/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Fundet løsning på varmeproblem på Bukh DV2~
Fra : Krog


Dato : 06-10-06 17:00

Hej,

Jeg overtog en sejlbåd i forår 2006 hvor der var lagt en Bukh DV20 i.
I løbet af sæsonen har jeg periodisk døjet med varmeproblemer.
Motoren er saltvandskølet og nogle gange har indsugningen været
stoppet af tang eller lign. Disse situatioener er nemme for man kan
høre på motoren når der ikke er vand i systemet. Løsningen har
været at slå bak og derefter slukke så skruen pisker vand ind under
båden og rest farten gør resten.

MEN... Af og til har jeg døjet med at temperaturen (Målt på
termostathus) går amok og jeg har så lukket ned og gået for sejl..
Efter ca. en halv time har jeg kunnet starte motor igen og alt virker
ok.

Der måles ligeledes en temperatur tættere på topstykket og den har
oftest vist omkring 90 grader. Eftersom jeg ikke har været kendt med
båden troede jeg det var normalt.

Nu har jeg så fundet løsningen på problemet... Torsken der havde den
før havde taget termostaten med hjem vinteren over og åbenbart vendt
den forkert i huset. Efter jeg nu har vendt den rigtigt kører alt
perfekt og den holder sig på 70 grader konstant.

Det store spørgsmål er så om motoren kan ha taget skade. Det er ikke
blevet særligt mange timer for motor. Måske 15-20 og højst 4 af
gangen. Den starter stadig fint, lyder som den skal og går
tilsyneladende ok - Skal jeg være bange for noget og skal jeg evt.
holde sælger ansvarlig ?

Mvh
Krogh


 
 
Harding E. Larsen (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 06-10-06 17:32

Hej Krog,

Må jeg knytte et par kommentarer til dit indlæg for evt. at du
kan få indført et par forbedringer.

1. Du bør tilsikre at indsugningshullet for kølevandet har en
sådan udformning og størrelse at evt. tang og lignende ikke let
kan stoppe indgangshullet til. Efterfølgende bør du inde i
motorrummet og over vandlinien have et større filter som kan
opsamle de omtalte forureninger. Filteret skal have en rimelig
størrelse og kunne optage disse forureninger uden at det sådan
lige vil stoppe til. Det skal placeres således at det er nemt at
åbne og rense.

Rent umiddelbart synes jeg at en termostattemperatur på 70
grader er lidt rigeligt højt på en saltvandskølet motor. Prøv at
se i manualen om den er påført det rigtige P/N og temperatur.

Rent aflejringsmæssigt er det således at der vil blive udskilt
omkring 4% kalk/saltkrystaller ved en temperatur på 60 grader.
Ved 80 grader udskilles 80 %. Den høje temperatur vil give en
utilsigtet ophobning.
Desuden er en saltvandskølet motor beregnet til at køre med en
lavere temperatur, ofte helt ned til 45 grader, hvorimod en
ferskvandskølet er beregnet til en temperatur på omkring 85
grader.
En væsentlig faktor i beregningen af kølesystemets formåen
henføres til den temperatur som fabrikanten har bestemt at
olietemperaturen skal være for at opnå de bedste smøreforhold i
motoren.
Det er væsentligt at motorolien ikke bliver for varm det giver
mange utilsigtede problemer for driften.

Ja der findes mange historier om hvordan bådejere behandler
deres termostater og skifter til andre typer uden de ved hvad de
har med at gøre.

Buck motoren er en robust motor. Du har opdaget fejl og
imødegået dem så snart du opdagede dem. Spørgsmålet er, hvordan
har den tidligere ejer reageret og behandlet sin motor i
tilsvarende situationer.

Jeg synes at du skal se i kontragten hvad der evt. står om emnet
vedligeholdelse af motoren og sælgers ansvar i den forbindelse.
Er det muligt at anvende kontragtens ordlyd så bør du følge op
på det. Det mindste er at sælger betaler for et
efterårseftersyn, hvor en autoriseret Buck mekaniker efterser
motoren med speciel opærksomhed på de omtalte indikationer.

Prøv at forfølge sagen og få mest muligt ud af sælger for der må
være flere indikationer, alene det at du har målt omkring 90
grader på toppen virker meget unormalt.

Mvh/Harding



Krog <spitnuk11@hotmail.com> skrev:
>Hej,
>
>Jeg overtog en sejlbåd i forår 2006 hvor der var lagt en Bukh
DV20 i.
>I løbet af sæsonen har jeg periodisk døjet med varmeproblemer.
>Motoren er saltvandskølet og nogle gange har indsugningen været
>stoppet af tang eller lign. Disse situatioener er nemme for
man kan
>høre på motoren når der ikke er vand i systemet. Løsningen har
>været at slå bak og derefter slukke så skruen pisker vand ind
under
>båden og rest farten gør resten.
>
>MEN... Af og til har jeg døjet med at temperaturen (Målt på
>termostathus) går amok og jeg har så lukket ned og gået for
sejl..
>Efter ca. en halv time har jeg kunnet starte motor igen og alt
virker
>ok.
>
>Der måles ligeledes en temperatur tættere på topstykket og den
har
>oftest vist omkring 90 grader. Eftersom jeg ikke har været
kendt med
>båden troede jeg det var normalt.
>
>Nu har jeg så fundet løsningen på problemet... Torsken der
havde den
>før havde taget termostaten med hjem vinteren over og åbenbart
vendt
>den forkert i huset. Efter jeg nu har vendt den rigtigt kører
alt
>perfekt og den holder sig på 70 grader konstant.
>
>Det store spørgsmål er så om motoren kan ha taget skade. Det er
ikke
>blevet særligt mange timer for motor. Måske 15-20 og højst 4 af
>gangen. Den starter stadig fint, lyder som den skal og går
>tilsyneladende ok - Skal jeg være bange for noget og skal jeg
evt.
>holde sælger ansvarlig ?
>
>Mvh
>Krogh



Harding E. Larsen (06-10-2006)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 06-10-06 17:47

Hej Krog,

Må jeg knytte et par kommentarer til dit indlæg for evt. at du
kan få indført et par forbedringer.

1. Du bør tilsikre at indsugningshullet for kølevandet har en
sådan udformning og størrelse at evt. tang og lignende ikke let
kan stoppe indgangshullet til. Efterfølgende bør du inde i
motorrummet og over vandlinien have et større filter som kan
opsamle de omtalte forureninger. Filteret skal have en rimelig
størrelse og kunne optage disse forureninger uden at det sådan
lige vil stoppe til. Det skal placeres således at det er nemt at
åbne og rense.

2. Rent umiddelbart synes jeg at en termostattemperatur på 70
grader er lidt rigeligt højt på en saltvandskølet motor. Prøv at
se i manualen om den er påført det rigtige P/N og temperatur.

3. Rent aflejringsmæssigt er det således at der vil blive
udskilt
omkring 4% kalk/saltkrystaller ved en temperatur på 60 grader.
Ved 80 grader udskilles 80 %. Den høje temperatur vil give en
utilsigtet ophobning.

4. Desuden er en saltvandskølet motor beregnet til at køre med
en lavere temperatur, ofte helt ned til 45 grader, hvorimod en
ferskvandskølet er beregnet til en temperatur på omkring 85
grader.
En væsentlig faktor i beregningen af kølesystemets formåen
henføres til den temperatur som fabrikanten har bestemt at
olietemperaturen skal være for at opnå de bedste smøreforhold i
motoren.
Det er væsentligt at motorolien ikke bliver for varm det giver
mange utilsigtede problemer for driften.

5. Ja der findes mange historier om hvordan bådejere behandler
deres termostater og skifter til andre typer uden de ved hvad de
har med at gøre.

6. Buck motoren er en robust motor. Du har opdaget fejl og
imødegået dem så snart du opdagede dem. Spørgsmålet er, hvordan
har den tidligere ejer reageret og behandlet sin motor i
tilsvarende situationer.

7. Jeg synes at du skal se i kontrakten hvad der evt. står om
emnet vedligeholdelse af motoren og sælgers ansvar i den
forbindelse.
Er det muligt at anvende kontraktens ordlyd så bør du følge op
på det. Det mindste er at sælger betaler for et
efterårseftersyn, hvor en autoriseret Buck mekaniker efterser
motoren med speciel opærksomhed på de omtalte indikationer.

Prøv at forfølge sagen og få mest muligt ud af sælger for der må
være flere indikationer, alene det at du har målt omkring 90
grader på toppen virker meget unormalt.

Mvh/Harding



Krog <spitnuk11@hotmail.com> skrev:
>Hej,
>
>Jeg overtog en sejlbåd i forår 2006 hvor der var lagt en Bukh
DV20 i.
>I løbet af sæsonen har jeg periodisk døjet med varmeproblemer.
>Motoren er saltvandskølet og nogle gange har indsugningen været
>stoppet af tang eller lign. Disse situatioener er nemme for
man kan
>høre på motoren når der ikke er vand i systemet. Løsningen har
>været at slå bak og derefter slukke så skruen pisker vand ind
under
>båden og rest farten gør resten.
>
>MEN... Af og til har jeg døjet med at temperaturen (Målt på
>termostathus) går amok og jeg har så lukket ned og gået for
sejl..
>Efter ca. en halv time har jeg kunnet starte motor igen og alt
virker
>ok.
>
>Der måles ligeledes en temperatur tættere på topstykket og den
har
>oftest vist omkring 90 grader. Eftersom jeg ikke har været
kendt med
>båden troede jeg det var normalt.
>
>Nu har jeg så fundet løsningen på problemet... Torsken der
havde den
>før havde taget termostaten med hjem vinteren over og åbenbart
vendt
>den forkert i huset. Efter jeg nu har vendt den rigtigt kører
alt
>perfekt og den holder sig på 70 grader konstant.
>
>Det store spørgsmål er så om motoren kan ha taget skade. Det er
ikke
>blevet særligt mange timer for motor. Måske 15-20 og højst 4 af
>gangen. Den starter stadig fint, lyder som den skal og går
>tilsyneladende ok - Skal jeg være bange for noget og skal jeg
evt.
>holde sælger ansvarlig ?
>
>Mvh
>Krogh






Krog (12-10-2006)
Kommentar
Fra : Krog


Dato : 12-10-06 18:25


Mange tak for svaret. Jeg har imidlertid fundet ud af at de 90 grader
heldigvis ikke er målt på topstykket men derimod på udstødningen.
Det var samme farve ledning som forvirrende mig.

Der er vel ikke noget problematisk i 90-100 grader målt på en
udstødning ? Det forkommer mig meget normalt. Så heldigvis har
motoren aldrig været i nærheden af de høje temperature som frygtet.

Men hvorfor i alverden måler man overhovedet temperaturen på
manifolden ? Hvad kan man overhovedet bruge det til ?

hilsen Krog


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408926
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste