VPN til SAMBA-domæne (SME-server), fo
Fra : Jan Deleuran

Dato : 25-09-06 15:33

Hej gruppe

Først en undskyldning for at stille dette spørgsmål her - men der er
tilsyneladende ingen i dk.edb.system.ms-windows der har kunnet svare
mig. Håber et par kyndige SME-brugere læser her

Som beskrevt der er problemet følgende:

Jeg skal bruge en VPN-forbindelse (PPTP) via internet til et
SAMBA-domæne (SME-server).
Det virker helt fint ved opkald fra en win2k, mens det ikke lader sig
gøre ved opkald fra en winXP. I begge tilfælde automatisk vpn oprettet
med den i windows indlagte guide.

Med win2k som klient virker såvel fjernskrivebord som netværksdrev - med
winXP får maskinen godt nok et remote ip-nummer, men kan ikke pinge
maskiner på remote net og RDP bringer maskinen i koma. Jeg har også med
winXP oplevet fejlmelding som påstår SME-serveren ikke svarer - i så
tilfælde får jeg naturligvis ikke remote ip-nummer.

Hvad er forskellen mellem win2k og winXP eller rettere, hvordan får jeg
winXP til at gøre det jeg ønsker??

Gode råd udbedes.

På forhånd tak

Jan Deleuran

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 25-09-06 17:44

Jan Deleuran <duer-ikke@etellerandet.dk> writes:

> Med win2k som klient virker såvel fjernskrivebord som netværksdrev -
> med winXP får maskinen godt nok et remote ip-nummer, men kan ikke
> pinge maskiner på remote net og RDP bringer maskinen i koma. Jeg har

Har du slået firewallen fra og se om det ændrer noget?
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jan Deleuran

Dato : 25-09-06 21:00

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Har du slået firewallen fra og se om det ændrer noget?

jep - jeg har prøvet både med og uden firewall - både på en winXP
maskine med F-Secure´s firewall og på en anden med M$`s egen - og samme
dårlige resultat. Jeg har en fornemmelse af at det er en eller anden
form for hand-shake ved oprettelse af tunnel, der implementeres
forskelligt på win2k og winXP, men famler i blinde....

Jan Deleuran

Fra : P og T

Dato : 06-10-06 23:06

"Jan Deleuran" <duer-ikke@etellerandet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> resultat. Jeg har en fornemmelse af at det er en eller anden form for
> hand-shake ved oprettelse af tunnel, der implementeres forskelligt på

Under egenskaber for forbindelsen skal du gå ind i
Sikkerhed>Avanceret>Maksimal krypteringsgrad.
Du skal også gå ind i Netværk>Instillinger og vælge alle 3 muligheder.

Hvis svaret er noget vrøvl er det fordi jeg ikke kunne finde resten af
spørgsmålet og egentlig bare regner med at du havde det samme problem som
jeg selv har haft engang

Per

Fra : Jan Deleuran

Dato : 07-10-06 07:16

P og T wrote:
> [...]
> Sikkerhed>Avanceret>Maksimal krypteringsgrad.
> Du skal også gå ind i Netværk>Instillinger og vælge alle 3 muligheder.

Tak for input - det gav dog desværre ikke hul igennem, men som tidligere
fejl 619

Jan Deleuran

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-10-06 07:59

Jan Deleuran <duer-ikke@etellerandet.dk> writes:

> Tak for input - det gav dog desværre ikke hul igennem, men som
> tidligere fejl 619

Du har naturligvis spurgt google om denne fejl og diverse nøgleord?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Jan Deleuran

Dato : 12-10-06 22:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Du har naturligvis spurgt google om denne fejl og diverse nøgleord?

Jo da, både før og efter jeg har stillet spørgsmålet her i gruppen - men
endnu desværre uden at finde guld

Jan Deleuran

Fra : P og T

Dato : 06-10-06 23:07