Begynder hjælp Kubuntu
Fra : Filip

Dato : 04-10-06 13:20

Nu vil jeg gerne prøve at lege lidt med linux verdenen, og jeg har fået
oplyst at Kubuntu skulle være en god platform. Jeg vil gerne installere den
på en anden partition på min bærbare, så jeg kan skifte mellem den og XP.
Kan jeg vælge det under installationen, eller hvordan gøres det?

Når jeg så har fået det installeret, findes der så en internet side hvor jeg
kan hente alle de programmer som er oftest brugt? Jeg har hørt at der findes
en emulator til at kører windowsprogrammer under linux, men at den ikke
skulle være særlig god passer det? Jeg skal ikke spille på min comp.

Hvad med drivere til min hareware? skal jeg selv hente dem til linux, eller
hvordan kører dette?

Håber på at få lidt begynderhjælp fra jer, så jeg kan se om det her Linux er
smart

Filip

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 04-10-06 13:36

Filip wrote:
> [...]
> på en anden partition på min bærbare, så jeg kan skifte mellem den og XP.
> Kan jeg vælge det under installationen, eller hvordan gøres det?

Er det en allerede eksisterende partition, hvor der ikke er andet data?
I så fald kan du godt. Du bør også oprette en swap-partition. Hvis du
ikke allerede har en ledig partition kan du resize din eksisterende
partition med f.eks. GParted (ved ikke om den er med på Kubuntu, ellers
kan du hente en live-CD med den på gparted.sourceforge.net).

Husk altid at lave en backup af dine eksisterende data inden du begynder
at rode med partitioner.

> Når jeg så har fået det installeret, findes der så en internet side hvor jeg
> kan hente alle de programmer som er oftest brugt?

De fleste kan hentes igennem pakkemanageren. Den hedder svjh Adept som
default under Kubuntu (men der er også andre). En af de geniale ting med
de fleste større distributioner af Linux er af program-versioner er
styret med en pakkemanager; det betyder at man ikke skal ud til 50
forskellige internetsider for at finde dine programmer og desuden bliver
opdatering langt nemmere.

> Jeg har hørt at der findes
> en emulator til at kører windowsprogrammer under linux, men at den ikke
> skulle være særlig god passer det? Jeg skal ikke spille på min comp.

Den hedder Wine, læs mere på http://www.winehq.com/

Den er udmærket til nogle applikationer. Om den virker hos dig kommer
100% an på hvilken applikation du vil køre. Men man skal huske at Linux
ikke er til at køre Windows-programmer på; hvis din applikation
tilfældigvis kan køre under Wine, så fint, men næste version kan måske ikke.

> Hvad med drivere til min hareware? skal jeg selv hente dem til linux, eller
> hvordan kører dette?

Som regel "virker det bare". Men det kommer også an på hvilken hardware
du vil bruge, specielt om det er ny hardware og om det er "specielt".

> Håber på at få lidt begynderhjælp fra jer, så jeg kan se om det her Linux er
> smart

Inden du stiller dig forventninger omkring Linux i forhold til Windows
kunne du læse http://linux.oneandoneis2.org/LNW.htm

Det er vigtigt at vide at Linux _ikke_ er en gratis Windows. Linux er et
alternativt OS i forhold til Windows; mange ting er anderledes end under
Windows, men medmindre man spiller på sin computer eller bruger
programmer der ikke kan fås til Linux (det kunne være specielle
CAD-programmer eller andet) så er Linux langt at foretrække (ok, det er
min mening).

Med venlig hilsen Preben