mobil og cifre
Fra : Torben

Dato : 28-10-06 18:10

Hej

Jeg har et noget specielt problem. Ved indtastning på en mobil vil jeg gerne
at tal kommer frem i stedet for striben af bogstaver og tal. Hvordan gør jeg
det? Mobilen accepterer ikke javascript (tror jeg) - det er en sonyEricson

Torben

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-10-06 13:45

Torben skrev:

> [...]
> det? Mobilen accepterer ikke javascript (tror jeg) - det er en sonyEricson

Jeg forstår ikke helt dit problem, men jeg gætter på at problemet
løses på følgende måde:

Hvis man skal taste tal på en mobil, kan man bare holde tasten
nede i et sekunds tid istedet for at slippe den med det samme.
Det er noget man ved som (erfaren) bruger.

Hvis svaret er helt i skoven, må du forklare dig mere præcist.

--
Bertel

Fra : Torben

Dato : 30-10-06 09:39

Hej Bertel

> Hvis man skal taste tal på en mobil, kan man bare holde tasten
> nede i et sekunds tid istedet for at slippe den med det samme.
> Det er noget man ved som (erfaren) bruger.

Om ikke helt i skoven så dog lidt ved siden af. Jo tak det med at holde
tasten nede kender jeg, det er ikke det. Når jeg med en stadigvæk gangbar
mobil surfer eller waper lidt rundt og undervejs må udfylde formularer er
jeg ofte ude for at jeg mit tastatur pludseligt opfører sig som et
nummertastatur.

F.eks. når jeg betaler over mobilen og skal indtaste kortnummer osv. Jeg kan
selvsagt ikke komme til at se kilden. Er det mere præcist?

Torben

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 30-10-06 10:02

Torben skrev:

> F.eks. når jeg betaler over mobilen og skal indtaste
> kortnummer osv. Jeg kan selvsagt ikke komme til at se kilden.

Jeg har ikke selv haft fornøjelsen af at lave mobilsider, men efter
lidt googling gætter jeg på at du skal have fat i css-egenskaben
-wap-input-format:

input.numerisk{ -wap-input-format: *N }

input.dkPostnr{ -wap-input-format: 4N }

input.dkTelefon{ -wap-input-format: 8N }

Du kan se den omtalt her:
<http://developer.openwave.com/documentation/xhtml_mp_css_reference/css-ref19.html>

Jeg ved ikke hvor godt det virker i praksis.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-10-06 10:11

Torben skrev:

> Jeg har et noget specielt problem. Ved indtastning på en mobil vil jeg gerne
> at tal kommer frem i stedet for striben af bogstaver og tal.

Både Sony Ericsson og Nokia understøtter WAP[1] CSS-koder til den slags.
Det er naturligvis ikke valid CSS, men normalt har man jo et specifikt
CSS-ark for mobil-udgaven af ens websted. I øvrigt ignorerer andre
browsere blot informationen, så det er mest ved validering af CSS det
kan være til gene.

> Hvordan gør jeg det?

For at angive et <input>-felt kun indeholder tal, skal du have fat i den
WAP CSS værdi der hedder -wap-input-format. Hvis du f.eks. har et felt
til postnummer, som kun må indeholde 4 cifre, gør du følgende:

xHTML:
<form...>
<input name="postnr" type="text" class="postnrformat" />
</form>

CSS:
..postnrformat {
   -wap-input-format: "NNNN";
}

Man kan også angive det maksimale antal cifre ved at skrive "4N", hvor 4
er et tal mellem 1-9. Hvis du ikke ønsker at sætte en begrænsning på
feltet, angiver du blot "*N" for ubegrænset antal cifre. Ligeledes kan
man sætte et felt til kun at indeholde blokbogstaver (A) o.s.v.

Standardværdien er "*M", som automatisk sættes for ethvert <input> og
<textarea> felt af mobil-browseren. Det betyder ubegrænset antal af "et
hvilket som helst tegn".

For flere detaljer om dette, kan jeg anbefale udviklingsmanualerne fra
henholdsvis Sony Ericsson og Nokia. De kan gratis hentes fra deres
respektive hjemmesider. Sony Ericssons finder du på <URL:
http://developer.sonyericsson.com/ >, og der kan jeg specifikt anbefale
"Developer Guidelines - Sony Ericsson Web Browser" (under Docs & Tools »
Browsing).

God fornøjelse

1) Lad dig ikke narre af ordet WAP. Fra og med WAP 2.0 bygger det på
moderne xHTML- og CSS-specifikationer.

--
Michael Rasmussen » Mød Mac-brugere på IRC: http://macintosh.irczone.dk/
»If you understand what you're doing, you're not learning anything.«