2 OS'er på én maskine
Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-09-06 16:43

Hej,

Jeg har en 64-bit maskine (intel dual core xeon), hvor jeg gerne skulle have
installeret win xp 64 bit og en linux (måske suse eller ubuntu). Man skal
under opstart kunne vælge OS - det skal altså ikke gøres via VMware eller
lignende.

Kan jeg blot installere XP først og så tilføje den anden sidenhen eller skal
jeg installere XP på en bestemt måde?

hilsen
Uffe

Fra : Kent Friis

Dato : 23-09-06 16:48

Den Sat, 23 Sep 2006 17:43:04 +0200 skrev Uffe Kousgaard:
> [...]
> lignende.
>
> Kan jeg blot installere XP først og så tilføje den anden sidenhen eller skal

Det nemmeste er hvis du sørger for at XP installerer på en partition der
kun fylder det halve af disken (eller hvordan du nu vil fordele
pladsen), så slipper du for at rode med Partition Magic for at gøre
partitionen mindre bagefter.

Mvh
Kent

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 23-09-06 17:17

Uffe Kousgaard wrote :

> [...]
> lignende.
>
> Kan jeg blot installere XP først og så tilføje den anden sidenhen eller skal

Hvorfor ikke bruge en boot manager?
http://www.terabyteunlimited.com/bootitng.html

....og den har indbygget image-funktion så man hurtigt kan vende tilbage
til en ren installation.

/klaus

Fra : Peter Jespersen

Dato : 27-09-06 07:24

On Sat, 23 Sep 2006 18:16:48 +0200, Klaus J rgensen wrote:

<snip>

>Hvorfor ikke bruge en boot manager?
>http://www.terabyteunlimited.com/bootitng.html

Eller Air-boot, her skal du bare oprette en boot installations-cd - ser
ikke lige så fancy ud, men er gratis til ikke kommercielle formål.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
I call things as I see them; If I didn't see them, I make them up!

Fra : Stig Mogensen

Dato : 23-09-06 18:10

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
>
> Kan jeg blot installere XP først og så tilføje den anden sidenhen eller
> skal jeg installere XP på en bestemt måde?

Under installation af WXP, partitionerer du HDen, så der er partitioner til
hvert OS......og hvis du har lyst, en lille 30mb allerførst på discen, til
din bootmanager.

Derefter installerer du XP først.....dette er fordi, at hvis du installerer
windows som nr 2 eller 3, vil din bootmanager bliver overskrevet.

Efter windowsinstallationen, installerer du så linux. Brug GRUB som
bootloader, og installer evt denne på din 30mb partition.

Dette gjorde jeg, og jeg dualbooter med W2K, og Gentoo Linux, vha Grub.

Min GRUB.conf ser ud som følger;

efault 0
timeout 10
splashimage=(hd0,0)/grub/splash.xpm.gz

title=Gentoo Linux 2.6.17-r8

root(hd0,0)

kernel /kernel-2.6.17-gentoo-r8 root=/dev/hda4 vga=0x31A

title=Windows 2000 Professional
rootnoverify (hd0,1)
makeactive
chainloader +1

Håber det hjalp.....

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 23-09-06 18:59

"Stig Mogensen" <stig.mogensen@gmail.com> wrote in message

> [...]
> til
> hvert OS......og hvis du har lyst, en lille 30mb allerførst på discen, til

Det vil jeg huske.

> [...]
>
> Efter windowsinstallationen, installerer du så linux. Brug GRUB som
> bootloader, og installer evt denne på din 30mb partition.

På Grubs hjemmeside (http://www.gnu.org/software/grub/) har jeg fulgt et
link frem til kildekode, som så skal compileres på linux, som jeg ikke har
installeret endnu........

Det skal helst være noget der kan brændes på en cd og bootes/installeres
derfra. www.boot-us.com ser godt ud indtil videre, så det vil jeg prøve.
Eller www.osloader.com

hilsen
Uffe

Fra : Stig Mogensen

Dato : 23-09-06 22:04

Uffe Kousgaard wrote:

> [...]
> link frem til kildekode, som så skal compileres på linux, som jeg ikke har

Det behøves ikke.......Grub følger sandsynligvis med den Linux som du vil
installere.

> Det skal helst være noget der kan brændes på en cd og bootes/installeres
> derfra. www.boot-us.com ser godt ud indtil videre, så det vil jeg prøve.
> Eller www.osloader.com

Du nævner specifikt Suse som mulig dual boot OS......den er meget nem at
dualboote med, og installationen tilføjer selv evt. boot records den finder
på din PC, til Grub. Så prøv Vælger du Suse, har du slet ikke noget
bootloader problem.......du har pr. automatik valgmuligheden mellem dine
OSer, under opstart...efter endt installation, HVIS du installere windows
først !. vælger du Ubuntu, er det nok noget af det samme, men den kender
jeg ikke.

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Stig Mogensen

Dato : 23-09-06 22:06

Måske du kan få noget ud af dette?;
http://suse.linuxin.dk/

/Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-09-06 20:31

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> writes:

> Kan jeg blot installere XP først og så tilføje den anden sidenhen eller skal
> jeg installere XP på en bestemt måde?

Prop to diske i og installer dem på hver sin. Når du er nået dertil
er grub din ven (bootloader).

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Kruen [6920]

Dato : 24-09-06 19:22

Hej.

Jeg har efterhånden prøvet at indstallere en del forsk. Linux'er sammen med
Windows på samme disk.
Det allernemmeste er bare at indst. WinXp først også køre en defragmentering
og bagefter
sætte Suse Linux disk 1 i cd-drevet også boote maskinen. Suse foreslår selv
under installationen en partition størrelse til WinXP og den kan man så
vælge eller man kan rette den, så kører det hele bare derud af.
Det er den nemmeste måde jeg til dato har prøvet mht. at indstallere 2
styresystemer på.
Samtidig kan jeg lige nævne at den nye Suse vers. nok er noget af det
nemmeste og mest
behagelige Linux-system jeg har kørt med til dato ( jeg har prøvet mange).
Men kik lidt på denne side.

http://suse.linuxin.dk/#installation

Jeg vil råde dig til at hente alle 6 diske til Suse el. den CD ISO der også
ligger der.
Mvh Kruen