Hvordan sikrer man sig at ens Linuxinstall~
Fra : Karl Johan Svensen

Dato : 07-10-06 17:30

Jeg har Windows XP på min pc, og nu vil jeg gerne vil jeg gerne
installere Ubuntu Linux 6.06 Desktop. Det skal gøres således at jeg
med en bootmanager kan vælge, om jeg vil køre Linux eller Windows XP.
Jeg har installeret et partitionsprogram, Paragon Partition Manager 6.
Programmet lå på en cd (Komputer for alle, januar 2006) som jeg
bestilte og lånte på det lokale bibliotek *).

Nu har jeg formindsket den partition som Windows XP ligger på, og på
noget af den frigjorte plads har jeg oprettet en partition til Linux
med Ext2-filsystemet.
Jeg har også ændret Windows's filsystem fra NTFS til FAT32. Jeg vil
gerne kunne adgang fra Linux til mine Windows-filer, da jeg ved at
Linux bedre kan samarbejde med FAT32 end NTFS.

Jeg har prøvet at køre Ubuntu Linux som LiveDVD. Der kommer en menu
frem, hvor man bl.a. har mulighed for at installere Ubuntu på
harddisken. Det har jeg dog ikke gjort endnu, da jeg har et par
spørgsmål, jeg først gerne vil have svar på.

Spørgsmål 1:
Hvis man vælger at installere Ubuntu Linux, kan man så vælge hvilken
partition den skal installeres på? Jeg vil nødig til at skulle
geninstallere Windows, hvis Linux skulle finde på at installere sig
på den første partition, hvor Windows ligger. Jeg har dog taget
backup, for en sikkerheds skyld.

Spørgsmål 2:
Hvordan installerer man en bootmanager, på hvilken partition, og
hvilken bootmanager kan anbefales?

På forhånd tak.

*) Det er ærgeligt at der ikke findes et godt og gratis Windowsprogram
til ikke-destruktiv repartitionering (a lá Partition Manager).
Eksistensen af et sådant program, ville sikkert kunne få flere
Windowsbrugere til også at bruge Linux. At køre Linux som
LiveCD/LiveDVD, er ikke holdbart i længden. Det er ikke muligt at
gemme de filer man arbejder med osv.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-10-06 18:25

> Spørgsmål 1:
> Hvis man vælger at installere Ubuntu Linux, kan man så vælge hvilken
> partition den skal installeres på? Jeg vil nødig til at skulle

Den frie partition.

Linux navngiver partitioner på IDE diske: /dev/hda1, hda2, hda3, osv
hda = master på primær IDE channel
hdb = slave på primær IDE channel
hdc = master på sekundær IDE channel
så fremdelelse

hda1 er altså 1. partition på masterdisken på den primære disk.
Udviddede partitioner får numre fra 5 og opefter

SCSI diske er stort set samme historie, der er det bare sda, sdb, sdc,
osv.

Og ja, man plejer bare at vælge hvilken partition man vil bruge. Da
linux også normalt genkender windows partitioner og ubrugt plads, så
er man som oftest ikke i tvivl.

> Spørgsmål 2:
> Hvordan installerer man en bootmanager, på hvilken partition, og

Linux spørger om du vil installere en boot manager. De 2 mest brugte
er GRUB og LILO. Begge dele kan lægges i Master boot record (MBR) og
plejer at installere sig selv så både linux og en evt. funden windows
installation kan bootes efterfølgende.

> LiveCD/LiveDVD, er ikke holdbart i længden. Det er ikke muligt at
> gemme de filer man arbejder med osv.

USB nøgler er faldet så meget i pris at 1GB plads er ganske
overkommeligt at bruge sammen med en Live skive.

Held og lykke med det!

Thomas

Fra : Jacob Ask

Dato : 07-10-06 18:25

Karl Johan Svensen wrote:
> [...]
> geninstallere Windows, hvis Linux skulle finde på at installere sig
> på den første partition, hvor Windows ligger. Jeg har dog taget

Hvis du skal starte fra ubuntu, så er det ikke noget problem, du
bliver guidet ret godt igennem det hele og kan selv vælge hvor du vil
have din ubuntu installeret.

> Spørgsmål 2:
> Hvordan installerer man en bootmanager, på hvilken partition, og
> hvilken bootmanager kan anbefales?

Den installer på Ubuntu-live CD'erne klarer dette for dig uden at du
behøves at gøre noget.

> På forhånd tak.

Håber det hjalp
Jacob Ask

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-10-06 18:32

"Karl Johan Svensen" <epxnwlsgvcas3qj@temporaryinbox.com> writes:

> Jeg har også ændret Windows's filsystem fra NTFS til FAT32. Jeg vil

Ææææh, hvordan gjorde du lige det? Det lyder giftigt.

> [...]
> geninstallere Windows, hvis Linux skulle finde på at installere sig
> på den første partition, hvor Windows ligger. Jeg har dog taget

Det burde gå fint ind på den ledige plads du har. Selv har jeg bedst
erfaringer med at have det på hver sin disk.

> Spørgsmål 2:
> Hvordan installerer man en bootmanager, på hvilken partition, og
> hvilken bootmanager kan anbefales?

Grub er god men kræver man kan lide en kommandolinie.

> [...]
> Windowsbrugere til også at bruge Linux. At køre Linux som
> LiveCD/LiveDVD, er ikke holdbart i længden. Det er ikke muligt at

Jeg skulle mene at installationsproceduren i Ubuntu tillader netop
denne skubsammenfunktionalitet du efterlyser.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Tomas

Dato : 08-10-06 10:46

On Sat, 07 Oct 2006 19:32:26 +0200, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Grub er god men kræver man kan lide en kommandolinie.

Hvordan skal det forstås?
Jeg bruger selv grub men ser kun kommandolinien hvis jeg beder om det.

Tomas

Fra : gil

Dato : 08-10-06 11:14

Tomas skrev:

> Hvordan skal det forstås?
> Jeg bruger selv grub men ser kun kommandolinien hvis jeg beder om det.

Det kunne jeg også godt tænke mig at vide.
Grub har den fordel frem for LILO at du ikke skal tænke på noget ved en
evt. kerne- opdatering.

--
gil

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 08-10-06 22:50

Tomas <tomas@localhost.localdomain> writes:

> Hvordan skal det forstås?
> Jeg bruger selv grub men ser kun kommandolinien hvis jeg beder om det.

Det er i den situation hvor man skal have en underlig siutation løst.
Hvis man "bare" kan nøjes med hvad ens distribution har lavet til en,
er grub og lilo funktionelt identiske.

Jeg synes grub er rigtig, rigtigt sej.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 09-10-06 16:02

Den 08 Oct 2006 23:50:09 +0200 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

> Det er i den situation hvor man skal have en underlig siutation løst.

I den situation er det til gengæld komplet ligegyldigt hvad man kan,
hvis man bruger LILO. Ved "LI" er der ikke noget at gøre.

> Hvis man "bare" kan nøjes med hvad ens distribution har lavet til en,
> er grub og lilo funktionelt identiske.
>
> Jeg synes grub er rigtig, rigtigt sej.

Enig. Man skal bare have manualen på papir (online er ret ubrugelig
når maskinen ikke vil boote).

Mvh
Kent

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-10-06 17:21

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> I den situation er det til gengæld komplet ligegyldigt hvad man kan,
> hvis man bruger LILO. Ved "LI" er der ikke noget at gøre.

Nøp, LILO forstår at kalde BIOS og hive sektorer op. Grub forstår
filsystemer på BIOS-drevene.

> Enig. Man skal bare have manualen på papir (online er ret ubrugelig
> når maskinen ikke vil boote).

Alternativt investere i to maskiner.
--
Thorbjørn Ravn Andersen