/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Calciumchlorid
Fra : thepedersens


Dato : 13-09-06 11:55

Hejsa

Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
salt, kalk, brintoverilte osv)

hilsen Jytte Thrane



 
 
Aage Andersen (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 13-09-06 12:14


"thepedersens"
>
> Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
> salt, kalk, brintoverilte osv)

Klorkalk

Aage



Per A. Hansen (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 13-09-06 16:32


"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev i en meddelelse
news:4507e820$0$3521$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "thepedersens"
>>
>> Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
>> salt, kalk, brintoverilte osv)
>
> Klorkalk

Det navn dækker over et desinfektionsmiddel, som er en blanding af
calciumhypoklorid og calciumklorid.
Det afgiver chlor ved indvirkning af syrer der er bakteriedræbende. Midlet
har bl,.a. været anvendt til
at desinficere malkemaskineanlæg i gamle dage.

--

Med venlig hilsen
Per A. Hansen



John Larsson (13-09-2006)
Kommentar
Fra : John Larsson


Dato : 13-09-06 12:05

"thepedersens" <jjhornum@mail.tele.dk> writes:
>Hejsa
>
>Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
>salt, kalk, brintoverilte osv)

Vejsalt

John


thepedersens (13-09-2006)
Kommentar
Fra : thepedersens


Dato : 13-09-06 12:49

Jeg skrev:
i en meddelelse news:4507e39f$0$3558$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
> salt, kalk, brintoverilte osv)


Skal lige præciserer at det er CaCl2 som jeg er på jagt efter...

hilsen Jytte



Herluf Holdt, 3140 (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Herluf Holdt, 3140


Dato : 13-09-06 15:56

thepedersens skrev:

>> Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn
>> mener jeg ligesom salt, kalk, brintoverilte osv)

> Skal lige præciserer at det er CaCl2 som jeg er på jagt efter...

Jeg tror ikke det har et dansk hverdagsnavn. Ifølge
RO (retskrivningsordbogen) er det valgfrit at skrive
calciumklorid eller kalciumklorid.

--
Herluf :·)



Per A. Hansen (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 13-09-06 15:38


"thepedersens" <jjhornum@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:4507e39f$0$3558$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Har calciumchlorid et hverdagsnavn?? (med hverdagsnavn mener jeg ligesom
> salt, kalk, brintoverilte osv)

Ældre navn - Klorcalcium
("kalk" = calciumcarbonat)

I tør form kan den optage betydelige mængder vand - op til 6
vandmolekyler pr. CaCl2 og benyttes som tørringsmiddel.

--

Med venlig hilsen
Per A. Hansen




Preben Riis Sørensen (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-09-06 17:42


Bruges vist også (i beskedne mængder) til at gøre rabarbergrød mindre
tandætsende.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Max (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 13-09-06 18:20

Hej Preben

> Bruges vist også (i beskedne mængder) til at gøre rabarbergrød mindre
> tandætsende.

Ja, der står Kalcium klorid på den flaske jeg har, det nedbryder
åbenbart oxalsyren til noget kalk vores organisme kan optage.

Mvh Max



Preben Riis Sørensen (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-09-06 19:42


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
> Ja, der står Kalcium klorid på den flaske jeg har, det nedbryder
> åbenbart oxalsyren til noget kalk vores organisme kan optage.

Pointen er vel at neutralisere lidt på syren.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jackie (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Jackie


Dato : 17-09-06 13:57


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:450850ee$0$12639$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev
>> Ja, der står Kalcium klorid på den flaske jeg har, det nedbryder
>> åbenbart oxalsyren til noget kalk vores organisme kan optage.
>
> Pointen er vel at neutralisere lidt på syren.

Ja, ideen med at blande et calcium produkt i Rabarbergrød er at få dannet
Calcium-Oxalat, som ikke optages af den menneskelige organisme. De udskilles
genne urinen.
Oxalsyre kan nemlig have den effekt netop at danne nyresten, ved at danne
Calcium-Oxalat krystaller i nyrerne.

Hygge
Jackie

> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>



Uffe Ravn (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 17-09-06 21:38

Jackie wrote:

> Ja, ideen med at blande et calcium produkt i Rabarbergrød er at få
> dannet Calcium-Oxalat, som ikke optages af den menneskelige
> organisme. De udskilles genne urinen.

Den skal jeg da lige have igen:

Hvis det ikke optages af organismen, er det da lidt svært at udskille det
via nyrene igen?

Mvh. Uffe Ravn



Bertel Lund Hansen (17-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 17-09-06 22:28

Uffe Ravn skrev:

> Den skal jeg da lige have igen:

> Hvis det ikke optages af organismen, er det da lidt svært at udskille det
> via nyrene igen?

Der er forskel på "indføres" og "optages". Hvis du spiser en
knappenål, så passerer den dit mavetarmsystem, men den optages
ikke i organismen.

På samme måde kan (andre) stoffer tage en tur gennem systemet
uden at blive optaget.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Uffe Ravn (18-09-2006)
Kommentar
Fra : Uffe Ravn


Dato : 18-09-06 00:21

Bertel Lund Hansen wrote:


>> Den skal jeg da lige have igen:
>
>> Hvis det ikke optages af organismen, er det da lidt svært at
>> udskille det via nyrene igen?
>
> Der er forskel på "indføres" og "optages". Hvis du spiser en
> knappenål, så passerer den dit mavetarmsystem, men den optages
> ikke i organismen.
>
> På samme måde kan (andre) stoffer tage en tur gennem systemet
> uden at blive optaget.

Hvis de ikke optages, passerer de igennem tarmsystemet, hvis de udskilles i
nyrene må de nødvendigvis først være blevet optaget i blodbanen.

Mvh. Uffe Ravn



Bertel Lund Hansen (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-09-06 20:06

Preben Riis Sørensen skrev:

> Bruges vist også (i beskedne mængder) til at gøre rabarbergrød mindre
> tandætsende.

Det er ikke kun tænderne der tager skade af oxalsyre. Der er
f.eks. ingen der drømmer om at neutralisere syren i juice eller
sodavand eller retter med ribs. Her er en lille artikel om
stoffet.

   http://www.biosite.dk/leksikon/oxalsyre.htm

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Preben Riis Sørensen (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 13-09-06 22:34


"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev
> Der er
> f.eks. ingen der drømmer om at neutralisere syren i juice eller
> sodavand eller retter med ribs.

Har nu aldrig fået ætset tænder af disse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Bertel Lund Hansen (13-09-2006)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 13-09-06 23:59

Preben Riis Sørensen skrev:

>> Der er f.eks. ingen der drømmer om at neutralisere syren i
>> juice eller sodavand eller retter med ribs.

> Har nu aldrig fået ætset tænder af disse.

Det kommer an på hvad man kalder ætse. Væskerne er relativt sure,
men ikke så sure som f.eks. rabarber.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

thepedersens (14-09-2006)
Kommentar
Fra : thepedersens


Dato : 14-09-06 17:21

Tak til alle som har svaret i denne tråd.

Har smidt en mere om zinkchlorid..... håber nogen også vil hjælpe i den nye
tråd.

Hilsen Jytte



Per A. Hansen (14-09-2006)
Kommentar
Fra : Per A. Hansen


Dato : 14-09-06 19:57


"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:450834f4$0$12612$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> Bruges vist også (i beskedne mængder) til at gøre rabarbergrød mindre
> tandætsende.

Korrekt.
Den største virkning er dog at den forhindrer dannelsen
af calciumoxalatkrysteller, der har utrolig mange meget
skarpe spidser, der kan rive gangene i nyrene itu.
Bør også anvendes på spinat, der også indeholder meget oxalsyre.

--

Med venlig hilsen
Per A. Hansen





Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste