?: Puch Maxi - lidt problemer med at reage~
Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 22-09-06 19:00

Hej

Jeg har fået en fin Puch Maxi K - som står i næsten original stand.

Har lige skifte lejer og simmerringe.

Da jeg skulle starte den op igen, var den svær at starte.
Tændingen står ca. midt i - har prøvet at sætte den forskellige steder, er
vendt tilbage til midterstillingen. Der er fin gnist.

Jeg går lige nu efter benzin tilførelsen. Knallerten er boret og hakket med
et 15 tandstandhjul foran. Studsen er boret op og passer til cylinderhullet.
Karburatoren er std. (den gl. runde) - der sidder en 70'er dyse (har haft en
64'er i, men den gik dårligere (52-54'er er normalt på rund karbu) (dyserne
er ikke stoppet til)

Jeg kan godt få den startet inden for de 3 første tryk. men den reagerer
ikke så godt på gassen.
Når den startes, skal den have fuld gas. Den kommer igang og omdrejningerne
stiger langsomt, men det er forsinket reaktion på gashåndtaget.
Den kan fint køre op til de 50 stykker, men reagerer for langsomt på det
hele. Kan heller ikke køre ordentligt i tomgang.

Den går bedre, hvis jeg flytter nålen op (den sidder normalt i 2 pos.) Den
sidder lige nu i pos. 4

Mit bud er, at den får for lidt føde at jeg skal have en anden dyse (men de
findes snart ikke større).

Har tidligere haft en Puch Maxi med 45 mm tun og std. rund karburator med
74'er dyse. Den gik perfekt.

Har I forslag til, hvad jeg skal gøre

Hilsen Michael

Fra : Leif

Dato : 22-09-06 19:22

"Michael Svarre Hansen" <micmac01@mail.dk> wrote in message
> [...]
> findes snart ikke større).
>
> Har tidligere haft en Puch Maxi med 45 mm tun og std. rund karburator med

Har du checket alle de alm. ting som: rensning af karb. luftfilter, hvad med
chokeren?

Det er vel ikke fordi magnethjulet er skredet på krumtappen - har haft en
der havde vredet not / fjeder over.

Mvh, Leif

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 22-09-06 20:38

> Har du checket alle de alm. ting som: rensning af karb. luftfilter, hvad
med
> chokeren?
Har ikke monteret luftfilter endnu, Karbu er renset, choker er ikke sat i
(mangler den fjedersæt, som skal holde chokeren oppe - har I evt en ekstra
liggende???)

> Det er vel ikke fordi magnethjulet er skredet på krumtappen - har haft en
> der havde vredet not / fjeder over.

Undersøger det i morgen - det kan tænkes. Da jeg satte svinghjulet på første
gang, kunne den glide lidt 0,5 cm.
Men jeg synes, jeg var opmærksom på at få sat stiften korrekt i. Det skal
undersøges.

Hilsen Michael

Fra : Brian

Dato : 23-09-06 09:35

"Michael Svarre Hansen" <micmac01@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Har ikke monteret luftfilter endnu, Karbu er renset, choker er ikke sat i
> (mangler den fjedersæt, som skal holde chokeren oppe - har I evt en ekstra
> liggende???)

Så har du fejlen her. De karburatorer jeg har set kan jeg ikke forestille
mig virke uden at chokeren som minimum er monteret.

> [...]
> gang, kunne den glide lidt 0,5 cm.
> Men jeg synes, jeg var opmærksom på at få sat stiften korrekt i. Det skal

Det lyder som lidt af en skrammelknallert du har dig. Der skal da ikke være
slør dér...

Fra : Michael Svarre Hanse~

Dato : 23-09-06 19:17

> Så har du fejlen her. De karburatorer jeg har set kan jeg ikke forestille
> mig virke uden at chokeren som minimum er monteret.

Maxi'er kan nem køre og fungerer uden luftfilter. På den lange bane er det
bare ikke godt.

> Det lyder som lidt af en skrammelknallert du har dig. Der skal da ikke
være
> slør dér...

Må jeg være fri .

Den står i fuldstændig original lak, kun en ejer (og jeg kender hende). Den
er renoveret i motoren af mig (primært pga simmeringene var defekte) Der sad
de originale Steuyr Puch lejer i motoren. Den er slet ikke forskruet. Konen,
som har haft den, har fåët sin mand, som er maskintekniker til at bore den
op.

Fejlen er, at stiften, som holder svinghjulet, var slidt. Jeg har monteret
en ny fra T-Hansen. og vupti, den springer igang og kører ca. 55 med pænt
optræk (ret flot, når man tænker på, at jeg vejer 100 kg).

Jeg har lavet omkring 50 maxier fra bunden, Det er ikke første gang, jeg har
set, at stiften var slidt... men jeg må være lidt rusten, når jeg ikke
tjekkede det ordenligt denne gang.

Tak til Leif for hjælpen.

Hilsen

Michael

Fra : Leif

Dato : 23-09-06 19:56

> [...]
har
> set, at stiften var slidt... men jeg må være lidt rusten, når jeg ikke

Hvor køber du stumper? - jeg skal jo bruge lidt af hvert til mine 4 stk.

> Tak til Leif for hjælpen.

Any time.