Derbys italienske forbindelse
Fra : Preuthun

Dato : 02-10-06 22:25

Hejsa NG.
Den danske knallertfabrik Derby fra Århus lagde ikke fingrene imellem i
deres markedsføring af egen højkvalitet. Fabrikken benyttede sig nemlig af
en motor som efter sigende skulle være udviklet af selveste
chefkonstruktøren hos Ferrari. Jeg har fundet en italiensk vinkel på
historien som kan læses her: http://www.veteranknallert.dk/0600/0602.htm

Mvh. Jan Preuthun

Fra : Hekto

Dato : 02-10-06 23:13

> [...]
> nemlig af en motor som efter sigende skulle være udviklet af selveste
> chefkonstruktøren hos Ferrari. Jeg har fundet en italiensk vinkel på

Ja, de italienere, de italienere!

Historien er nok ganske typisk for hvad der rørte sig i italiensk
motorcykelindustri, som belv født på ruinerne fra 2. verdenskrig. Alle
havde lavet krigsproduktion, som Ferrari, og alle vile lave motorcykler
og italienerne ville alle køre race!
Få af dem overlevede, deriblandt Ducati. Andre er genopstået, bare som
navne.

Mærket Rumi har også en sjov historie, og har mange ivrige samlere
idag.
http://www.motorumiclub.co.uk/

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 03-10-06 22:47

Se se

Det er jo interessant læsning.
Specielt, når jeg lige har købt en Express med Derby-Ferrari motor.

Hilsen Michael