Redhats up2date?
Fra : Kasper Nordal Lund

Dato : 15-10-06 07:18

Hej med jer.

Jeg har fået fingrene i en redhat enterprise 4 og har lidt problemer med
up2date. Jeg bruger normalt debian baserede dists og er altså vant til at
bruge apt som jeg er meget glad for.

Men nu skal jeg altså arbejde med denne redhat og jeg kan ikke rigtigt
finde hoved eller hale i up2date.

For det første er den usigeligt langsom, det virker som om den opdaterer
pakke listen hver eneste gang man vil installere noget. Er det noget man
kan slå fra, eller er det bare sådan?

Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvordan jeg søger efter en pakke
(ligesom apt-cache search pakkenavn)

Man up2date er ikke til meget hjælp synes jeg.

Håber i kan hjælpe.

Jeg ved godt der findes apt4rpm men det er en produktionsserver og jeg vil
helst undgå alt for meget "snask"

/Kasper

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 15-10-06 08:19

"Kasper Nordal Lund" <kasper@fakeusenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> For det første er den usigeligt langsom, det virker som om den opdaterer
> pakke listen hver eneste gang man vil installere noget. Er det noget man

Det kan jeg ik lige svare på... da jeg kører centos, godtnok os en redhat
klon, men på andre yum servere og det går ret hurtigt...

> Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvordan jeg søger efter en pakke
> (ligesom apt-cache search pakkenavn)

jeg søger ved at bruge "up2date --show-available |grep pakkenavn

det virker fint...

Mvh Jacob

Fra : Tomas

Dato : 15-10-06 10:49

On Sun, 15 Oct 2006 08:17:49 +0200, Kasper Nordal Lund wrote:

> [...]
> kan slå fra, eller er det bare sådan?
>
> Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvordan jeg søger efter en pakke

Det må være "yum search pakkenavn".
Jeg må dog indrømme at jeg ikke bruger up2date, da det vist mest er
beregnet til at holde pakkerne opdateret, hvilket jeg er lidt ligeglad med.

Tomas

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 15-10-06 11:01

Kasper Nordal Lund <kasper@fakeusenet.dk> wrote:

> [...]
> up2date. Jeg bruger normalt debian baserede dists og er altså vant til at
er den tilmeldt hos redhat ?

> Men nu skal jeg altså arbejde med denne redhat og jeg kan ikke rigtigt
> finde hoved eller hale i up2date.

den er altså også underlegen i forhold til kombinationen
apt-get , apt-cache, apt-file

> For det første er den usigeligt langsom, det virker som om den opdaterer
> pakke listen hver eneste gang man vil installere noget. Er det noget man
> kan slå fra, eller er det bare sådan?
husker det ikke, som om den opdaterer listen hver gang, men kig evt på hvad

up2date-nox --configure

kan gøre for dig

> Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvordan jeg søger efter en pakke
> (ligesom apt-cache search pakkenavn)

jeg fandt i sin tid ud af at
up2date-nox --list --showall > all-packages.$(date -I).txt
grep <pakke-navn> all-packages*
up2date-nox --solvedeps -u <pakkenavn>

eller så-noed-lignende

> Man up2date er ikke til meget hjælp synes jeg.

det var ellers der jeg fandt det, men det er 2-3 år siden

--
//Jacob Gaarde
//Dont reply to my (aparent) e-mail address. Instead Use

Fra : Jacob Gaarde

Dato : 15-10-06 11:06

On Sun, 15 Oct 2006 12:01:27 +0200
Jacob Gaarde <-dont@dev.null> wrote:

> husker det ikke, som om den opdaterer listen hver gang, men kig evt på hvad
>
> up2date-nox --configure
>
> kan gøre for dig
nu kan jeg huske det.
up2date-nox -pl
opdaterer din servers profile (hw og installed packages) (-p) samt opdaterer listen af tilgængelige pakker (-l)

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 15-10-06 15:12

On Sun, 2006-10-15 at 08:17 +0200, Kasper Nordal Lund wrote:
> For det første er den usigeligt langsom, det virker som om den opdaterer
> pakke listen hver eneste gang man vil installere noget. Er det noget man
> kan slå fra, eller er det bare sådan?

Stakkel, du har lige fundet grunden til jeg ikke mere gider RedHat,
selvom jeg har været vild med den distro de sidste 10 år.

Den tid up2date bruger på at finde ud af hvad opgaven går ud på, bruger
apt-get på at få opgaven udført.

> Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvordan jeg søger efter en pakke
> (ligesom apt-cache search pakkenavn)

De har en webfrontend, du kan administere alt igennem på
http://www.redhat.com/rhn/

Dog skal du være klar over at andre potentielt også kan administrere din
maskine.

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 17-10-06 18:33

Kasper Nordal Lund wrote:

> For det første er den usigeligt langsom, det virker som om den opdaterer
> pakke listen hver eneste gang man vil installere noget. Er det noget man
> kan slå fra, eller er det bare sådan?

Ikke så vidt jeg ved.

> Jeg kan heller ikke lige gennemskue hvordan jeg søger efter en pakke
> (ligesom apt-cache search pakkenavn)

up2date er ikke beregnet til andet end at holde de pakker, der i forvejen er
installeret, opdateret. Den skal ikke sammenlignes med apt eller yum.

Der findes i øvrigt en yum til RHEL, men den er langsommere end up2date i
interaktiv brug (der arbejdes på problemet, SVJV).

> Man up2date er ikke til meget hjælp synes jeg.

Prøv up2date-config . Den giver ikke megen hjælp heller, men dér kan du
konfigurere forskellige nyttige ting for up2date.

> Jeg ved godt der findes apt4rpm men det er en produktionsserver og jeg vil
> helst undgå alt for meget "snask"

På en produktionsserver har du kun brug for at holde pakkerne opdateret. Det
gør du med up2date (evt. via cron). Hvis du skal finde pakker (og teste
dem), gør du det på en anden maskine.

Jeg har den regel, at jeg altid laver fuld install. Dvs. _alle_ pakker. Så
installerer jeg vores egen software, propper 'up2date -u' i cron, og
spekulerer derefter ikke mere på dét.

-Claus