/ Forside / Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Udbyder (ISP'er)
#NavnPoint
BjarneD 1540
EXTERMINA.. 750
stl_s 710
strarup 685
tedd 680
natmaden 660
emesen 581
dk 520
Kortoverv.. 510
10  arne.jako.. 510
Tele2 vs IFPI - Alternative DNS'er
Fra : NoOne


Dato : 26-10-06 14:16

Hejsa ....

kunne "vi" ikke lave en liste over alternatine DNS serverer
(udenlanske) ? :)


OpenDNS

208.67.222.222
208.67.220.220

 
 
Stoffer (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Stoffer


Dato : 26-10-06 15:13


"NoOne" <mail.test.dk@> wrote in message
news:45d1k299a4fm2bostd63o71obqhrkaao8g@4ax.com...
> Hejsa ....
>
> kunne "vi" ikke lave en liste over alternatine DNS serverer
> (udenlanske) ? :)
>
Er det ikke bare at lave sin egen dns server?




NoOne (26-10-2006)
Kommentar
Fra : NoOne


Dato : 26-10-06 15:31

On Thu, 26 Oct 2006 16:13:12 +0200, "Stoffer" <smap@me.invalid> wrote:

jo ... men den skal jo også slå DNS forespørgsler op et sted ;)

>
>"NoOne" <mail.test.dk@> wrote in message
>news:45d1k299a4fm2bostd63o71obqhrkaao8g@4ax.com...
>> Hejsa ....
>>
>> kunne "vi" ikke lave en liste over alternatine DNS serverer
>> (udenlanske) ? :)
>>
>Er det ikke bare at lave sin egen dns server?
>
>


Morten K. Lennon (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Morten K. Lennon


Dato : 26-10-06 15:35

On 2006-10-26, NoOne <mail.test.dk@>> wrote:
> On Thu, 26 Oct 2006 16:13:12 +0200, "Stoffer" <smap@me.invalid> wrote:
>
> jo ... men den skal jo også slå DNS forespørgsler op et sted ;)

Det plejer jo ligesom at være funktionaliteten i en DNS server

(og internettet´s root NS´er er ikke lukket for den slags opslag)

--
Morten

Claus Alboege (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Claus Alboege


Dato : 26-10-06 16:46

Hej,

"Morten K. Lennon" <mkn23421412412@spam.gummiand.dk> writes:
> On 2006-10-26, NoOne <mail.test.dk@>> wrote:
>> On Thu, 26 Oct 2006 16:13:12 +0200, "Stoffer" <smap@me.invalid> wrote:
>>
>> jo ... men den skal jo også slå DNS forespørgsler op et sted ;)
>
> Det plejer jo ligesom at være funktionaliteten i en DNS server
>
> (og internettet´s root NS´er er ikke lukket for den slags opslag)

Kunne man forestille sig at ISP'en lukkede for alt DNS-trafik, der ikke
gik via deres resolvere?


/Claus A

Christian Joergensen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Christian Joergensen


Dato : 26-10-06 18:00

Claus Alboege <csa@csa-net.dk> writes:

>>> jo ... men den skal jo også slå DNS forespørgsler op et sted ;)
>>
>> Det plejer jo ligesom at være funktionaliteten i en DNS server
>>
>> (og internettet´s root NS´er er ikke lukket for den slags opslag)
>
> Kunne man forestille sig at ISP'en lukkede for alt DNS-trafik, der ikke
> gik via deres resolvere?

Hvordan vil du goere det?

--
Christian Joergensen
http://www.razor.dk

Asbjorn Hojmark (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 26-10-06 18:28

On Thu, 26 Oct 2006 18:59:41 +0200, Christian Joergensen
<mail@razor.dk> wrote:

>> Kunne man forestille sig at ISP'en lukkede for alt DNS-trafik,
>> der ikke gik via deres resolvere?

> Hvordan vil du goere det?

På samme måde som man gør med mail? (Et filter på alt på port 53/udp,
bortset fra det, der er sourced fra deres egne DNS-servere).

-A
--
Hvis du beskyttes af den 'gratis' spam-udsender til privatbrugere,
beskyttes du også mod svar fra mig. Jeg filtrerer de indlæg bort.

Christian Joergensen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Christian Joergensen


Dato : 26-10-06 21:29

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

>>> Kunne man forestille sig at ISP'en lukkede for alt DNS-trafik,
>>> der ikke gik via deres resolvere?
>
>> Hvordan vil du goere det?
>
> På samme måde som man gør med mail? (Et filter på alt på port 53/udp,
> bortset fra det, der er sourced fra deres egne DNS-servere).

Det har da ikke afholdt nogen fra at sende mails paa alternative porte.

--
Christian Joergensen
http://www.razor.dk

Benny Amorsen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Benny Amorsen


Dato : 26-10-06 22:22

>>>>> "CJ" == Christian Joergensen <mail@razor.dk> writes:

CJ> Det har da ikke afholdt nogen fra at sende mails paa alternative
CJ> porte.

Det har sandsynligvis afholdt mindst én person fra at sende mails
udenom udbyderens servere.


/Benny


Benny Amorsen (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Benny Amorsen


Dato : 26-10-06 21:17

>>>>> "CA" == Claus Alboege <csa@csa-net.dk> writes:

CA> Kunne man forestille sig at ISP'en lukkede for alt DNS-trafik, der
CA> ikke gik via deres resolvere?

Det kan man naturligvis sagtens forestille sig. Dybest set skal de,
for at lukke effektivt, fjerne adgang til samtlige services, der kan
lave navne om til IP-adresser. Den hurtige omgåelse er at skifte til
en anden port end 53, den næste er måske at bruge DNS over TCP med
SSL...


/Benny


Jesper Dybdal (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 27-10-06 19:27

Benny Amorsen <benny+usenet@amorsen.dk> wrote:

>>>>>> "CA" == Claus Alboege <csa@csa-net.dk> writes:
>
>CA> Kunne man forestille sig at ISP'en lukkede for alt DNS-trafik, der
>CA> ikke gik via deres resolvere?
>
>Det kan man naturligvis sagtens forestille sig.

Det synes jeg faktisk er ret svært at forestille sig.

Det er teknisk nemt nok, men hvorfor i alverden skulle en udbyder dog
gøre det? Jeg har aldrig hørt om en udbyder som gør det, og jeg vil
straks finde en anden udbyder hvis min begynder på det - men det har jeg
da fuld tillid til ikke sker.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Jesper Lund (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 27-10-06 19:34

Jesper Dybdal wrote:

> Det er teknisk nemt nok, men hvorfor i alverden skulle en udbyder
> dog gøre det?

En kendelse ved fogedretten, måske? I den konkrete sag stiller IFPI sig
tilfreds med en simpel DNS-blokering, men i den næste sag vil de måske
kræve en mere effektiv blokering, f.eks. DNS-blokering kombineret med en
spærring af andre navneservere for ISPen [privat]kunder. Eller
alternativt nogle af de andre blokeringer, som er nævnt i kendelsen, og
hvor DNS+spærring af andre navneservere så er den billigste for ISPen.
Who knows...

--
Jesper Lund



Jesper Dybdal (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 27-10-06 19:40

"Jesper Lund" <usenet@jesperlund.com> wrote:

>Jesper Dybdal wrote:
>
>> Det er teknisk nemt nok, men hvorfor i alverden skulle en udbyder
>> dog gøre det?
>
>En kendelse ved fogedretten, måske? I den konkrete sag stiller IFPI sig
>tilfreds med en simpel DNS-blokering, men i den næste sag vil de måske
>kræve en mere effektiv blokering, f.eks. DNS-blokering kombineret med en
>spærring af andre navneservere for ISPen [privat]kunder. Eller
>alternativt nogle af de andre blokeringer, som er nævnt i kendelsen, og
>hvor DNS+spærring af andre navneservere så er den billigste for ISPen.
>Who knows...

Jeg har ikke læst kendelsen. Jeg troede de var blevet dømt til at lukke
forbindelsen mellem deres kunder og nogle servere. Hvis de kun er
blevet dømt til undlade at svare på navneopslag for visse navne, så er
dommen da helt meningsløs.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Jesper Lund (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 27-10-06 19:53

Jesper Dybdal wrote:

> Jeg har ikke læst kendelsen. Jeg troede de var blevet dømt til
> at lukke forbindelsen mellem deres kunder og nogle servere. Hvis
> de kun er blevet dømt til undlade at svare på navneopslag for
> visse navne, så er dommen da helt meningsløs.

IFPI bringer 4 løsningsmodeller på banen i deres fremlæggelse af sagen.
En af dem er DNS-blokeringen, som svarer til den model, som anvendes i
børnepornofilteret. Jeg tror at det drejer sig om at det ikke skal være
for omkostningsfuldt for ISPen at lave blokeringen; så kunne kendelsen
måske have fået et andet udfald (mit gæt). De 4 metoder er refereret her
http://www.computerworld.dk/art/36292?a=fp&i=1
men det er bedre at læse kendelsen, hvis man gider. Så kan man også læse
om den digitale kopiering, som der sker i en router....

--
Jesper Lund



Brian Mortensen (27-10-2006)
Kommentar
Fra : Brian Mortensen


Dato : 27-10-06 23:36

Jesper Lund skrev:

> men det er bedre at læse kendelsen, hvis man gider. Så kan man også læse
> om den digitale kopiering, som der sker i en router....

Og om DSN der angiveligt har afløst DNS..

--
/BRian

Michael Kjærsgård (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Michael Kjærsgård


Dato : 26-10-06 17:16

> kunne "vi" ikke lave en liste over alternatine DNS serverer
> (udenlanske) ? :)

Find IP-adressen på allofmp3.com, skriv den samt de aktuelle hostnavne
ind i Windows hosts-fil, og du er kørende igen - så længe allofmp3 ikke
skifter IP...


--
Michael


Jesper Lund (26-10-2006)
Kommentar
Fra : Jesper Lund


Dato : 26-10-06 20:20

Michael Kjærsgård wrote:

> Find IP-adressen på allofmp3.com, skriv den samt de aktuelle
> hostnavne ind i Windows hosts-fil, og du er kørende igen - så
> længe allofmp3 ikke skifter IP...

Der er en del hostnavne, som skal skrives ind i hosts filen. Så vidt jeg
har forstået det (?), er det ikke nok at skrive allofmp3.com (selv hvis
det var samme IP for alle subdomæner, hvad det vist ikke engang er). Der
skal skrives enkeltvis

www.allofmp3.com
music.allofmp3.com
ssl.allofmp3.com
blogs.allofmp3.com/ [her er Tele2 omtalt...]
etc (+dem som man har glemt)

Så er det nok nemmere at skifte DNS server, sålænge der ikke er nedlagt
fogedforbud mod det

--
Jesper Lund



Easy Webhost - www.e~ (28-10-2006)
Kommentar
Fra : Easy Webhost - www.e~


Dato : 28-10-06 17:46

On Thu, 26 Oct 2006 21:20:09 +0200, "Jesper Lund"
<usenet@jesperlund.com> wrote:

>Så er det nok nemmere at skifte DNS server, sålænge der ikke er nedlagt
>fogedforbud mod det

rotflmao
----------
Med venlig hilsen
Mogens Jørgensen - Webhotel : Fra 7,-/md. Inkl gratis mailinglister.
Easy Webhost - http://www.easywebhost.org/

Jesper (29-10-2006)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 29-10-06 17:49

NoOne <mail.test.dk@> wrote:

> Hejsa ....
>
> kunne "vi" ikke lave en liste over alternatine DNS serverer
> (udenlanske) ? :)
>
>
> OpenDNS
>
> 208.67.222.222
> 208.67.220.220

Du kan nøjes med at skrive en tilføjelse til Hosts filen, den ligger i
de fleste operativsystemer på stien /etc/Hosts

87.242.93.250 www.allofmp3.com
87.242.93.250 allofmp3.com
--
Jeg ved, hvor meget De, præsident Kim Il Sung, med al Deres
hengivenhed har arbejdet for dette vidunderlige lands
uafhængighed og for Deres folks lykke...
Anker Jørgensen til Nordkoreas Præsident, 1984

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste