Tekst vises efter 3 sek, men google ser de~
Fra : Louise S

Dato : 21-09-06 12:52

Jeg har en webside hvor jeg gerne vil have at baggrundsbilledet står alene
nogle sekunder inden man får vist selve teksten på websiden. Jeg gætter på
at javascript kan være en løsning, men jeg vil gerne finde en måde sådan at
googlebot indekserer teksten, og ikke bare opfatter det som noget javascript
kode. Finder er en god måde at gøre det på?

Jeg tænkte på om man mon kunne få javascript til at indsætte <!-- og --> før
og efter teksten, og så fjerne det efter 3 sekunder, men det kan jeg ikke
finde ud af at lave, og jeg ved ikke om browsere kan finde ud af den slags?

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 21-09-06 15:08

Louise S skrev:
> [...]
> finde ud af at lave, og jeg ved ikke om browsere kan finde ud af den slags?

Jeg er ret sikker på at Google hverken indekserer
den ene eller den anden slags tekst. Google indekserer
den tekst, der rent faktisk er synlig på siden i det øjeblik
den indekseres, og det er vist straks efter load. Jeg
har endog hørt at Google dømmer tekst ud, som har samme
forgrundsfarve som baggrundsfarven. Ditto for så vidt
angår tekst i noscript-markøren, som ikke er links.

Kan du finde en måde at få Google til at indeksere
tekst, der ikke er synlig for websidens læser, skal
du endelig ikke fortælle det her. Du kan tjene millioner på
det.

Hvis du vil skjule tekst i et antal sekunder efter
page load, kan du altså godt glemme Google.

I øvrigt er fremgangsmåden at skjule teksten ved at sætte
visibility til hidden (eller display til none) og
forsyne body med en onload-funktion:

onload="setTimeout('visTekst()',3000)"

Jørgen Farum Jensen
http://www.webdesign101.dk
..

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 21-09-06 20:44

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Google indekserer
> den tekst, der rent faktisk er synlig på siden i det øjeblik
> den indekseres

Jep, og vel at mærke som er synlig set fra en non-javascript enabled
browser.

> Hvis du vil skjule tekst i et antal sekunder efter
> page load, kan du altså godt glemme Google.

Det tror jeg slet ikke, tvært imod vil jeg mene at hvis alt indhold
lægges i et element, fx. en stor div, som med javascript har
visibility:hidden de første 10 sekunder, så skulle stuntet være udført.
Google, som ikke læser javascript, vil ikke opfatte den midlertidige
skjulning (efter min bedste overbevisning), og læser siden som om
javascriptet ikke fandtes.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Louise S

Dato : 21-09-06 22:36

> [...]
> Google, som ikke læser javascript, vil ikke opfatte den midlertidige
> skjulning (efter min bedste overbevisning), og læser siden som om

Tak for det gode råd. Jeg lavede følgende - der virker - men ved ikke lige
hvordan jeg laver visibility: hidden med javascript. Nogen gode råd?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<head>
<STYLE TYPE="text/css"><!--
div.test { visibility:hidden; }
--></STYLE>

<script type="text/javascript">
<!--
function viseVent()
{
Timer = setInterval("document.getElementById('venttxt').style.visibility =
'visible'", 3000);
}
-->
</script>
</head>

Fra : gitte

Dato : 21-09-06 16:30

> [...]
> at googlebot indekserer teksten, og ikke bare opfatter det som noget
> javascript kode. Finder er en god måde at gøre det på?

ja, jeg har lige hurtigt lavet et eksempel til dig, jeg har sat tiden til 10
sekunder, så du virkelig kan se det.
Eneste ulempe er at du skal have IE for at se den, og det er noget af en
bøhmand ---.

http://www.flexit-design.dk/til_louise.htm

gitte