2x onchange="this.form.submit();" på samme~
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 17-09-06 17:11

Jeg har et problem med onchange="this.form.submit();" på min side
..

problemet er at jeg har 2 form' på samme siden.

Når jeg i form1 vælger noget bliver variablen $form1 sat ok.
men når jeg sender form2 forsvinder værdien af form1 igen.
altså begge <form> bliver sendt hver gang....
Jeg ønsker at kunne sende hver form hver for sig.
Og ja, der skal være to <form> da form2 er afhængi af form1,
i den endelige kode.

se evt.
http://www.bonzai.adsl.dk/galleri/test_2forms.php

Koden:

<form action="test.php" method="get" name="form1" id="form1">
Årstal:
<select size="1" name="form1"
onchange="this.form.submit();">
<option > vælg årstal </option>
<option VALUE = "2001">2001 </option>
<option VALUE = "2002">2002 </option>
<option VALUE = "2003">2003 </option>
<option VALUE = "2004">2004 </option>
    <option VALUE = "2005">2005 </option>
</select>
</form>

<form action="test.php" method="get" name="form2" id="form2">
Måned:
<select size="1" name="form2"
onchange="this.form.submit();">
<option > vælg årstal </option>
<option VALUE = "1">1 </option>
<option VALUE = "2">2 </option>
<option VALUE = "3">3 </option>
<option VALUE = "4">4 </option>
</select>
</form>

Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-09-06 23:07

Mikkel Jakobsen wrote:
> Jeg har et problem med onchange="this.form.submit();" på min side

> problemet er at jeg har 2 form' på samme siden.

onchange="document.form[0].submit();"
onchange="document.form[1].submit();"

Den tæller formularerne fra toppen og den første hedder automatisk nul,
nummer to hedder et.

Ikke testet.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 18-09-06 06:16

Mikkel Jakobsen <mikkel@bonzai.adsl.dk> writes:

> Jeg har et problem med onchange="this.form.submit();" på min side.

Ja, det er et problem :)
Man bør passe på med automatisk at submitte når en select ændrer
sig, da det gør det umuligt at vælge de nederste muligheder via
keyboard - og nogle mennekser kan ikke bruge mus.

> problemet er at jeg har 2 form' på samme siden.

> Når jeg i form1 vælger noget bliver variablen $form1 sat ok.
> men når jeg sender form2 forsvinder værdien af form1 igen.
> altså begge <form> bliver sendt hver gang....

Nej, netop en af form'eren bliver sendt, og den anden bliver ikke.
Din server-side-kode bliver udført hver gang en form bliver sendt,
men den husker ikke fra gang til gang. Når form2 bliver sendt,
så er variablen $form1 (svarede til selecten med navn "form1" i
formen "form1") netop ikke sat til en værdi.

> Jeg ønsker at kunne sende hver form hver for sig.

Det gør du allerede. Men du ønsker at form2 også skal sende
væredien af form1 med.

> Og ja, der skal være to <form> da form2 er afhængi af form1,
> i den endelige kode.

Så sørg for at form2 er disbled indtil man har valgt noget
i form1, og at den også indeholder værdien af form1.
Det kræver noget serverside-scripting at få det til at virke,
men det kan ikke være særlig svært.

/L

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 18-09-06 16:51

> [...]

> formen "form1") netop ikke sat til en værdi.

> Det gør du allerede. Men du ønsker at form2 også skal sende

nu virker det f...e Yes

satte en:
<input type="hidden" name="form1" value="<? echo $form1;?>">
ind i form 2.

Takker