java-script
Fra : Ole

Dato : 15-09-06 12:55

Hej NG

Dette javascript: javascript:history.go(-1), bruger jeg på nogle sider jeg
bikser med at lave, men jeg har oplevet at det ikke altid virker.

Mit spørgsmål går på om alle browsere kan behandle scriptet (som defalut),
eller om der skal være java installeret? På de sider jeg er ved at lave
kommer det typisk besøgende der overhovedet intet ved om at installere noget
som helst, så det duer jo ikke.

I fald scriptet kun kan behandles hvis den besøgende har installeret java,
skal jeg derfor finde en anden løsning, og det er så et php-script der gør
det samme.

Kender nogen i øvrigt et sådanne php-script? Jeg har allerede fået et
anbefalet, men kan ikke få det til at køre, men måske nogen kender et ogdt
et?

Hilsen Ole

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-06 14:58

Ole skrev:

> Dette javascript: javascript:history.go(-1), bruger jeg på
> nogle sider jeg bikser med at lave, men jeg har oplevet at det
> ikke altid virker.

Har du et link til den side du prøver det på?

Der er to scenarier hvor sådan et link ikke vil virke - dels i
browsere der ikke forstår javascript (eller hvor javascript er
slået fra) og dels når "historien er tom" - dvs. hvis man fx har
åbnet et nyt vindue direkte til siden med history.go(-1).

> Mit spørgsmål går på om alle browsere kan behandle scriptet
> (som defalut),

Ja, alle gængse browsere kan sagtens forstå det.

> eller om der skal være java installeret?

Nej. Java og javascript er to helt forskellige ting - så et
javascript kan sagtens køre selv om java ikke er installeret.

> På de sider jeg er ved at lave kommer det typisk besøgende der
> overhovedet intet ved om at installere noget som helst, så det
> duer jo ikke.

Javascript er ikke noget man selv kan installere. Det findes i
browseren som standard (med mindre man bruger en helt speciel
browser). Man kan til gengæld slå det til og fra i browseren, men i
en normal opsat browser vil javascript være slået til.
eller Brønshøj, max 6000 pr. måned.
Kontakt pr. mail - nospam(at)gyros.dk
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ole

Dato : 15-09-06 16:21

> [...]
> --
> Bolig søges. Andel eller leje i Emdrup, Nordvest, Nørrebro, Søborg

Ok og tak.
Der blev jeg meget klogere. Men hvem slår så javascript fra?

Hvis det kun er i meget specielle og sjældne situationer javascript slås
fra, kan jeg sagtens komme javascript på mine sider. Og så kan det være lige
meget med et tilsvarende php-script.

Så, hvem slår typisk javascript fra?

Hilsen Ole

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-09-06 22:55

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> browser). Man kan til gengæld slå det til og fra i browseren, men i
> en normal opsat browser vil javascript være slået til.

Man kan også slå referencer fra. Vil det ikke umuliggøre en
tilbageknap?

--
Bertel

Fra : Christian Bohr-Halli~

Dato : 16-09-06 16:31

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> posting:

>Man kan også slå referencer fra.

Jo. Opera: F12, valg nr. tre fra bunden.

--
What is life, except excuse for death,

- http://opera.softwolves.dk/da-transtest/disclaimer.html -

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-06 23:19

Bertel Lund Hansen skrev:

> Man kan også slå referencer fra. Vil det ikke umuliggøre en
> tilbageknap?

Nej - ikke en javascriptbaseret tilbageknap (browserens historie
bruger ikke referencesheaderen). Hvis man vil lave en serverbaseret
tilbageknap, vil blokering eller forvanskning af references-
headeren ganske rigtigt ødelægge den.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-09-06 23:24

Ole skrev:

> Der blev jeg meget klogere. Men hvem slår så javascript fra?

Meget få. En del definerer nogle retningslinjer for hvad
javascripts må og ikke må (flere browsere har den mulighed
indbygget), men der er stort set ingen der slår javascript helt fra
på en normal computer.

> Hvis det kun er i meget specielle og sjældne situationer
> javascript slås fra, kan jeg sagtens komme javascript på mine
> sider.

Ja. Og hvis det er et tilbage-script, kan folk uden javascript (og
dem med også for den sags skyld) stadig benytte browserens egen
tilbageknap, eller en af de tastaturgenveje der udfører samme
handling.
--
Jens Gyldenkærne Clausen