks
Google ser mine underliggende sider og at man kan linke direkte dem
:) Det næste problem er at netop redirect gør at min side går i loop
- hvis den side jeg kalder benytter redirect kalder siden jo sig
selv.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-11-06 14:40

Meyer skrev:

> Tak for dit svar - problemet er at jeg netop gerne vil have at
> f.eks Google ser mine underliggende sider og at man kan linke
> direkte dem

Jamen de ser vel også dine undersider - bare med en adresse som
show.asp?sideID=s3 i stedet for s3.asp?

> :) Det næste problem er at netop redirect gør at min side går i
> :loop - hvis den side jeg kalder benytter redirect kalder siden jo
> sig selv.

Nej, ikke nødvendigvis.

Hvis du i s1.asp indsætter:

If Lcase(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME")) <> "show.asp" Then
   Response.redirect "show.asp?sideID=s1"
End If

- så vil browseren blive viderestillet når s1 kaldes direkte, men
ikke når den kaldes via show.asp.

Fra : Meyer

Dato : 02-11-06 14:57

> [...]
>    Response.redirect "show.asp?sideID=s1"
> End If
>
> - så vil browseren blive viderestillet når s1 kaldes direkte, men

Det var præcis den løsning jeg søgte - nu virker det perfekt. Mange tak
for hjælpen.

Fra : Meyer

Dato : 02-11-06 15:07

> [...]
>    Response.redirect "show.asp?sideID=s1"
> End If
>
> - så vil browseren blive viderestillet når s1 kaldes direkte, men

Lige et lille NB - første gang jeg brugte ovenstående virkede det ikke.
Jeg brugte response.write Lcase(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME"))
og fik et svar der var "/show.asp" - så der er en lille ændring for at
ovenstående virker ;)

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-11-06 15:04

Meyer skrev:

> Det var præcis den løsning jeg søgte - nu virker det perfekt.
> Mange tak for hjælpen.

Velbekomme. Hvis du vil gøre lidt til gengæld, må du gerne læse min
signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Thrane

Dato : 02-11-06 13:58

"Meyer" <troels@s-meyer.dk> wrote in message
> [...]
> loop hvor siden jo kalder sig selv. Beklager hvis dette er
> dårligt forklaret - men kan nogen hjælpe?

Det er klart du får en loop når du kalder en side ind der kalder sig selv...

Men hvorfor er det du vil have man skal kunne kalde filen direkte, når du nu
allrede har sat det hele op til at benytte show.asp?sideID=s1 og lign.?

/Thrane

Fra : Meyer

Dato : 02-11-06 14:28

Thrane wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
> allrede har sat det hele op til at benytte show.asp?sideID=s1 og lign.?

Tak for dit svar - jeg vil gerne have at de enkelte sider indexeres af Google,
men samtidig præsentere dem som en includeret del med de øvrige sideelementer.

Fra : Thrane

Dato : 02-11-06 14:45

> [...]
Google,
> men samtidig præsentere dem som en includeret del med de øvrige

Jeg ville gøre flg. (der findes nok en mere fornemt løsning...)
Tage alle de faste elementer på Show.asp og lave dem til selvstændige filer
du kan inkludere.
Inkluder dem så på show.asp så den virker som i "gamle" dage.

På s1.asp inkludere du dem på de rigtige placeringer, men omkranser dem af
noget lign.
<% If Not Request.Querystring("SideID") = "" Then %>
<!-- #Include virtual="/menu.asp" -->
<% End If %>

Etc.

/Thrane