Problemer med %-angivelse i IE
Fra : Phecdaret

Dato : 08-11-06 19:29

Hej NG.

I får lige et spørgsmål mere

Jeg har et alvorligt problem. På min hjemmeside har jeg defineret
3 bokse, som I kan se her:

http://www.brunikanten.dk/links.asp

Den øverste med teksten "Links", den til venstre med menuen og
den i midten, hvor der står "her finder du diverse links".

Problemet er nu, at alle 3 bokse er defineret i px. Jeg er godt
tilfreds med margin i siderne, men vil gerne have de to nederste
bokses højde skal tilpasse sig vinduet - højden skal altså
angives i %. Desværrer er det kun FF der accepterer denne
angivelse. IE fjerner derimod bare scroll-baren og "folder"
menuen til venstre helt ud. Kan det virkelig passe, at IE ikke
accepterer en højdeangivelse i %?! Har jeg lavet en fejl? I må
gerne se mit StyleSheet, men kode frabedes jo her. Håber virkelig
I kan hjælpe mig.

Mvh
Kenneth

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 08-11-06 22:53

Phecdaret skrev:
> [...]
> accepterer en højdeangivelse i %?! Har jeg lavet en fejl? I må
> gerne se mit StyleSheet, men kode frabedes jo her. Håber virkelig

For mig at se ser det nu nogenlunde ens ud i Firefox og IE.

Og det der med at angive en højde i procenter af
browservinduet er en farlig vej at betræde.

Dit bedste bud er at lave dine to underste kasser som
floatede elementer, og give dem ens højde på den måde
jeg har forklaret på websiden
http://www.webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php#equal

Men før du begynder på det, ville det være smart at
rette de mange valideringsfejl, du har på dine side -
der er for eksempel ikke nogen overensstemmelse mellem din
dokumenttypeerklæring og den måde, du har kodet dine
html-elementer på. (Næsten?) alle dine formateringer
ligger som inline formdeklarationer. Det gør det noget
nær umuligt at finde ud af, hvad der forårsager dette
eller hint.

Det bliver ikke bedre af, at du har både tabeller og
div'er i dit layout. Er du helt klar på, hvilke elementer,
der styrer hvad?

Mit bedste råd til dig er at starte forfra uden tabeller.
Tabeller skal bruges til tabeller, og ikke til layout.

En nem metode til at komme i gang med det, jeg foreslår,
beskriver jeg til sidst i artiklen
http://www.webdesign101.dk/csslayout/favorit2005-3.php,
nærmere bestemt
http://www.webdesign101.dk/csslayout/ex/nichols_3.html

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Phecdaret

Dato : 09-11-06 08:17

Hej Jørgen.

Først vil jeg sige tak for dit svar. Jeg er taknemmelig for, at du har
givet dig tid til så uddybende en forklaring.

> Jørgen Farum Jensen wrote

> For mig at se ser det nu nogenlunde ens ud i Firefox og IE.

Ja de ser ens ud, mens hvis jeg i mit StyleSheet ændrer
højdeangivelsen for de to bokse fra px til %, er det kun Firefox som
godtager det. IE viser bare de to bokse i fuld højde. Det er det
virkelige problem.

> Og det der med at angive en højde i procenter af
> browservinduet er en farlig vej at betræde.

Hvorfor? Jeg synes at det er frustrerende, at den ene bruger med
opløsning 1 ser de to bokser som fyldende hele skærmens længde, mens
bruger 2 med en højere opløsning kun få en "lille" boks i sit windue.
Mener du, at man skal vælge en standard-opløsning og så definere de
enkelte elementer i det? Er det ikke kun til gavn for de brugere, som
tilfældigvis kører i den opløsning.

> Dit bedste bud er at lave dine to underste kasser som
> floatede elementer, og give dem ens højde på den måde
> jeg har forklaret på websiden
> http://www.webdesign101.dk/csslayout/float_layout.php#equal

Smart - tak for rådet!

> [...]
> der er for eksempel ikke nogen overensstemmelse mellem din
> dokumenttypeerklæring og den måde, du har kodet dine

Det ved jeg ikke ret meget om. Hjælper det at erklære dokumentet som

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

eller er det noget andet, som er galt.

(Næsten?) alle dine formateringer
> ligger som inline formdeklarationer. Det gør det noget
> nær umuligt at finde ud af, hvad der forårsager dette
> eller hint.

in-line formdeklarationer er når jeg skriver <div style=" XXX"> ikke?

> Det bliver ikke bedre af, at du har både tabeller og
> div'er i dit layout. Er du helt klar på, hvilke elementer,
> der styrer hvad? '

Det troede jeg da, men det har jeg nok ikke alligevel, siden jeg har
omtalte problem.

> Mit bedste råd til dig er at starte forfra uden tabeller.
> Tabeller skal bruges til tabeller, og ikke til layout.

Det frygtede jeg du ville sige, men det er vel den bedste løsning.
Problemet er jo nok, at hjemmesiden er opbygget igennem ange
iterationener sideløbende med, at jeg er blevet bedre til HTML. Derfor
ligger der meget sløset kode fra opstartsfasen i min beskedne
html-kariere.

> En nem metode til at komme i gang med det, jeg foreslår,
> [...]

Fornemt. Jeg læser det grundigt igennem. Endnu engang tak.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-11-06 12:25

Phecdaret skrev:

> [...]
> Mener du, at man skal vælge en standard-opløsning og så definere de
> enkelte elementer i det? Er det ikke kun til gavn for de brugere, som

Nej, det er ikke det, jeg mener, tværtimod.
Sagen er, at et givet elements udstrækning bestemmes
af elementets indhold (af tekst). Da bredden altid
er givet på forhånd (bestemt af browservinduets bredde)
vil elementets højde variere med indholdets mængde.

Hvis du derfor sætter et element til at have en given
højde, har du på forhånd bestemt, hvor meget indholdet
må fylde. Men du ved jo ikke noget om, hvor meget
det fylder i brugerens browservindue - det afhænger jo af,
hvilken skriftstørrelse hun har valgt i sit OS eller i
sin browser.

Det er simpelthen dårligt design at lave det sådan.

Du kan derimod lave det sådan, at to eller flere
spalter/tilsyneladende/ har samme højde og under
alle omstændigheder skubber en eventuel sidefod
ned under spalterne, uanset hvilken spalte, der
har mest indhold.

Det er dette layout-princip, jeg forsøger at forklare
på mine websider.

> Det ved jeg ikke ret meget om. Hjælper det at erklære dokumentet som
>
> <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Absolut. Det er bedre med

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01
Transitional//EN"       "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Forskellen er, at den sidst nævnte sætter
en browser i såkaldt standardmodus, det vil
sige at elementerne vises i overensstemmelse
med W3C-standarden.

> in-line formdeklarationer er når jeg skriver <div style=" XXX"> ikke?

Jep.

Et eksempel fra din side:

PADDING-BOTTOM: 5px; PADDING-TOP: 5px; TEXT-ALIGN: left">
<small>
Bruger: <br />Adgangsniveau:
</small>

burde være

Bruger: <br>Adgangsniveau:

og modsvares af en formdeklaration i dit stylesheet:

div.boks {
padding:5px 2px 5px 5px;
text-align:left;
font-size:small;
}

> [...]
> iterationener sideløbende med, at jeg er blevet bedre til HTML. Derfor
> ligger der meget sløset kode fra opstartsfasen i min beskedne

Somme tider er det altså bedre at kaste
det gamle gods over bord og starte forfra.

Et trøstens ord kan være følgende råd:

De fleste HTML-editorer har en funktion,
der hedder noget i retning af "Strip HTML".
En sådan funktion kan fjerne alle HTML-markører
og attributter fra en webside, således at
kun teksten er tilbage. Den kan du så indsætte
på en ny side, layoutet efter lidt mere up-to-date
principper.

Og det burde jo netop være teksten, det meste
af det allerede udførte arbejde ligger i.

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Phecdaret

Dato : 10-11-06 14:15

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> det fylder i brugerens browservindue - det afhænger jo af,
> hvilken skriftstørrelse hun har valgt i sit OS eller i

Selvfølgelig. Tror jeg fjerner de højdeangivelser. Grunden til at jeg
begyndte på det i første omgang var, at jeg troede det var god skik, at
ens hjemmeside "kunne være" i vinduet. Men det kan da godt være, at jeg
bare skal være ligeglad med, at folk skal scroll'e lidt op og ned på
siden.

> Det er simpelthen dårligt design at lave det sådan.

Det er noteret

> [...]
>
> Forskellen er, at den sidst nævnte sætter
> en browser i såkaldt standardmodus, det vil
> sige at elementerne vises i overensstemmelse

Tak. Det ændrer jeg.

> [...]
> principper.
>
> Og det burde jo netop være teksten, det meste
> af det allerede udførte arbejde ligger i.

Se det er jo et tip der, virkelig kan bruges til noget! Tusind tak.

Fra : Ukendt

Dato : 10-11-06 18:07

"Phecdaret" <phecdaret@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ens hjemmeside "kunne være" i vinduet. Men det kan da godt være, at jeg
> bare skal være ligeglad med, at folk skal scroll'e lidt op og ned på

Brugeren skal jo scrolle under alle omstændigheder. Det er jo blot et
spørgsmål om hvor omtalte rullepanel befinder sig.

--
Med venlig hilsen - Carsten Sørensen

Gode råd til webdesigneren - http://csnet.dk/html/
Nørholm Forsamlingshus - http://forshus.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 09-11-06 23:20

Phecdaret skrev:

> [...]
> blevet bedre til HTML. Derfor ligger der meget sløset kode
> fra opstartsfasen i min beskedne html-kariere.

Ja, det er næsten som at blive bedt om at formatere sin
harddisk og starte forfra med alt man havde indlæst. Den
fordel du får ud af det er at du slipper for flere års mange
lapperier på systemet, og det hele kører meget bedre og
mere stabilt med de nye drivere til det hele, og så går det
meget hurtigere.

På samme måde er det med html og css, skrot den gamle
Golive eller Frontpage af ældre årgang - det er fremtidens
kode der gælder i dag

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Phecdaret

Dato : 10-11-06 14:19

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> lapperier på systemet, og det hele kører meget bedre og
> mere stabilt med de nye drivere til det hele, og så går det

Jeg kan sagtens se fordelen i det. Helt sikkert. Men det virker
bare uoverskueligt at lave så mange sider om. Jørgens tip om HTML
Strip hjælper dog en hel del!

Jeg vil nærmere sammenligne det med at spilde kaffe i harddisken
og købe en ny

> På samme måde er det med html og css, skrot den gamle
> Golive eller Frontpage af ældre årgang - det er fremtidens
> kode der gælder i dag

I'm on it!

Fra : Allan Vebel

Dato : 11-11-06 00:11

Phecdaret skrev:

> Jeg kan sagtens se fordelen i det. Helt sikkert. Men det
> virker bare uoverskueligt at lave så mange sider om.

Det var også ment som en opfordring til at spørge før man
skyder.

Alt for mange sidder og fedter med noget gammeldags
kode i en forældet editor i mange måneder, og når det
endelig er lykkedes at lave noget der ser godt ud (i IE),
så skal de lige have det vurderet i Ris og Ros-gruppen,
og så har vi straks balladen.

> at lave så mange sider om

Det er det der er problemet. Havde du spurgt fra starten,
havde du brugt en helt anden teknologi, vel at mærke en
teknologi hvor det er nemt at rette på alle sider uden at
skulle igennem samtlige.

Jeg taler ikke specielt om din side, men mere generelt.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Phecdaret

Dato : 13-11-06 18:17

> Det er det der er problemet. Havde du spurgt fra starten,
> havde du brugt en helt anden teknologi, vel at mærke en
> teknologi hvor det er nemt at rette på alle sider uden at
> skulle igennem samtlige.

Hele min hjemmeside er bygget efter tutorials på html.dk og med
hjælp fra venlige folk herinde. Men derfor er der altså mange
muligheder for at lave inviklede sider alligevel!