Observation på nattehimlen
Fra : cpmeyer

Dato : 30-09-06 22:17

Her til aften observerede jeg en usædvanligt klar stjerne, tror jeg,
der på kort tid gik fra at være meget lysstærk til helt at forsvinde
for det blotte øje.
Den stod 'under' Store Bjørn, ca. midt mellem de to stjerner Phecda og
Merak og horisonten.

Den lyste klart og jeg troede det var en planet jeg havde fået øje
på, men inden jeg havde fisket kikkerten op af lommen var den næsten
forsvundet.

Observationen skete kl. 22:30 lokal tid ved den jyske vestkyst, fra
følgende position ca. N: 55 43' 37.0" E: 8 15' 55.0" ifølge Google
Earth.

Er der nogen der ved hvad det er jeg har observeret?
Jeg gætter selv på en sattelit der har reflekteret solens stråler
kortvarigt.

Mvh.
Christian Meyer

Fra : Max

Dato : 30-09-06 22:50

Hej Christian

> Jeg gætter selv på en sattelit der har reflekteret solens stråler
> kortvarigt.

Eller måske en flyvemaskine, men det kan være en af Iridium
satelitterne. Du kan prøve om du kan finde et objekt det kan
have været her

http://www.heavens-above.com/

Mvh Max

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 01-10-06 01:34

Max <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

> Eller måske en flyvemaskine, men det kan være en af Iridium
> satelitterne.

Det har min stemme.

--
regards , Peter B. P. - http://titancity.com/blog - macplanet.dk
"The politicians don't just want your money. They want your soul. They

Fra : cpmeyer

Dato : 01-10-06 16:06

> Du kan prøve om du kan finde et objekt det kan
> have været her
>
> http://www.heavens-above.com/

Ifølge Heavens Above var der ikke noget "iridium" glimt på det
tidspunkt jeg var ude at kigge på nattehimlen.

Det er nogle år siden jeg sidst observerede et iridium-glimt og kan
ikke huske om det bevægede sig henover himlen da.

Det jeg så igår stod efter min bedste overbevisning stille.

Findes der andre steder på nettet eller f.eks. astronomiforeninger
hvor man evt. kan finde ud af hvad det kan have været?

Mvh.
Christian Meyer

Fra : John Larsson

Dato : 01-10-06 18:54

"cpmeyer" <cpmeyer@gmail.com> writes:
> [...]
>ikke huske om det bevægede sig henover himlen da.
>
>Det jeg så igår stod efter min bedste overbevisning stille.

Prøv at gå ud og fange et andet Iridium-glimt, så du har noget "friskt" at
sammenligne med!

Iridium-glimt varer 6-7 sekunder med "max" på kun et par sekunder, så man
når ligesom ikke at se ret meget af den bevægelse der er. e.

>Findes der andre steder på nettet eller f.eks. astronomiforeninger
>hvor man evt. kan finde ud af hvad det kan have været?

Dét tror jeg ikke at du får brug for, med et frisk Iridium-glimt i
hukommelsen!

John, der snes at Iridium-glimt er ganske fascinerende!

Fra : N. Foldager

Dato : 02-10-06 13:52

Der var ingen satellitter i dén region på dét tidspunkt, som kan
forklare det observerede.

En raket-del (SL-8 R/B) var lidt ude til venstre (vest) kl 20:30:00 og
bevægede sig horisontalt ind under Store Bjørn i løbet af det følgende
minut. Den var 9 grader over horisonten (mod Phecdas 22).
Men dén er slet ikke lysstærk nok.

Iridium 4 var lidt mod øst, men gav ikke noget glimt i din region. (Og
den skulle være operationel, så den ikke tumler og glimter
uforudsigeligt)

Så det var næppe en satellit. Formentlig et flys landingslys. Hvis det
er tændt kortvarigt, og flyet har kurs næsten imod dig, kan det
forklare det stillestående, meget klare lys.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : cpmeyer

Dato : 04-10-06 09:18

> Så det var næppe en satellit. Formentlig et flys landingslys. Hvis det
> er tændt kortvarigt, og flyet har kurs næsten imod dig, kan det
> forklare det stillestående, meget klare lys.

Tak for researchen. Jeg har også overvejet om det kunne være et fly,
men jeg er overbevist om at jeg ikke kunne se andre af de lys der
plejer at afsløre fly, selvom jeg afsøgte området med min kikkert
(7x50) efterfølgende.

Kan det tænkes at have være en stjerneskud, der tilfældigvis havde
en bane direkte imod mig? Måske en lidt søgt forklaring, men jeg kan
efterhånden ikke komme på flere.

Mvh.
Christian Meyer

Fra : Max

Dato : 04-10-06 10:52

Hej Christian

> Kan det tænkes at have være en stjerneskud, der tilfældigvis havde
> en bane direkte imod mig? Måske en lidt søgt forklaring, men jeg kan
> efterhånden ikke komme på flere.

Vejrballoner i metaliseret plast har været ophavsmænd til mange
UFO observationer, gad vide om de bruges endnu ?

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 04-10-06 21:49

Christian Meyer:

>Kan det tænkes at have være en stjerneskud, der tilfældigvis havde
>en bane direkte imod mig? Måske en lidt søgt forklaring, men jeg kan
>efterhånden ikke komme på flere.

Teoretisk set: ja. Ddet ser man eksempler på ved byger af
stjerneskud.

Men, ja, det er i denne sammenhæng en noget søgt forklaring.

Varigheden ville f.eks. næppe være så lang, som jeg forstår, du har
set fænomenet i.

Efter at et flys landingslys er slukket, kan du trods alt have misset
at fange lanternerne i kikkerten, eller den kan være kommet bag skyer.

Venlig hilsen

Niels Foldager.

Fra : John Larsson

Dato : 04-10-06 09:46

> [...]
>
>Kan det tænkes at have være en stjerneskud, der tilfældigvis havde
>en bane direkte imod mig? Måske en lidt søgt forklaring, men jeg kan

Såvidt jeg forstår har du set objektet i ca 30 graders højde? Hvis man ser
et fly i den vinkel, kan man næsten ikke undgå at se bevægelsen. En meteor
med kurs præcis mod dig *er* en mulighed, men som du siger, ikke særlig
sandsynlig. Mit bedste bud er stadig et Iridium-glimt; har du været ude og
observeret et "skemalagt" af slagsen?

John

Fra : N. Foldager

Dato : 04-10-06 21:56

John Larsson:

>Såvidt jeg forstår har du set objektet i ca 30 graders højde?
> Hvis man ser et fly i den vinkel, kan man næsten ikke undgå at se bevægelsen.

Han så den under stjernen Phecda, som stod 22 grader oppe.
Og hvis flyet er langt væk, ses bevægelsen mindre.

> Mit bedste bud er stadig et Iridium-glimt; har du været ude og
>observeret et "skemalagt" af slagsen?

Budet er bare ikke ret godt, når der ikke var nogen Iridium
satellitter i området.

Mvh

Niels Foldager