IRQ-optimering af BSD
Fra : Steen Suder

Dato : 02-10-06 17:56

Hvordan kan man optimere throughput på en OpenBSD-router?

Det er pt. en enkelt-Xeon med en stak Intel-serverkort.
Jeg har bundet alle PCI-slots til et enkelt interrupt og det har
givet "noget".

Jeg vil sætte en CPU mere i, men kan der i den forbindelse så være noget med
at et IRQ ligger på kun den ene CPU? Den har rigeligt med RAM og hurtige
diske (ikke at der bliver skrevet meget dog).

Hvordan ændrer man i givet fald dét?
Andre tips ift. rå "interrupt-evne"?

--
Steen Suder

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-06 19:09

Steen Suder <sfs_news_spam@suder.dk> writes:

> Det er pt. en enkelt-Xeon med en stak Intel-serverkort.
> Jeg har bundet alle PCI-slots til et enkelt interrupt og det har
> givet "noget".

Jeg kan ikke hjælpe dig, men jeg er da nysgerrig efter at vide hvilken
ydelse du har målt og hvad du forventer.

Det må være seriøst mange netkort, for en moderne maskine plejer ikke
at have problemer med at læsse data ud.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Steen Suder

Dato : 02-10-06 19:18

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> [...]
> ydelse du har målt og hvad du forventer.
>
> Det må være seriøst mange netkort, for en moderne maskine plejer ikke

12...

--
Steen Suder

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 03-10-06 07:06

> 12...

Det var en slat.

Jeg kan ikke hjælpe, men undrer mig bare over at 12 netkort i een
maskine er nødvendig

Hvis CPU behandling er flaskehals, var det måske en mulighed at have 2
maskiner med 6 i hvert og et Gigabit netkor imellem de to.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-10-06 07:51

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> [...]
>
> Hvis CPU behandling er flaskehals, var det måske en mulighed at have 2
> maskiner med 6 i hvert og et Gigabit netkor imellem de to.

Det er jo skod, hvis man har 6 x Gbps, som man gerne vil sende over
det ene Gbps link mellem de to maskiner. Det øger da ganske givet også
kompleksisteten en god sjat.

Man kunne også kigge på noget VLAN-halløj, hvis der er nogle af
forbindelserne der ligger under wirespeed generelt.

Hvad med ting som TCP offload. Giver det noget når man efterfølgende
vil have pf til at kigge nærmere på pakkerne?

--
Jacob