Bærbar til linux
Fra : Lars Kongshøj

Dato : 23-09-06 18:46

Er der nogen, der kan anbefale en bærbar, der skal køre linux. Jeg har
ikke erfaring med emnet, men har indtryk af at bærbare er lidt mere
specielle mht. hardware.

Mine krav er mest stor skærm (fx 17"), god opløsning (er det 1280x1024
det hedder?), samt trådløst netværk (og helst også ethernet), mulighed
for ekstern mus, tastatur, og helst også skærm.

Hvordan har X det med de skærm-standarder der findes på X, jeg søgte på
det på et tidspunkt, men synes ikke jeg fandt nogle helt gode sider.

Gode forslag og links efterlyses.

--
Mvh. Lars Kongshøj

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-09-06 18:59

Lars Kongshøj wrote:
> Er der nogen, der kan anbefale en bærbar, der skal køre linux. Jeg har
> ikke erfaring med emnet, men har indtryk af at bærbare er lidt mere
> specielle mht. hardware.

Ja. Det er de.
De bærbare, der ikke lige kræver lidt ekstra fiflen, er ofte udgået af
handlen. Jeg har en ASUS M2400N, som virker perfekt. Men det gjorde den
ikke da den kunne købes i butikkerne. Sådan vil det nok også være med
mange modeller du kan købe i dag. Selvom de kan komme til at virke, vil
der være noget research og fiflen for at få det hele til at virke.

Prøv at kig på:
http://tuxmobil.org
http://linux-laptop.net

> [...]
>
> Hvordan har X det med de skærm-standarder der findes på X, jeg søgte på
> det på et tidspunkt, men synes ikke jeg fandt nogle helt gode sider.

X har det fint med skærm-standarder. Det er grafik-kortene, der kan være
problemer med. Hvis du ikke har brug for super 3D-grafik, så gå efter et
Intel grafik-kort. Der er rimelig god Open Source understøttelse.

Peter

Fra : Henrik Hartig

Dato : 26-09-06 07:29

Peter Mogensen wrote:

> Prøv at kig på:
> http://tuxmobil.org
> http://linux-laptop.net

Er her nogen som ved om der findes tilsvarende undersøgelse for fladskærme
(Det er specielt Eizo jeg er interesseret i)?
/henrik

Fra : Peter Mogensen

Dato : 26-09-06 08:27

Henrik Hartig wrote:

> Er her nogen som ved om der findes tilsvarende undersøgelse for fladskærme

Du mener en "hvilke fladskærme er linux-kompatible?"-side?

Det tror jeg ikke du skal bekymre dig om. Det er kun eksotiske ting, som
om skærmen kan fortælle driveren at man har roteret den 90 grader, der
kan være problemer med.
Restens af en skærms funktionalitet er jo blot at vise VGA/DVI signaler.
Her er det grafik-kortet du skal sørge for er linux-brugbart.

Peter

Fra : Henrik Hartig

Dato : 26-09-06 08:51

Peter Mogensen wrote:

> Du mener en "hvilke fladskærme er linux-kompatible?"-side?

ok tak -det er det jeg mener.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 23-09-06 19:00

Lars Kongshøj wrote:
> Er der nogen, der kan anbefale en bærbar, der skal køre linux. Jeg har
> ikke erfaring med emnet, men har indtryk af at bærbare er lidt mere
> specielle mht. hardware.

> Gode forslag og links efterlyses.

www.linux-laptop.net

mvh
Johan

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-09-06 20:34

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Er der nogen, der kan anbefale en bærbar, der skal køre linux. Jeg har
> ikke erfaring med emnet, men har indtryk af at bærbare er lidt mere
> specielle mht. hardware.

Fik en Dell Inspiron 510m til at spille helt ok.

Det ser udtil at Lattitude også kører ok.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-09-06 20:39

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Fik en Dell Inspiron 510m til at spille helt ok.

Ja. Jeg har sådan en også. Den kører fint Ubuntu Dapper. Jeg har ikke
testet TV-out.
Men kan sådan en stadig købes?

.... og hvis jeg skal være helt ærlig, så er det noget tingeltangel
sammen lignet med min ASUS.

Peter

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 24-09-06 01:24

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> Men kan sådan en stadig købes?

Måske brugt. Ellers ingen anelse.

Personligt ville jeg nok - hvis dét var kriteriet - tage en Knoppix
med under armen og se hvad den sagde.

> ... og hvis jeg skal være helt ærlig, så er det noget tingeltangel
> sammen lignet med min ASUS.

Det er jo ikke altid man bestemmer den slags selv. Jeg ville da
hellere have en MacBook Pro.
--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Bjarne Jensen

Dato : 23-09-06 21:12

Har en Dell Lattitude X1 som spiller Gentoo - ok!

/Bjarne

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 23-09-06 23:14

On Sat, 23 Sep 2006 19:45:33 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> Gode forslag og links efterlyses.
Jeg har en HP NC4000, hvor alt undtagen en indbygget memory kortlæser
virker med både Debian og Ubuntu. NC4000 kan dog ikke købes mere, men
afløseren hedder NC4010:
http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=968&osCsid=a20677a81f6fd36265294c125a2084b0
Den kan udvides med mini-pci wifi-kort. Du skal sørge for at få HP's
eget kort, da det anvender Atheros (madwifi). Dvs. wifi support virker med
Ubuntu's standard installation.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : andy

Dato : 24-09-06 01:44

Noget at det du skal se på om grafikkortet. har delt ram. Det kan give bøvl.

Men jeg har selv en dell 9100 en lidt ældre model efterhånden. Men den
kan ind til vidre køre alle destroer. kør selv med en gentoo på den der
har tidliger været bsd på den også uden problemer.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 24-09-06 07:30

On Sun, 24 Sep 2006 02:43:42 +0200, andy wrote:

> Noget at det du skal se på om grafikkortet. har delt ram. Det kan give
> bøvl.

Hvorfor det?
Jeg har aldrig set, det har givet problemer.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : andy

Dato : 24-09-06 11:31

Michael Rasmussen wrote:

> Hvorfor det?
> Jeg har aldrig set, det har givet problemer.

Det gjorde det på min gamle bærbar. Det var en bærbar med et sis
grafikkort i fandt aldrig ud hvad der gjorde det. har den ikke mere.

--
http://www.brandorff.net/news.php

Fra : Kent Friis

Dato : 24-09-06 09:43

Den Sun, 24 Sep 2006 12:30:30 +0200 skrev andy:

> Det gjorde det på min gamle bærbar. Det var en bærbar med et sis
> grafikkort i fandt aldrig ud hvad der gjorde det. har den ikke mere.

Er det ikke bare SIS-grafikkort problemer? Jeg vil næsten påstå at
du havde haft de samme problemer med et SIS-grafikkort uden delt RAM.

Når man snakker om delt RAM nutildags, er det meget ofte Intel
grafikkort, nogen af dem der er bedst supporteret under Linux / X.

Mvh
Kent

Fra : andy

Dato : 24-09-06 14:33

Kent Friis wrote:

> [...]
>
> Når man snakker om delt RAM nutildags, er det meget ofte Intel
> grafikkort, nogen af dem der er bedst supporteret under Linux / X.

Det kan godt tænkes. Jeg vil også sige at efter at jeg fik en dell 9100
har jeg aldrig haft nogle problemer. Den køre med at ati kort og det har
altid spillet godt for mig.

--
http://www.brandorff.net/news.php

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-09-06 07:58

andy wrote:
> Noget at det du skal se på om grafikkortet. har delt ram. Det kan give
> bøvl.

Såee...hvorledes?

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 24-09-06 08:51

Lars Kongshøj wrote:
> [...]
>
> Hvordan har X det med de skærm-standarder der findes på X, jeg søgte på
> det på et tidspunkt, men synes ikke jeg fandt nogle helt gode sider.

Selv sidder jeg med en Vega X72 som har alle de krav du stiller. Dog er
opløsningen 1440x900, grundet det er widescreen. Skærmen er ikke det
standard analog stik længere, men digital/analog DVI port.
Beskrivelse her: http://www.laptopworld.dk/index.php?id=305
Det eneste jeg dog ikke har fået til at virke på den, er dog det
digitale tv.
Fås også i 1900x1200 opløsning for de kræsne

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-09-06 13:12

Jesper Staun Hansen <dsl125723@vip.cybercity.dk> writes:

> [...]
> Det eneste jeg dog ikke har fået til at virke på den, er dog det
> digitale tv.
> Fås også i 1900x1200 opløsning for de kræsne

Jeg skulle lige til at foreslå ThinkPad (skriver dette på en X40), som
bruges af adskillige Linux kernel hackers, men så snublede jeg over

http://hardware.slashdot.org/hardware/06/09/24/062217.shtml

Fra : Rene Joergensen

Dato : 24-09-06 13:30

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

> Jeg skulle lige til at foreslå ThinkPad (skriver dette på en X40), som
> bruges af adskillige Linux kernel hackers, men så snublede jeg over
> http://hardware.slashdot.org/hardware/06/09/24/062217.shtml

Arh, en Thinkpad 600 med muligvist uoriginalt batteri, det bør vist ikke
holde en fra at anbefale Thinkpads generelt.

--
-René

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-09-06 13:42

Rene Joergensen <nospam@fzr.dk> writes:

> Arh, en Thinkpad 600 med muligvist uoriginalt batteri, det bør vist ikke
> holde en fra at anbefale Thinkpads generelt.

Hvis du nærlæser, så var det snarere "muligvis originalt" efter de
forkullede labels at dømme.

X40'en kører nu også rimeligt OK, efter lidt bix med X driver og
BroadCom wireless modul + interaktion mellem begge og suspend/resume.

Det eneste jeg ikke har hittet ud af endnu er at den bliver forvirret
hvis man trækker lysnettet ud medens den er i dvale: så sker der når
man resume'er det at den vågner op, ser sig lidt forvirret omkring i
et par sekunder og lægger sig til at sove igen.

Fra : Rene Joergensen

Dato : 24-09-06 15:15

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> wrote:

> Hvis du nærlæser, så var det snarere "muligvis originalt" efter de
> forkullede labels at dømme.

Det kan jo også have været refurbished, altså uoriginale batterier i en
original kasse, men nok om det. Vi kan godt blive enige om at den
ikke skal eksplodere Men det er trods alt en 6-7 år gammel model, og
meget er sket siden.

> X40'en kører nu også rimeligt OK, efter lidt bix med X driver og
> BroadCom wireless modul + interaktion mellem begge og suspend/resume.

Min T41 med SXGA+ (tror jeg det hedder, 1400x1050) virkede uden de store
fiks-fakserier. Det samme med min A22p (jeg savner ikke vægten af den,
men skærmen var/er nu lækker med 1600x1200).

--
-René

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 24-09-06 10:08

Tak for jeres råd og links. Jeg får jo desværre også det indtryk, som
nogle her har givet: at linux er bedst prøvet (og dermed dokumenteret)
på maskiner, der er lanceret for et stykke tid siden (og dermed er af
markedet igen).

Jeg har fået kig på denne: HP Pavilion DV9005. Er der nogen her, der har
linux kørende på den?

Grafikkortet GeForce Go 7600 er vel kun understøttet af Nvidias egne
drivere? Nogen erfaringer med det under linux? Det skal siges, at jeg
nok kun skal køre vnc og mozilla (og dermed vel også flash) på maskinen,
så behovet for vild video-acceleration her jeg næppe.

--
Mvh. Lars Kongshøj

Fra : Peter Mogensen

Dato : 24-09-06 10:46

Lars Kongshøj wrote:
> [...]
> nogle her har givet: at linux er bedst prøvet (og dermed dokumenteret)
> på maskiner, der er lanceret for et stykke tid siden (og dermed er af

Ja. Det er en naturlig konsekvens af at producenterne ikke selv tester
med Linux inden de sender dem på gaden.
Der er dog nogle, der gør. Har HP og IBM ikke nogen Linux-modeller? ...
som sikkert ikke kan fås i DK.

> Grafikkortet GeForce Go 7600 er vel kun understøttet af Nvidias egne
> drivere?

Open Source driveren plejer at være fin til 2D på nVidias kort. 3D er
den anden sag.

Peter

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-09-06 13:19

> Open Source driveren plejer at være fin til 2D på nVidias kort. 3D
> er den anden sag.

I f.eks. Ubuntu er det dog ganske let at installere Nvidias
propritetære drivere.
--
mvh Jes Vestervang @ Kubuntu 6.10

Fra : Jes Vestervang

Dato : 24-09-06 13:45

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Jeg skulle lige til at foreslå ThinkPad (skriver dette på en X40),
> som bruges af adskillige Linux kernel hackers, men så snublede jeg
> [...]

Læser man lidt videre på linket øverst
<http://zeniv.linux.org.uk/~telsa/boom/>: "22nd September 2006. This
used to be Alan's laptop, an IBM Thinkpad 600 with third-party
batteries we bought separately: ie possibly not IBM's."
--
mvh Jes Vestervang @ Thinkpad T43 sxga+ med Kubuntu 6.10, der virker
perfekt

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 24-09-06 13:56

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> [...]
> used to be Alan's laptop, an IBM Thinkpad 600 with third-party
> batteries we bought separately: ie possibly not IBM's."

Og læser man helt til enden så står der:

Kudos to IBM - having phoned them to report it they are actively
investigating even though we are not yet sure if the battery is
genuine IBM. The remaining bits of the label I dug out of the remains
seem to indicate it may be.

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 28-09-06 22:17

> [...]

> investigating even though we are not yet sure if the battery is
> genuine IBM. The remaining bits of the label I dug out of the remains

Lige for at følge op:

http://www.cpsc.gov/cpscpub/prerel/prhtml06/06270.html

(de to til min X40 er heldigvis ikke med på listen)

Fra : Klaus

Dato : 24-09-06 20:09

Har på arbejde en Dell D820, som fint kører Fedora. Har dog ikke prøvet
trådløst, da vi ikke har det på den kontorgang, hvor jeg har min pind.

/Klaus

Fra : Klaus

Dato : 24-09-06 20:40

Klaus wrote:
> Har på arbejde en Dell D820, som fint kører Fedora. Har dog ikke prøvet
> trådløst, da vi ikke har det på den kontorgang, hvor jeg har min pind.

Sku' måske lige huske at nævne at den er fra feb. d.å. så rim'li ny. Med
1 Gb ram svjh.

/Klaus

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-09-06 10:33

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Det ser udtil at Lattitude også kører ok.

Jeg har kørt Linux på en del forskellige Latitude-modeller, og de har
generelt virket fint. Jeg har selv en D410, og den virker også fint
med Linux.

Ud over den har jeg også prøvet D600, D610 og D810. Jeg har desværre
ikke haft fingre i nogle af de nyere DX20-modeller, men mon ikke de
også virker fint? Det gætter jeg på.

--
Jacob

Fra : dusted

Dato : 02-10-06 19:18

Lars Kongshøj wrote:
> Er der nogen, der kan anbefale en bærbar, der skal køre linux. Jeg har
> ikke erfaring med emnet, men har indtryk af at bærbare er lidt mere
> specielle mht. hardware.
Det jeg har set folk have flest problemer med har været widescreen lcd
panelerne på mange bærbare.

> Mine krav er mest stor skærm (fx 17"), god opløsning (er det 1280x1024
> det hedder?), samt trådløst netværk (og helst også ethernet), mulighed
> for ekstern mus, tastatur, og helst også skærm.
Hvis du vil ha 3D grafik, gå efter noget nvidia eller ati, igen, der kan
være problemer med skærmen.

> Hvordan har X det med de skærm-standarder der findes på X, jeg søgte på
> det på et tidspunkt, men synes ikke jeg fandt nogle helt gode sider.

Hvis du finder en bærbar som virker spændende så kan det måske være en
løsning at tage ind i en butik der forhandler den, og prøve den med en
live-cd i butikken (f.eks. knoppix)

Fra : (Søren Diderikse

Dato : 04-10-06 11:39

> [...]

> Hvordan har X det med de skærm-standarder der findes på X, jeg søgte
> på det på et tidspunkt, men synes ikke jeg fandt nogle helt gode sider.

IBM Thinkpad T42p

Jeg kører i 1600x1200 under Ubuntu 6.06 LTS. Xfce 4.
wpa psk hen over det trådløse netværk med wpa_supplicant.
BÃ¥de USB mus, touchpad, og ummm hvad hedder den - "klitoris" ? virker.

ATI's drivere installerede fint efter lidt søgen på ubuntu forums.

--
Søren Dideriksen

Fra : Robert Eriksen

Dato : 04-10-06 13:01

Søren Dideriksen wrote:

> IBM Thinkpad T42p
>
> Jeg kører i 1600x1200 under Ubuntu 6.06 LTS. Xfce 4.
> wpa psk hen over det trådløse netværk med wpa_supplicant.
> BÃ¥de USB mus, touchpad, og ummm hvad hedder den - "klitoris" ?

Trackpoint er det officielle navn :)