emacs i konsol
Fra : Henrik Hartig

Dato : 15-09-06 14:48

Hej
Hvordan sætter jeg Emacs til at kunne starte i konsollen, ved at skrive
"emacs filnavn"

Umiddelbar ser det ud til jeg har programmet:
linux # rpm -qa | grep emacs
xemacs-packages-info-20050715-3
emacs-21.3-206
xemacs-info-21.5.21.20050721-4
xemacs-packages-20050715-3
xemacs-21.5.21.20050721-4
emacs-info-21.3-206

Men kommandoen "emacs" kendes ikke - er det fordi emacs til tilføjes som
path et-eller-andet-sted? Eller?

/henrik

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-09-06 15:06

Henrik Hartig <henrikhartig@varmpost.com> writes:

> [...]
> xemacs-21.5.21.20050721-4
> emacs-info-21.3-206
>
> Men kommandoen "emacs" kendes ikke - er det fordi emacs til tilføjes som

Enten skal du vist have installeret "emacs-x11", eller også skal du
skrive xemacs.

PS husk at anføre distributionen. Det er sikkert ikke alle der kan
huske at du kører SuSE...

Fra : Henrik Hartig

Dato : 15-09-06 15:31

> Enten skal du vist have installeret "emacs-x11", eller også skal du
> skrive xemacs.

ok, tak det virkede - men ikke helt som jeg ønsker det. Godt nok starter
Emacs op, men som program UDENFOR konsollen - jeg plejer at bruge emacs som
kører indenfor konsol-vinduet.
Mangler jeg et program.. eller?

> PS husk at anføre distributionen. Det er sikkert ikke alle der kan
> huske at du kører SuSE...

ok troede det var underordnet i denne situation, men jeg bruger SuSE 10.0
fra Linux Magazine.

/henrik

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-06 15:36

Henrik Hartig <henrikhartig@varmpost.com> writes:

> Mangler jeg et program.. eller?

Enten fjern DISPLAY variablen inden du starter Emacs, eller brug
"emacs -nw minfil"

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-09-06 15:48

> [...]
> Emacs op, men som program UDENFOR konsollen - jeg plejer at bruge emacs som

Nej, det er normalt (muligvis kan du installere emacs-nox e.l. i
stedet for emacs-x11).

Man kan bruge "emacs -nw fil" for at slippe for det ekstra vindue, men
jeg plejer nu bare at starte det i baggrunden med "emacs fil &" (eller
ctrl-Z fulgt af bg når jeg glemmer &'en) og så have konsollen fri til
andre formål.

Det mest irriterende er når man kører det over SSH - selv på en
2048/256 linje tager det en mindre krig med X interfacet.

> ok troede det var underordnet i denne situation, men jeg bruger SuSE 10.0
> fra Linux Magazine.

Nej, netop sådan noget her kan være ret forskelligt:

[pd@janus ~]$ rpm -qf `which emacs`
emacs-21.4-5

på Fedora Core 4, men

viggo/>rpm -qf `which emacs`
emacs-x11-21.3-202

på SuSE 9.3.

Fra : Kent Friis

Dato : 15-09-06 15:49

Den 15 Sep 2006 16:47:32 +0200 skrev Peter Dalgaard:

> [...]
>
> Det mest irriterende er når man kører det over SSH - selv på en
> 2048/256 linje tager det en mindre krig med X interfacet.

Hvis du ikke bruger X-forwardning alligevel, så slå det da fra. Så
sætter ssh eller ikke $DISPLAY.

Mvh
Kent

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-09-06 16:18

Kent Friis <nospam@nospam.invalid> writes:

> Hvis du ikke bruger X-forwardning alligevel, så slå det da fra. Så
> sætter ssh eller ikke $DISPLAY.

Så fortryder man det når der er billeder i posten...

emacs -nw -f gnus

er fast inventar i min bash-history.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-06 16:00

Peter Dalgaard <p.dalgaard@biostat.ku.dk> writes:

> Det mest irriterende er når man kører det over SSH - selv på en
> 2048/256 linje tager det en mindre krig med X interfacet.

Du bruger "-C -c blowfish" til ssh?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Peter Dalgaard

Dato : 15-09-06 16:14

nospam0000@gmail.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> Du bruger "-C -c blowfish" til ssh?

Ikke så vidt jeg ved.

Er det diagnosen eller kuren?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-09-06 17:06

> Ikke så vidt jeg ved.
>
> Er det diagnosen eller kuren?

-C giver komprimering over ssh kanalen. Det hjælper en del på
X-sessioner.

-c blowfish giver den i min erfaring mindst krævende kryptering rent
cpumæssigt, det giver også noget i X-gefühl.

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Martin Schultz

Dato : 15-09-06 15:45

Henrik Hartig <henrikhartig@varmpost.com> skrev 2006-09-15:
> Hej
> Hvordan sætter jeg Emacs til at kunne starte i konsollen, ved at skrive
> "emacs filnavn"
>
> Umiddelbar ser det ud til jeg har programmet:

emacs-nox pakken kunne være et bud.

Martin
--
Besøg http://linux.adsltips.dk hvor du finder
guides til linux på dansk.

Fra : Henrik Hartig

Dato : 15-09-06 16:44

Martin Schultz wrote:

> emacs-nox pakken kunne være et bud.
>
> Martin

Tak Martin - lige hvad der skulle til

Fra : Henrik Hartig

Dato : 15-09-06 16:46

Henrik Hartig wrote:

1000 tak for den mægtige respons til jer alle... Jeg fik klaret problemet
ved at installere emacs-nox pakken.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 16-09-06 13:10

On Fri, 15 Sep 2006 15:47:46 +0200, Henrik Hartig wrote:

Hej
Du kunne også prøve qemacs, den har ikke alle de hersens dependencies og
er ganske udemærket, med mindre du har behov for alle de hersens LISP
udvidelser.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Do not run - we are your friends!!

Fra : Peter Mogensen

Dato : 23-09-06 09:55

Peter Jespersen wrote:
> Du kunne også prøve qemacs, den har ikke alle de hersens dependencies og
> er ganske udemærket, med mindre du har behov for alle de hersens LISP
> udvidelser.

Hmm...
Jeg har endnu ikke oplevet en "lite" emacs-klon, der føltes som Emacs.
Der er altid et eller andet, der ikke virker. I dette tilfælde faldt jeg
hurtigt over rectangle-kommandoerne som jeg ofte bruger.

Men ja... den er rar at have på en rescue-CD istedet for joe eller lign.

Peter