VPN windows til samba på debian
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 27-09-06 20:53

Inspireret af spørgsmålet vedr. VPN den anden dag.

Hvad er nødvendigt for at oprette en VPN forbindelse fra Windows til samba
shares på en linux debian sarge?
SSH med nøgler fungerer allerede.

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 27-09-06 21:27

On Wed, 27 Sep 2006 21:52:37 +0200, Lars P. Magnussen wrote:

> Hvad er nødvendigt for at oprette en VPN forbindelse fra Windows til
> samba shares på en linux debian sarge?
> SSH med nøgler fungerer allerede.
Prøv at søg efter openvpn. Det skulle efter sigende være den nemmeste
at få hul igennem fra en MS Windows.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-09-06 12:30

"Lars P. Magnussen" <larspm_nix_spam@magnatek.dk.nejtak> writes:

> Hvad er nødvendigt for at oprette en VPN forbindelse fra Windows til samba
> shares på en linux debian sarge?

Jeg har gode erfaringer med OpenVPN. Det fungerer robust, hurtigt og
er let at bruge når først det er sat op. Det tager dog lidt tid at
sætte op og blive rigtig gode venner med.

--
Jacob - www.bunk.cc
I've enjoyed just about as much of this as I can stand.

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 28-09-06 23:04

> Jeg har gode erfaringer med OpenVPN. Det fungerer robust, hurtigt og
> er let at bruge når først det er sat op. Det tager dog lidt tid at
> sætte op og blive rigtig gode venner med.

Er opsætningen kun på Linux serveren, og så kan fx. WinXP opsættes direkte
uden at installere noget?
Jeg formoder at brugere kun får adgang til samba shares.

Jeg har fået SSH og WinSCP3 til at virke, men der får man jo adgang som
Linux bruger, og det er ikke meningen (for alm. brugere).

Mvh
Lars P. Magnussen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 28-09-06 23:18

> Er opsætningen kun på Linux serveren, og så kan fx. WinXP opsættes direkte
> uden at installere noget?

Nej, du bliver nødt til at installere en OpenVPN klient på
Windows-computerne. Den er dog meget simpel.

> Jeg formoder at brugere kun får adgang til samba shares.

Det kan du styre på flere måder. OpenVPN opretter et virtuelt
netværksinterface. Der kan du så nøjes med at sætte Samba til at
lytte, og ikke andre services. Du kan også begrænse det vha. iptables.

> Jeg har fået SSH og WinSCP3 til at virke, men der får man jo adgang som
> Linux bruger, og det er ikke meningen (for alm. brugere).

Det er ikke nødvendigt med OpenVPN.

--
Jacob - www.bunk.cc
A chicken is an egg's way of producing more eggs.