https at 443/tcp open
Fra : carsten

Dato : 15-10-06 15:31

Hej NG
hvordan får jeg stoppet https på port 443 ?
jeg vil nemlig gerne have ssh til at køre på denne port !
er det over hovedet muligt ?
Eller ar der andre måder jeg kan komme i kontakt mad min server når jeg er
på arbejde via ssh, der er kun åben for port 80 og 443 på firmaets net
/Carsten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-06 15:46

On Sun, 15 Oct 2006 16:31:22 +0200, carsten wrote:

> hvordan får jeg stoppet https på port 443 ?

Enten lukker du for det program der lytter på den, eller også
konfigurerer du det, så det ikke lytter.

(Hvis det er Apache, så skal du bare at fjerne de(n) sektion i
konfigurationen der sætter den til at lytte på 443).

> jeg vil nemlig gerne have ssh til at køre på denne port !
> er det over hovedet muligt ?

Ja ('Port' i /etc/ssh/sshd_config).

> Eller ar der andre måder jeg kan komme i kontakt mad min server når
> jeg er på arbejde via ssh, der er kun åben for port 80 og 443 på
> firmaets net

Hvis dit arbejde har lukket for udgående ssh er der vel fordi firmaet
har besluttet at medarbejderne ikke må bruge ssh på arbejdet?

I så fald er det måske ikke den bedste idé at omgå restriktionen, men
bedre at forklare din leder hvorfor du bør have lov til at bruge ssh,
som en del af dit arbejde?

Mvh.

Adam

--
"I wear my unprofessionalism as a badge of honor. Adam Sjøgren
Professionalism has no place in art" asjo@koldfront.dk

Fra : carsten

Dato : 15-10-06 15:58

Adam Sjøgren wrote:

> Enten lukker du for det program der lytter på den, eller også
> konfigurerer du det, så det ikke lytter.
>
> (Hvis det er Apache, så skal du bare at fjerne de(n) sektion i
> konfigurationen der sætter den til at lytte på 443).

Det er ikke så nemt, for der er ikke umiddelbart ikke nævnt port 443
nogen steder i apache konfigurations fil,

/Carsten

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-10-06 16:01

carsten <spam@spam.dk> skrev 2006-10-15:

> Det er ikke så nemt, for der er ikke umiddelbart ikke nævnt port 443
> nogen steder i apache konfigurations fil,

https er sikkert nævnt. Fjern det.

Martin

--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-10-06 16:27

carsten wrote:
> Det er ikke så nemt, for der er ikke umiddelbart ikke nævnt port 443
> nogen steder i apache konfigurations fil,

Måske har du en /etc/httpd/conf.d/ssl.conf fil?

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : carsten

Dato : 15-10-06 16:34

Mogens Kjaer wrote:

> Måske har du en /etc/httpd/conf.d/ssl.conf fil?

jeg har en /etc/ssl/openssl.cnf

P.s. det er en Debian

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 15-10-06 16:42

carsten wrote:

> jeg har en /etc/ssl/openssl.cnf
>
> P.s. det er en Debian

Den har jeg ikke kørekort til.

På en fedora er der en http.conf hovedfil i
/etc/httpd/conf og diverse underkonfigurations-
filer i /etc/httpd/conf.d, i sidstnævnte findes ssl.conf, som
netop indeholder httpd konfigurationen.

Fra : Michael Zedeler

Dato : 15-10-06 16:57

carsten wrote:

> jeg har en /etc/ssl/openssl.cnf

Det er noget helt andet. Du kan nok finde filen med en

cd /etc
grep -lr 443 apache*

Hvis det er den nyeste debian, ligger den nok i et underkatalog som
hedder sites-enabled.

Mvh. Michael.

Fra : carsten

Dato : 15-10-06 17:22

Michael Zedeler wrote:

> [...]
>
> cd /etc
> grep -lr 443 apache*
>
> Hvis det er den nyeste debian, ligger den nok i et underkatalog som

Har været igennem alle filer der vedrøre apache og der er ikke refereret til
port 443 i nogen af dem,

/Carsten

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-06 18:08

On Sun, 15 Oct 2006 18:22:24 +0200, carsten <spam@spam.dk> wrote:

>Har været igennem alle filer der vedrøre apache og der er ikke refereret til
>port 443 i nogen af dem,

Du skal selvfølgelig kigge efter filen 'ssl.conf' der bestemmer
opsætningen af Apaches SSL understøttelse..

Og på min Fedora server ligger den i /etc/httpd/conf.d

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-06 16:15

On Sun, 15 Oct 2006 16:57:39 +0200, carsten wrote:

> Det er ikke så nemt, for der er ikke umiddelbart ikke nævnt port 443
> nogen steder i apache konfigurations fil,

Og det er Apache der lytter på porten? (Check evt. med 'sudo netstat
-ntap | grep 443').

Mvh.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 15-10-06 16:30

On Sun, 15 Oct 2006 16:31:22 +0200, carsten <spam@spam.dk> wrote:

> [...]

>Eller ar der andre måder jeg kan komme i kontakt mad min server når jeg er
>på arbejde via ssh, der er kun åben for port 80 og 443 på firmaets net

Burde du ikke have en bredbåndsrouter / firewall foran din webserver
og lokalnet. I så fald er det jo bare at lave en virtuel server i
routeren fra WAN port 443 til LAN port 22....

Det virker som et noget usikkert lokalnet du har. Og så åbner du endda
en bagdør til arbejdsgiverens netværk. Jeg mener, hvis der kommer
'skidt' ind i arbejdsgiverens netværk via dit lokalnet, kan det jo
godt være at din karriere bliver ganske kort

Fra : carsten

Dato : 15-10-06 16:37

Michael Rasmussen wrote:

> Burde du ikke have en bredbåndsrouter / firewall foran din webserver
> og lokalnet. I så fald er det jo bare at lave en virtuel server i
> routeren fra WAN port 443 til LAN port 22....

jeg har skam en bredbåndsrouter en zyxel ...
men hvordan jeg lige får lavet en virtuel server i
routeren fra WAN port 443 til LAN port 22....
er jeg ikke klar over

/Carsten

Fra : carsten

Dato : 15-10-06 17:43

carsten wrote:

> [...]
> Eller ar der andre måder jeg kan komme i kontakt mad min server når jeg er
> på arbejde via ssh, der er kun åben for port 80 og 443 på firmaets net

det er lidt underligt, hvis ssh køre på port 22
siger nmap at der ikke er noget på port 443
men hvis jeg flytter ssh til port 443
siger nmap 443/tcp open https
og jeg kan selvfølgelig ikke konnekter via ssh
på post 443

/Carsten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-06 17:44

On Sun, 15 Oct 2006 18:22:24 +0200, carsten wrote:

> Har været igennem alle filer der vedrøre apache og der er ikke
> refereret til port 443 i nogen af dem,

Er du sikker på at Apache overhovedet lytter på port 443 på din
maskine?

$ telnet 212.242.48.198 http
Trying 212.242.48.198...
Connected to 212.242.48.198.
Escape character is '^]'.
^]
telnet> quit
Connection closed.
$ telnet 212.242.48.198 https
Trying 212.242.48.198...
telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused
$

For mig lyder dét som om du mangler at sætte din router til at
portforward'e port 443.

Som Michael Rasmussen skrev er det allernemmeste nok at du sætter din
router til at sende pakker til port 443 videre til port 22 på din
computer.

Mvh.

--
"Ja, Erann DD. Og kom så ikke og sig at der ikke kom Adam Sjøgren
noget godt ud af karnevallet i 82." asjo@koldfront.dk

Fra : carsten

Dato : 15-10-06 17:52

Adam Sjøgren wrote:

> [...]
> maskine?
>
> $ telnet 212.242.48.198 http
> Trying 212.242.48.198...
> Connected to 212.242.48.198.
> Escape character is '^]'.
> ^]
> telnet> quit
> Connection closed.
> $ telnet 212.242.48.198 https
> Trying 212.242.48.198...
> telnet: Unable to connect to remote host: Connection refused
> $
>
> For mig lyder dét som om du mangler at sætte din router til at

der er port 443 er forward

> Som Michael Rasmussen skrev er det allernemmeste nok at du sætter din
> router til at sende pakker til port 443 videre til port 22 på din
> computer.
det ville da være nemt med det ser ikke ud til at det er muligt via Web
interfacet på routeren, om det er muligt via telnet er jeg ikke klar over
zyxel Prestige 650R-31

/Carsten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-06 17:47

On Sun, 15 Oct 2006 18:43:15 +0200, carsten wrote:

> det er lidt underligt, hvis ssh køre på port 22
> siger nmap at der ikke er noget på port 443

Så lytter Apache nok ikke på den port.

> men hvis jeg flytter ssh til port 443
> siger nmap 443/tcp open https

Glimrende, det indikerer vel at sshd lytter på port 443.

> og jeg kan selvfølgelig ikke konnekter via ssh
> på post 443

Hvorfor "selvfølgelig"? Hvad taster du, og hvad sker der?

Mvh.

--
"Actually I counted 37 installs/reformats, but I did Adam Sjøgren
it. I installed gentoo succesfully with the help of asjo@koldfront.dk

Fra : carsten

Dato : 15-10-06 17:48

Adam Sjøgren wrote:

> Så lytter Apache nok ikke på den port.

> Glimrende, det indikerer vel at sshd lytter på port 443.

> Hvorfor "selvfølgelig"? Hvad taster du, og hvad sker der?
>

> Mvh.

#ssh -l carsten 10.0.0.50:443
ssh: 10.0.0.50:443: Name or service not known

/carsten

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 15-10-06 17:51

On Sun, 15 Oct 2006 18:48:19 +0200, carsten wrote:

> #ssh -l carsten 10.0.0.50:443
> ssh: 10.0.0.50:443: Name or service not known

Den siger at den ikke kan slå "10.0.0.50:443" op. Ikke mærkeligt - det
er sjældent der er kolon i hostnavne.

Kig i manualen til ssh.

Hint: se på -p

,

--
"I'm not sure it never causes any harm to all users." Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : carsten

Dato : 15-10-06 17:58

Adam Sjøgren wrote:

> Den siger at den ikke kan slå "10.0.0.50:443" op. Ikke mærkeligt - det
> er sjældent der er kolon i hostnavne.
>
> Kig i manualen til ssh.
>
> Hint: se på -p

Adam du er dagens mand,