brønd ?
Fra : Is

Dato : 25-09-06 19:49

Hej

Nu så jeg lige enmer "brønd på Christians Ø ?"

og jeg har tit spekuleret på hvordan man lavede brønde i gamle dage (eller
måske lidt senere)

Jeg kommer fra landet, og vi havde en brønd der var lavet af mursten ! det
har undret mig en den hvordan man gjorde det ??

Jeg mener det virker forkert at starte med at sætte stenene oppe fra og ned
!
man kan vel heller ikke grave brønden i fuld dybde og så sætte stenene
nedefra - det ville jo være et kæmpe hul
Man kan vel heller ikke sætte stenene, og så grave ned under stenene og de
så synker ned.

så hvordan fore gik det ?

Erik Isager

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 25-09-06 19:53

"Is" <detteerminnewsgruppemailadresse2@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har undret mig en den hvordan man gjorde det ??
>
> Jeg mener det virker forkert at starte med at sætte stenene oppe fra og

Man stabler dem bare ovenpå jorden, og så begynder man at grave. De synker
så efterhånden ned, og man stabler flere.... Jeg har set en på over 40 m
dybde, lavet på den måde.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Is

Dato : 25-09-06 21:03

> Man stabler dem bare ovenpå jorden, og så begynder man at grave. De synker
> så efterhånden ned, og man stabler flere.... Jeg har set en på over 40 m
> dybde, lavet på den måde.

Nå, det havde jeg også lidt på fornemmelsen - jeg troede bare at stenene
ville forskyde sig i forhold til hinanden, og falde fra hinanden.

I gamle dage kunne man også lave mange ting på en smart måde

Tak for svar.

Erik Isager

Fra : Bo Warming

Dato : 26-09-06 04:12

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> synker
> så efterhånden ned, og man stabler flere.... Jeg har set en på over

Bliver murstenene forbundet med mørtel, på noget tidspunkt?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-09-06 18:10

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev>
> Bliver murstenene forbundet med mørtel, på noget tidspunkt?

Det ser (så) ikke sådan ud, og jeg er lige ved at tro, at det er
unødigvendig/spildt ulejlighed. Vægten holder dem på plads.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 26-09-06 19:35

Hej Preben

> Det ser (så) ikke sådan ud, og jeg er lige ved at tro, at det er
> unødigvendig/spildt ulejlighed. Vægten holder dem på plads.

Det er nu en god ide at mure den så forurenede øvre lag ikke
siver ind i brønden.

Mvh Max

Fra : JB

Dato : 26-09-06 19:12

> Bliver murstenene forbundet med mørtel, på noget tidspunkt?

Stenene er såkaldte brøndsten og bliver ikke bundet af mørtel eller cement,
de har et udseende som et udsnit af en ring, forestil dig en ring skåret op
i mange stykker, de låses således fast af hinanden og kan ikke tages ud
bagefter. Nederst (først) sætter man en såkaldt egetræs-stol som udgør
bunden af brønden, jeg kender en gammel brøndgraver som ved alt om disse
ting. Desværre er det ved at gå i glemmebogen da man i dag laver
drikkevandsudvinding på en helt anden og smartere måde.

JB

Fra : Erling Nansen

Dato : 27-09-06 04:28

"JB" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> disse ting. Desværre er det ved at gå i glemmebogen da man i dag laver
> drikkevandsudvinding på en helt anden og smartere måde.

Har også set brønde sat op i almindelige (ikke bueudsnit) mursten,
mener også at huske, det var uden bindemiddel imellem.
Jeg er ikke vild med at skal ned i en sådan!
Har været nede i een af brøndrør (32 mtr) og den var skæv i bunden.

Erling

Fra : Ole Geisler

Dato : 26-09-06 22:35

On Mon, 25 Sep 2006 20:53:16 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>så efterhånden ned, og man stabler flere.... Jeg har set en på over 40 m

OK!

Det kan jeg selvfølgelig ikke afvise, men min egen brønd er sat i
kampesten, det har jeg svært ved at tro skulle være sket på denne
måde?

Vi fjernede de øverste 3 meter og satte brøndringe på for ca. 10 år
siden for at forhindre indsivning af overfladevand, og jeg har meget
svært ved at forestille mig at de relativt runde sten har kunnet være
stabile når de stod i en "søjle" som du beskriver.

Så jeg forstår det heller ikke: Hvordan hulen har man fået lavet
hullet til at starte med?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-09-06 01:13

"Ole Geisler" <reptech@mail.dk> skrev
> [...]
> stabile når de stod i en "søjle" som du beskriver.
>
> Så jeg forstår det heller ikke: Hvordan hulen har man fået lavet

Selvfølgelig kan man lave det af noget sammenmuret. Jeg har også kendskab
til en, der for ikke så lang tid siden brugte brøndringe. Når man graver
(nok) væk i hullet, skrider foringen ligeså fint nedad. Princippet er ca,
det samme når en brøndborer laver en boring i dag, men han presser nok lidt
på røret, da vægten er for lille.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JB

Dato : 27-09-06 08:53

> [...]
> (nok) væk i hullet, skrider foringen ligeså fint nedad. Princippet er ca,
> det samme når en brøndborer laver en boring i dag, men han presser nok

En boremaskine presser på røret (foringen) samtidig med at den drejer det
rundt. Når der er fundet et lag med vand og et godt lag der kan lede vandet
stoppes boringen. Herefter sætter man et PVC rør med filter ned i selve
foringen. Der fyldes kvartssand af en passende kornstørrelse så det kommer
op over filteret. Der efterfyldes med bentonit ud for alle lerlag og ved
gruslag efterfyldes med grus. Bentonit er en ler-art der har gode tætnings
egenskaber. Samtidig med der fyldes efter, trækkes forerøret op.

JB

Fra : Ole Geisler

Dato : 27-09-06 20:11

On Wed, 27 Sep 2006 02:13:18 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Ole Geisler" <reptech@mail.dk> skrev

>Selvfølgelig kan man lave det af noget sammenmuret.

Klart, men de sten min brønd er sat af er altså mere eller mindre
runde natursten, jeg har svært ved at se dem synke ned som en samlet
søjle. De er umulige at stable friststående, og hvis der er omgivende
jord/sand vil friktionen være for stor til at de synker ned pga. den
store og ujævne overflade.

> [...]
>det samme når en brøndborer laver en boring i dag, men han presser nok lidt

Tror jeg gerne. Men næppe med natursten/kampesten.

Fra : John Larsson

Dato : 26-09-06 19:57

"JB" <nospam@nospam.dk> writes:

> [...]
>ting. Desværre er det ved at gå i glemmebogen da man i dag laver
>drikkevandsudvinding på en helt anden og smartere måde.

Dem kender jeg godt, men jeg har aldrig set nogen der "lader dem falde
ned" som Preben beskriver. Opfindelsernes Bog nævner heller ikke en
lignende byggeteknik! Er der nogen der ved hvor denne teknik beskrives
mere detaljeret?

John

Fra : John Larsson

Dato : 26-09-06 20:01

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> writes:
>Det er nu en god ide at mure den så forurenede øvre lag ikke
>siver ind i brønden.

Ja, den øverste del af foringen skal være tæt mod nedsivning. Ler udenom
selve foringen kan dog gøre det!

John