Ang WOL
Fra : Per Jørgensen

Dato : 29-09-06 06:57

Hej Gruppe.

Jeg har lige anskaffet mig en shuttle, som min plan var at bruge som
MythTV center.

Problemet jeg har er at det er et onboard NIC der sidder, dette
supporterer ifølge manualen WOL. Men undervejs i alt dette efter at have
installeret de forskellige ting - sætter jeg settings på eth0 med
ethtool - det viser absolut det korrekte som den skal, men efter en
genstart er dette nulstillet.

For mig virker det mest somom at der er noget galt, evt at strømmen
bliver totalt cuttet undervejs - således at den mister sine indstillinger:

Mit System:
Shuttle SN21G5
Arch Linux 0.7.2
MythTV 0.20 (ikke at det har noget at sige her)
ethtool 4.4

Jeg har prøvet næsten alt, men har haft det samme problem, hvor det
endte med at det var meget meget nemmere at knalde et ekstra netkort i -
tilslutte det til bundkortet, men det er der bare ikke plads til i en
shuttle.
Den anden hvor der var understøttelse fra bundkortets side, fik jeg
aldrig til at virke - kun hvis jeg slukkede hårdt og brutalt - Men det
kan jo ikke være meningen.
Jeg har fjernet -i i /etc/rc.shutdown som ifælge MAN sider skulle være
den der nulstiller netkortet - MEN ingenting hjælper. Ifølge BIOS skulle
det bare være det - men der er 2indstillinger for ACPI - hvor jeg har
prøvet begge muligheder - og har også husket at genstarte det hel efør
det træder i kraft men hvergang maskinen har været nede - jamen så er
det hele nulstillet igen og man kan se på indstillinger at wol = d
(disabled)
er der nogen der har noget at tilføje til dette - evt en kanon
forklaring???

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Jacob Ask

Dato : 29-09-06 07:50

Per Jørgensen wrote:

> er der nogen der har noget at tilføje til dette - evt en kanon
> forklaring???

Jeg ved godt at det virker lidt latterligt - men du har husket at
enable WOL i bios?
Det plejer at være et selvstændigt menupunkt (ikke ACPI).

Mvh
Jacob Ask

PS.: det er ikke et forsøg på at virke smart - har bare selv
tidligere glemt det....

Fra : Per Jørgensen

Dato : 29-09-06 10:47

Jacob Ask skrev:

> [...]
>
> Mvh
> Jacob Ask
>
> PS.: det er ikke et forsøg på at virke smart - har bare selv

Hehehe - Fuldt ud forståeligt - Men ja det er aktiveret - og det der
undrer mig enormt meget fra sidste gang jeg prøvede dette med en anden
maskine er, at det bliver nulstillet denne gang - gjorde det ikke sidst.

Sidste gang skulle jeg bare dræber den brutalt så virker det på den
gamle jeg prøvede - den her nulstiller indstillingerne efter en genstart

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Kent Friis

Dato : 29-09-06 15:42

Den Fri, 29 Sep 2006 07:56:43 +0200 skrev Per Jørgensen:
> [...]
>
> For mig virker det mest somom at der er noget galt, evt at strømmen
> bliver totalt cuttet undervejs - således at den mister sine indstillinger:

Nu vi er ved spørgsmål der lyder tåbelige, har du overhovedet prøvet
om det virker? Du får det til at lyde som om du har fokuseret på
indstillingerne, og helt glemt at teste.

Du skal ikke regne med at dine instillinger bliver bevaret efter
genstartet, driveren starter formentlig med at reset'e kortet. Der er
jo heller ingen pointe i at have WOL enablet sålænge maskinen er tændt

Og det næste - er du sikker på at fejlen er i modtager-enden? WOL-pakker
er åbenbart ikke det simpleste at få sendt korrekt, og nogen programmer
er så komplicerede at man aldrig finder ud af at få dem til at virke
- hvad skal man med 20 forskellige options, mit hjemmelavede WOL-program
skal vide to ting: MAC-adresse og broadcast-IP.

Mvh
Kent

Fra : Per Jørgensen

Dato : 29-09-06 18:26

Kent Friis skrev:

> [...]
> - hvad skal man med 20 forskellige options, mit hjemmelavede WOL-program
> skal vide to ting: MAC-adresse og broadcast-IP.

Hmmm - Tja jeg har 2 andre maskiner på samme subnet - hvor jeg heller
ikke kan få det til at fungere på ONBOARD netkortet. Men der har jeg
sat et ekstra PCI-kort og det fungerer uden videre - Så testet det hele
er gjort - sniffet med ethereal og kan sagtens se pakkerne og kan blinke
med lyset i - Så alt er gennemtestet til punkt og prikke -

Problemet er endnu en gang at et onboard NIC, at få det til at fungere
med WakeOnLan selvom alt understøtter det - Jeg har taget et PCIkort og
det fungerer optimalt!!!!!!!! Men det vil ikke fungere med ONBORD nic -
uanset hvad man gør - Der ud over er der desværre ikke muligt at have et
i - til almindelig hverdag - da der normalt sidder TV-Tuner kort.

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-09-06 19:02

Per Jørgensen <pj4a@dmusyd.edu> wrote:

> [...]
>uanset hvad man gør - Der ud over er der desværre ikke muligt at have et
>i - til almindelig hverdag - da der normalt sidder TV-Tuner kort.

Det skal du ikke fortælle mine maskiner - Jeg har da i hvert fald 4
maskiner med onboard netkort hvor WOL fungerer uden problemer - Og det
er både VIA og Realtek baserede netkort...

WOL skal selvfølgelig aktiveres i BIOS. Og maskinerne skal være i ACPI
Soft Off modus, dvs de skal have været tændt og derefter lukket ned igen
inden WOL fungerer. Du kan ikke bare sætte el-stikket i væggen og
forvente at maskinerne kan tændes via WOL.

Ellers er det typisk netkortets MAC-adresse der volder problemer. Du **
SKAL ** anvende den MAC-adresse der er fysisk kodet ind i netkortet. Men
i mange situationer optræder netkortene med virtuelle MAC-adresser, og
den slags du'r ikke i WOL sammenhæng: F.eks har XP en tendens til at
samle netkort (trådløse + kablede + firewire) i en netværksbro med en
virtuel MAC-adresse. Og den kan ikke bruges til WOL...

<mlr>

Fra : Kent Friis

Dato : 29-09-06 19:19

Den Fri, 29 Sep 2006 20:01:58 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Det skal du ikke fortælle mine maskiner - Jeg har da i hvert fald 4
> maskiner med onboard netkort hvor WOL fungerer uden problemer - Og det
> er både VIA og Realtek baserede netkort...

Jeg har også indtryk af at onboard-kort fungerer bedst. Et løst netkort
kræver et ekstra kabel, som man skal huske at montere, hvis overhovedet
bundkortet har stik til det, osv...

> [...]
> inden WOL fungerer. Du kan ikke bare sætte el-stikket i væggen og
> forvente at maskinerne kan tændes via WOL.

Jeg er ret sikker på jeg kan med min bærbare. Men det er jo nok også
snyd pga. batteriet Jeg mener jeg før har tændt den stationære
på arbejdet (før jeg fik bærbar) med WOL efter strømsvigt, men det
er ikke noget jeg vil sige med sikkerhed.

> [...]
> samle netkort (trådløse + kablede + firewire) i en netværksbro med en
> virtuel MAC-adresse. Og den kan ikke bruges til WOL...

Den har jeg hørt før. Er der tale om rigtig bridging, eller lader den
kun som om? I.e. videresender den pakker mellem nettene, som en
bridge ville gøre?

Mvh
Kent

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 29-09-06 20:08

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> wrote:

>Jeg har også indtryk af at onboard-kort fungerer bedst. Et løst netkort
>kræver et ekstra kabel, som man skal huske at montere, hvis overhovedet
>bundkortet har stik til det, osv...

Var det ikke i gamle dage med IDE/VESA bus at der skulle bruges et
ekstra kabel. Jeg mener da at have en maskine med PCI-netkort der WOL'er
uden at jeg har monteret et kabel ?!

> [...]
>på arbejdet (før jeg fik bærbar) med WOL efter strømsvigt, men det
>er ikke noget jeg vil sige med sikkerhed.

Jeg skal ikke kunne udelukke det -

ACPI standarden skelner mellem 'physically off' hvor maskinen er helt
slukket og 'soft off' hvor der er +5V på chipset, pci-bus mv. Og det er
også sådan mine maskiner fungerer:

Sætter jeg bare el-stikket i væggen er den helt død. Men har den været
startet op og lukket ned igen, bevarer de(n) +5V på PCI-bus, netkort mv.
Og wol fungerer...

Men det kan sagtens tænkes at dine maskiner / psu'er fungerer
anderledes....

>Den har jeg hørt før. Er der tale om rigtig bridging, eller lader den
>kun som om? I.e. videresender den pakker mellem nettene, som en
>bridge ville gøre?

Jeg har ikke sat mig dybere ind i netværksbroens funktionalitet.

Jeg plejer at fjerne alle netkort fra broen, og deaktivere de
ikke-forbundne netkort så der ikke kommer forsinkelse i boot
processen...

<mlr>

Fra : Kent Friis

Dato : 29-09-06 20:33

Den Fri, 29 Sep 2006 21:07:37 +0200 skrev Michael Rasmussen:

> Var det ikke i gamle dage med IDE/VESA bus at der skulle bruges et
> ekstra kabel.

Dengang jeg arbejdede med samling af hardware, fulgte kablet altid
med til 3com 905B kortene. Det er PCI-kort.

3c509 ISA-kortene fulgte det ikke med til, men jeg tror så heller ikke
de supporterede WOL.

> Jeg mener da at have en maskine med PCI-netkort der WOL'er
> uden at jeg har monteret et kabel ?!

Hmm, så har det måske nærmere noget at gøre med om det er ACPI eller
ej. ACPI kom vist først et par år efter PCI.

Men hvis kablet ikke er nødvendigt på moderne PCI-kort, er forskellen
bare endnu mindre - så vil jeg faktisk sige at forskellen på om kortet
er onboard eller ej er 90 grader

> [...]
>
> Sætter jeg bare el-stikket i væggen er den helt død. Men har den været
> startet op og lukket ned igen, bevarer de(n) +5V på PCI-bus, netkort mv.

Hvis man kan regne med at det er det samme med USB, så har en del
bundkort - blandt andet mit herhjemme[1] - kun soft-off. Jeg har en
af de der "el-spare-skinner", og uanset hvad jeg gør, er skidtet tændt.

Mvh
Kent

[1] Den bruger jeg så ikke WOL på - jeg ville gerne, men så vidt jeg
kan se er der ikke nogen mulighed for at sende WOL-pakker til maskinen
igennem en Tele2adsl.

Fra : Per Jørgensen

Dato : 29-09-06 19:38

Michael Rasmussen skrev:

> [...]
> samle netkort (trådløse + kablede + firewire) i en netværksbro med en
> virtuel MAC-adresse. Og den kan ikke bruges til WOL...

Jamen det ved jeg godt - Jeg har bare 3maskiner hvor jeg ikke har haft
det som muligt at kunne få til at fungere med onboard kortet!!! Og efter
lang tids diskutioner på diverse forum og omcompilering af kerne og
meget meget mere - har jeg ikke fået det til at fungere.

Men tja derfor ved jeg godt hvilken MODE bios skal stå i osv og det er
bare ikke nok at sætte netstikket i - MEn har nu prøvet de muligheder
som jeg har fået henvist tidligere i diskutionerne omkring dette - Men
uanset hvad har det ikke lykkedes mig at få det til at fungere - Hvor
imod gjorde jeg de samme ting med et PCIkort - jamen så fungerede det .

Derfor vil jeg da meget gerne høre din konkret fremgangsmåde.
Jeg har prøvet med både etherwake "MAC-ADD# og Wol efter
mansider/dokumentation på respektive hjemmesider.

Så derfor vil jeg gerne vide hvad det er du gør ??? Helt præcist fopr et
eller andet sted må jeg da gøre noget galt på en eller anden måde.

For hvis uanset hvad - så bliver det nulstillet konstant omkring selve
indstillingerne på netkortet - altså ethtool setting??
Så man når aldrig at kunne få den lukket ned (efter genstart) så det
virker ????

Med Venlig Hilsen
Per Jørgensen
Stud. Datamatiker
Archlinux 0.7.2
Ubuntu 6.06LTS
Debian Dapper
Gentoo2006

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 29-09-06 19:47

Per Jørgensen <pj4a@dmusyd.edu> writes:

> uanset hvad har det ikke lykkedes mig at få det til at fungere - Hvor
> imod gjorde jeg de samme ting med et PCIkort - jamen så fungerede det .

Det lyder godt nok som et driverproblem...

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kent Friis

Dato : 29-09-06 20:12

Den Fri, 29 Sep 2006 20:38:18 +0200 skrev Per Jørgensen:

> [...]
> lang tids diskutioner på diverse forum og omcompilering af kerne og
> meget meget mere - har jeg ikke fået det til at fungere.

Er det mig der har sovet, eller har du overhovedet ikke nævnt hvad
det er for et netkort der er tale om? Du har nævnt masser af gange at
det er onboard, men det i sig selv gør en forskel på 10 cm kabel.

> Men tja derfor ved jeg godt hvilken MODE bios skal stå i osv

Hvad har du af valg-muligheder? Hvis det er "Magic packet, Wake up
frame, Both", så bare stil den til both. Jeg tror de fleste programmer
bruger Magic packet, det var i hvertfald den der var nemmest at finde
dokumentation på da jeg lavede mit WOL-program.

> [...]
> uanset hvad har det ikke lykkedes mig at få det til at fungere - Hvor
> imod gjorde jeg de samme ting med et PCIkort - jamen så fungerede det .

Du fokuserer ret meget på den lille bitte forskel der heddder "kabel
vs kobber-baner" (aka, PCI-slot vs onboard).

> [...]
> indstillingerne på netkortet - altså ethtool setting??
> Så man når aldrig at kunne få den lukket ned (efter genstart) så det

Som sagt, du skal IKKE forvente at kunne se indstillingen efter
maskinen er bootet igen.

Mvh
Kent